Renault Clio Estate TCE 100 Collection (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCE 100 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
clio estate 1.2tce
- 53.000 km
Na al 2x eerder een clio te hebben gehad model 2008 en model 2010 beide een 3-deurs hebben we deze clio estate gekocht vanwege de ruimte en de sterkere motor.
De 1.2 16v voldoet prima, maar omdat deze auto nu de eerste auto zou worden hebben we gekozen voor de 1.2tce.
Nu na ruim 50.000 kilometer en het bijna inruilen weer van deze heeft mij doen besluiten mijn ervaringen over deze auto op te schrijven.
motor:
De motor is een hele soepele vlotte motor, heeft voldoende trekkracht die al snel beschikbaar is. Natuurlijk is het niet de snelste auto die er is, maar als je het vergelijkt met de 1.2 16v is deze auto echt een stuk sneller, stiller en toch ook iets zuiniger.
Het schakelen gaat net zoals de andere motor prima, geen problemen mee en het gaat allemaal heel soepel. Wel heb ik het idee soms een 6e versnelling te missen, deze had wat mij betreft best op mogen zitten.
Betreft zuinig rijden: op zomerbanden rijd ik gemiddeld 6.6 liter op 100 met winterbanden ongeveer 6.9 liter op 100. Het zal vast zuiniger kunnen, maar als ik 130 mag rijd ik dat ook en ik houd van stevig optrekken.
Het gebruik met een aanhanger was een verademing, dit deden wij eerst altijd met een jazz 1.2 uit 2006, maar die had daar behoorlijke moeite mee bij bijvoorbeeld Luik. Deze auto totaal niet en op cruise control was het echt heerlijk en ontspannen rijden.
Comfort en ruimte:
De auto is eigenlijk niet zo anders dan mijn vorige. Was ook een collection, alleen hebben ze een aantal fijne zaken van het 2010 model niet meer in het 2012 model collection zitten. Zoals de sneltoets van de raambediening aan de bestuurderskant en het automatisch aangaan van de achterruitwisser bij het in de achteruit zetten van de auto. Wanneer je dit gewend bent is dat toch even wennen, zeker wanneer je denkt dezelfde uitvoering gekocht te hebben. Voor de rest een fijn zittende en rijdende auto. Zeker zijn meerprijs waard ten opzichte van de goedkopere uitvoering en dat zit dan vooral in het gebruik van de materialen van het dashboard en de bekleding van de stoelen.
Op de achterbank passen 2 volwasssen en een kinderstoeltje, de ruimte houdt dan niet over, maar zo hebben wij de auto toch 2 vakanties gebruikt. Voorin 2 volwassenen en achterin 2 volwassenen en 1 kind in een kinderstoel tot 18 kilo. In de bergen alles geen probleem en kwam de auto goed vooruit.
Wil je 2 kinderwagens meenemen past dat ook allemaal in de achterbak en 2 kinderzitjes achterin met eventueel een kind zonder stoeltje ertussen past ook allemaal.
Voor een klein gezin prima geschikt en heb je dus echt niet groter nodig.
Problemen:
De auto is keurig op tijd onderhouden en heeft de beurtjes allemaal gehad, deze vallen in prijs heel erg mee en er is nooit iets bijzonders naar boven gekomen.
Wel heb ik 2 keer een spijker in mijn band gehad, 1x nieuwe band moeten kopen en de andere keer een prop erin laten zetten.
Daarnaast stopte mijn kachelmotor er afgelopen winter net buiten de garantie mee. Renault vond dit ook erg vroeg en heeft deze kosteloos vervangen en heb tevens een gratis leenauto meegekregen.
Wat ik wel heel vervelend ben blijven vinden is dat er een rammel in mijn dashboard zit, deze rammel hebben ze nooit kunnen vinden en speelde vooral met mooi weer op. Ze hebben hier meerdere malen naar gezocht, dachten hem gevonden te hebben maar tot op heden is het niet opgelost.
Op de rammel na is het dus eigenlijk een probleemloze auto geweest en een kachelmotor is een kwestie van pech hebben en het is prima opgelost.
Inruil:
Toch heb ik besloten de auto in te ruilen, was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar ben ingegaan op een heel mooi inruilvoorstel van de dealer.
Over ongeveer 3 weken staat een nieuwe clio estate met een 0.9tce motor voor mij klaar. Al vanaf het begin vond ik het een erg mooie auto, maar heb lang getwijfeld of de motor mij niet zou teleurstellen. Na 2 lange proefritten was ik overtuigd dat dit niet het geval zal zijn en de luxere uitvoering night en day sprak mij toch wel erg aan.
Ik blijf dus bij Renault en het blijft een clio, de 4e op rij. En alleen maar complimenten naar de dealer Heurkens in Roermond voor alle service.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.2 TCe Night & Day *Privacy Glass* Clima/Airco, Half-Leder, 16" LMV, AUX, Recent Onderhoud
- 2012
- 189.655 km

Renault Clio Estate 1.2-16V Collection airco cruise controle trekhaak ALLINPRIJS
- 2011
- 148.888 km

Renault Clio Estate 1.2 TCE Collection 101 Pk - 1e Eigenaar 132.123 Kilometer n.a.p - Airco - Cruise control - Navi - Trekhaak
- 2011
- 132.123 km