Renault Clio 1.6 16V 128 GT (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.6 16V 128 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
De eerste kilometers
- 1.592 km
De eerste km's zitten erop. Gelijk de eerste week al voor het werk naar het Sauerland. Wat een geweldige auto!!! Wat een heerlijk oppakkende 1.6, wat een heerlijke 6-bak. Natuurlijk even de eerste 1000 km's rustig opbouwen.
De auto is heerlijk stil en maakt weinig windgeruis. De banden hoor je echter wat meer, niet storend overigens.
Na jaren een Garmin Nuvi gebruikt te hebben is het TomTom systeem echt wennen (zeker niet handiger en veel omslachtiger). Een echt minpunt is de niet verlichte afstandsbediening!
Natuurlijk is deze eerste review niet erg uitvoerig maar dat komt in de komende Updates wel goed.
Nog weing km's gereden
- 3.500 km
Helaas nog maar weing km's gereden. Wel merk ik dat de auto lekker rijdt en potentie heeft. Tot nu toe geen gekke dingen. Ook bij -16gr prima starten en rijden.
De auto maakt bij de achterspoiler meer geluid dan de vorige.
Het gemiddelde verbruik is nu 7.0 ltr/100km.
Na januari gaat de auto weer dagelijks woon-werkverkeer rijden. De volgende updates zullen dan completer worden.
Dagelijks gebruik
Na enige maanden met de trein en bus naar het werk nu met de auto. Wat een verademing, heerlijk in de eigen auto, altijd zitten en een zeer korte reistijd. Ik ga nu binnen het uur naar en van het werk. De randweg Eindhoven levert geen problemen meer op en is bijna filevrij.
De auto bevalt erg goed. Even voor wat kleine puntjes naar de garage geweest, de stoel kraakte en met starten hoorde ik een plopgeluid. Het bleek dat bij montage in de fabriek het luchtfilterhuis niet geheel vast is gezet. Nu verholpen en ik hoor het geluid niet meer.
Wel maken de ruitenwissers nu veel herrie, even naar laten kijken.
Het verbruik is erg mooi, nu 6.6ltr/100km. Geen noemenswaardig olieverbruik.
De auto gaat echt als een speer (een groot verschil met de vorige)
Bijna 1 jaar
- 24.000 km
De auto is nu bijna 1 jaar oud en alles gaat prima. Het verbruik is met 6.6ltr/100km erg fraai en even stevig doorrijden kost niet al teveel. Het enige punt van kritiek blijft het erg kraken van de bestuurdersstoel. De auto is daar al meerdere keren voor terug geweest maar het knerpen/kraken blijft aanwezig.
We gaan nu vrolijk opweg naar de 30000km.
De eerste beurt en kleine facelift
- 30.000 km
De eerste beurt is een feit. Niets bijzonders te melden, gewoon een normale onderhoudsbeurt dus. Wel is de auto vanaf nu licht gewijzigd en staat hij op winterbanden. De voorkant is iets anders geworden waardoor de grote gapende grill een stuk kleiner oogt. Voor mij persoonlijk een heel stuk fraaier.
Vol goede moed naar de 50000
- 40.500 km
Eigenlijk niets te melden, we gaan nu vol goede moed naar de 50000km en verlangen weer naar de mooie "eigen" wielen van de GT met de zomerbanden. Toch wel leuk dat gedoe met die banden, zo ziet je auto er toch telkens weer even anders uit.
Verder ben ik blij dat de vuurwerkschade op het dak langzaam is weggetrokken.
Het verbruik is nu gemiddeld 6.5ltr/100km en dat vind ik fraai. Overigens geeft de boordcomputer een ongunstiger verbruik dan in werkelijkheid; ik tank elke keer minder liters dan verbruikt.
De eerste grote beurt
- 61.000 km
De eerste grote beurt is een feit. Niets bijzonders te melden. Airco laten reinigen en de krakende stoel is nu hopelijk definitief het zwijgen opgelegd.
De winterbanden zitten er weer onder en de auto is nu uit de garantie. Op naar de 90000km.
De 90000 km kleine beurt.
- 92.000 km
De 3e(kleine)beurt is uitgevoerd. Niets te melden,gewoon 100% OK!!!
