Renault Clio 1.5 dCi 85 Collection (2011)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2011)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 ECO Collection
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio - 1.5 Dci Collection

  • 5 km

Dit is mijn tweede Clio. De vorige was een Renault Clio 2.0 16V Dynamique S (benzine versie). Zie http://www.autoweek.nl/autoreview/16651/renault-clio-20-16v-dynamique-s
Voor de nieuwe Clio is de keus gevallen op een belastingvrije diesel. Hij is voorzien van Pack Comfort (elektronisch geregelde airconditioning en regen- en lichtsensor). Daarnaast heb ik een trekhaak en andere velgen (aluminium) en banden (Michelin) laten monteren.

Na de aflevering begin op 4 oktober 2011 zal er binnenkort ook een Parrot en een Recaro Ergomed ES autostoel gemonteerd worden. Afwachten of deze Clio net zo goed bevalt als de vorige. Al zal hij qua vermogen natuurlijk niet kunnen tippen aan de vorige (140 PK), maar dat wordt door het verbruik, de BPM- en de wegenbelasting vrijstelling goedgemaakt.

We zijn nog niet met de caravan erachter op vakantie geweest, maar ik ga er vanuit dat dit geen probleem zal zijn. Daarvoor moet hij eerst wat meer kilometers op de teller hebben. Volgens opgave moet hij 1200 kg kunnen trekken. Mijn caravan weegt maximaal 1000 kg en volgens http://www.caravantrekker.nl/ moet de caravan prima bij de auto passen en zijn de prestaties van de combinatie voldoende.

Zodra er nieuws te melden is wordt de review geüpdatet.

Update 7.500 km.

  • 7.500 km

Vlak na de aflevering van de Clio is er door een gespecialiseerd bedrijf een Recaro Ergomed ES en een Parrot in de auto geplaatst.
Een rammeltje bij de achterklep is door de Renault dealer verholpen. Tijdens dit garagebezoek is door mij ook gemeld dat de deur aan de bestuurderskant niet vrij was van “resonantie”. De dealer heeft een anti-dreun plaat aangebracht (garantie). Dit resulteert in een degelijke “boem” bij het dichtgooien van de deur.
Nadien de dealer nog een keer bezocht i.v.m. een lekke voorband. De band is gratis gerepareerd.

De motor loopt als een trein en er zijn eigenlijk geen onhebbelijkheden te melden.
Het gemiddelde verbruik over de eerste 7.500 km is 1:20,5. Dat kan natuurlijk zuiniger, maar gelet op mijn rijgedrag ben ik er wel tevreden over.
Wel merk ik dat de Clio niet houdt van lage temperaturen (net als z’n baasje). Hij komt langzaam op temperatuur en ik heb het idee dat het verbruik bij lage temperaturen hoger is.

Update 12.000 km.

  • 12.000 km

Afgelopen week is de vloermat onder garantie vervangen omdat hij al slijtage vertoonde.
Tijdens dit garagebezoek is door mij ook gemeld dat de deur aan de passagierskant niet vrij was van “resonantie”. De dealer heeft een anti-dreun plaat aangebracht (garantie). Dit resulteert ook in een degelijke “boem” bij het dichtgooien van deze deur.
Tevens vond ik dat de motor bij stilstaande auto en laag motortoerental bromde in het interieur. Het lijkt er op dat motortrillingen aan het interieur worden doorgegeven.
Bovenstaande was bekend bij de dealer en ook al onderkend door Renault Nederland (fabrieksoplossing op komst). Bij mij is het in ieder geval prima opgelost.
Voor de rest erg tevreden over het Clio dieseltje en de service van garage Herwers in Neede.

Update 24.700 km.

  • 24.700 km

Sinds verleden week zijn we terug van onze vakantie. We zijn met de caravan (Knaus Sudwind 395 TK) en de Clio diesel naar Portugal (Algarve) geweest. Tijdens deze vakantie totaal ongeveer 6.000 kilometer gereden waarvan ongeveer 5.000 met de caravan. Voor de gereden route (via Bordeaux) zie http://www.bezoekme.nl/VakantieBestemmingen.htm

Sinds de laatste update heb ik vlak voor de vakantie 1 keer de garage bezocht voor het bijvullen van de olie (halve liter) (gratis). Voor de rest geen garagebezoeken of mankementen.