De auto gaat nu regelmatig naar Duitsland en dan kunnen we even echt hard rijden, ook dan geen gezwabber, gewoon als een trein. Blijft een heerlijke auto en gaat als de brandweer.
120000km beurt
- 120.780 km
De eerste APK is een feit! Goedgekeurd!
De 120000km beurt is een prijzige. De distributieriem is vervangen en daarbij gelijk ook de waterpomp (preventief). De laatste tijd reed de auto wat nukkig. Nu een bobine (stond regelmatig onder water door constructiefout) vervangen en het gasklephuis gereinigd. De auto rijdt weer als nieuw!!!
Weinig kilometers
- 135.000 km
Sinds ruim een jaar carpool ik regelmatig en dus staat de GT veel in een garagebox. De wintercheck laten uitvoeren, weinig mis. Ook geen winterbanden deze winter. Heb geen zin om de auto weg te doen, want is een DIJK van een auto.
Weinig gereden van APK naar APK
- 138.000 km
De auto maakt nog steeds bijna geen kilometers, 3000 in 1 jaar is natuurlijk niks. Door het lange stilstaan is nu wel de accu vervangen (preventief) APK weer glansrijk doorstaan. We gaan lekker verder.
Weer een APK verder
- 149.400 km
Na weer een jaartje met weinig kilometers ook de APK weer goed doorstaan. Kleine beurt en winterklaar.
APK geen probleem
- 161.000 km
Weer een jaartje verder en weer een probleemloze APK.
Wel nieuwe ruitenwissers en airco opfrisbeurt.
Budget beurt.
De auto gaat nu weer kilometers maken.
Probleemloze APK
- 185.000 km
De auto is nu 10 jaar!
Alles weer probleemloos bij de APK, wel voor de winter de airco bijgevuld, was nog nooit gebeurd (gezakt naar 20%).
Dagrij-verlichting (Philipsset) laten instaleren.
Bij de wintercheck bleek dat er een marter onder de motorkap had zitten snoepen van de nieuwe Philipskabels. Moet gemaakt worden.
Overigens rijdt deze GT al bijna zijn hele leven op E10 benzine.
Het gezeur van veel mensen is dus vaak ongegrond.
APK.......
- 192.000 km
Voor het eerst in 11jaar een APKafkeur puntje.....
Gelukkig niet ernstig maar moest gemaakt worden. Had met een slechte massa verbinding bij rechter achterlicht te maken.
Gelijk een beurt, alles weer OK.
Al met al blijft dit nog steeds een heerlijke auto.
Steen tegen radiator/aircocondensor
- 200.556 km
Precies op de dag dat ik met de GT de 200000km haal knalt er een steen tegen de auto. Airco ineens leeg.
Alles weer gemaakt (prijzig) en heerlijk koel. We rijden lekker door.
APK, zonder problemen goedgekeurd
- 206.400 km
Weer jaartje verder. APK zonder meldingen en dus goedgekeurd.
De auto rijdt weer elke dag.
We gaan gewoon verder.
Weer een goede APK
- 217.600 km
Weer een probleemloze APK, auto rijdt nog steeds met originele remschijven en blokken.
Afgelopen jaar slechts normaal onderhoud gegeven. Ook de banden slijten minimaal, nog ruim 4.5mm na vijf jaar.
Weer verder, APK zonder problemen..
- 231.000 km
Ook nu weer een probleemloze APK, nog steeds geen nieuwe remschijven en blokken. Dit jaar enkel gewoon onderhoud en wel 4 nieuwe banden. Deze waren toch 10 jaar oud (itt melding vorige review) en begonnen te barsten. Op naar 2024......
APK en beurt met ......?!
- 245.908 km
Het was weer zover, de volgende APK en een onderhoudsbeurt.
Na 15 jaar en bijna 250000km moesten nu de remschijven en remblokken op de vooras vervangen worden.
Alles weer goed gegaan en zonder problemen door de keuring.
De GT rijdt weer als nieuw en we gaan lekker verder.
Leuk om na 15 jaar nog steeds complimenten te krijgen!!!
APK en vullen airconditioning
- 255.000 km
Weer een jaartje verder zonder problemen. Wel is de accu in november vervangen en was de airco aan een nieuwe vulling toe. Auto rijdt nog steeds fijn en we gaan lekker door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.