Ik ben uiterst tevreden over de combinatie auto/caravan. We zijn in twee dagen (slecht weer onderweg) naar de Algarve gereden en in drie dagen terug. Ook de Pyreneeën met toch wel steile hellingen vormden geen enkel probleem voor het dieseltje. De 5e versnelling was goed bruikbaar. We hebben steeds kruissnelheden gereden tussen de 90 en 110 km per uur.

Je kunt wel merken dat de motor nu goed is ingereden. Alles gaat soepeler en er is (gevoelsmatig) ook meer trekkracht.

Update 50.000 km.

  • 50.000 km

Het heeft een tijdje geduurd voordat er een update is, maar dat komt omdat er niets te melden valt. De motor van de Clio loopt als een zonnetje (afkloppen).
Een korte samenvatting van de kosten in de afgelopen periode:
31.150 km onderhoudsbeurt (€ 301,--). Daarnaast is er gekeken naar het koppelingspedaal.
42.960 km lampje verlichting aan de voorkant defect. Beide vervangen.
49.950 km sterretje in de voorruit.

Verder geen kosten op- of aanmerkingen.
Het gemiddelde verbruik hou ik niet meer bij maar het is op de boordcomputer gemiddeld tussen 1:20 en 1:21. Dat kan natuurlijk zuiniger, maar gezien mijn rijgedrag ben ik er tevreden over.
Wel merk ik dat het verbruik bij lage temperaturen hoger is.

Eind april gaan we met de caravan (Knaus Sudwind 395 TK) en de Clio weer naar Portugal (Algarve). Ik hoop dat er de komende tijd net zo weinig te melden valt dan het afgelopen jaar.

Update 91.000 km.

  • 91.000 km

Het heeft wederom een tijd geduurd voordat er een update is. Dat komt omdat er eigenlijk niets te melden valt. De motor van de Clio loopt nog steeds als een zonnetje (afkloppen).

Een korte samenvatting van de kosten in de afgelopen periode:
63.000 km vier nieuwe Michelins (195/50R16 88V Pilot Primacy) bij Hulsegge in Haaksbergen. Totale onkosten incl balanceren e.d. € 550,--.
66.255 km onderhoudsbeurt (incl filters) + vervangen ruitenwisserbladen bij Garage Herwers in Neede. Totale onkosten € 466,--.
83.890 km onderhoudsbeurt (incl filters) + vervangen remblokken en schijven voor bij Garage Herwers in Neede. Totale onkosten € 631,08.

Verder geen tussentijdse bezoeken aan de garage, kosten, op- of aanmerkingen.

Eind april zijn we weer met de caravan (Knaus Sudwind 395 TK) en de Clio voor twee maanden naar de Algarve geweest. Ik ben nog steeds erg tevreden over de combinatie auto/caravan. De Pyreneeën (toch wel steile hellingen) vormden geen enkel probleem voor het dieseltje. We hebben steeds kruissnelheden tussen de 90 en 110 km per uur gereden.

Ik hoop dat er de komende tijd net zo weinig te melden valt als in de afgelopen periode.

Update 105.625 km.

  • 105.625 km

We zijn een jaar verder en de Clio dCi heeft exact 105.625 km (2 januari 2015) gereden.
Er is wederom gelukkig weinig spannends te melden wat betreft de onderhoudskosten. De motor van de Clio heeft zich goed gehouden. Hij heeft alleen eind september bij Garage Herwers in Neede een onderhoudsbeurt (94.777 km) gehad + de wettelijk verplichte APK keuring. Bij deze beurt zijn ook de gloeibougies vervangen. Totale onkosten € 199,97.

Verder geen tussentijdse bezoeken aan de garage, kosten, op- of aanmerkingen.

Op de laatste dag van het afgelopen jaar de dealer bezocht om te zien hoeveel we moeten bijbetalen voor een nieuwe Renault Clio Energy dCi 1.5 (Serie Night & Day). De inruil (ook door de Actie extra inruilwaarde van € 1.500,--) viel best mee en na enig onderhandelen op 2 januari 2015 de koop rond gemaakt. Uitgaande van de totale nieuwprijs (inclusief lichtmetalen velgen, trekhaak e.d.) in 3 ½ jaar (ga er vanuit dat hij in maart 2015 afgeleverd wordt) per jaar € 2.850,-- afgeschreven.

Inruil voor een Clio Night & Day.

  • 112.000 km

De auto is vandaag ingeruild voor een Clio - 1.5 Dci Night & Day.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.