Renault Clio 1.5 dCi 65pk Authentique (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 65pk Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 307.000 km |
De Audi deed ik van de hand wegens nieuw werk , verder van huis, zo'n 135km per werkdag.
Ik kocht de Clio , om z'n laag verbruik , stille motor...
Toen ik 'm mocht afhalen in de garage, viel het me direct op dat de motor stationair traag draaide , de pook bewoog mee naar voor en achter.
Ik maakte er een opmerking over , en de garagehouder opende de kofferklep.
De motor bewoog ook op een traag tempo van voor naar achter, tsja het is moeilijk te beschrijven.
In ieder geval leek de motor niet "los" te draaien.
Er werd gezegd dat het mogelijk kon komen doordat ie een tijdje op stock had gestaan, en dat ie wel zou loskomen.
Een paar dagen later , na een ritje stop ik voor de deur , het toerental schommelt wat , en de motor valt gewoon stil !
Voor dit euvel heb ik de auto in de eerste 3 maand 3 keer bij de dealer gelaten, maar eigenlijk is het gewoon gaandeweg beter geworden.
2 weken na afhaling kon ik ook een keer niet starten, dleutel opnieuw ingelezen en rijden maar .
overall
- 261.000 km
Zoals ik al schreef had ik een nieuwe Clio met een niet al te soepel draaiende motor.
Tijdens de inrijperiode zeeeer rustig gereden, nadat wat feller , maar ik ben een rustige rijder.De motor tikte wat , heb er Marly grafietolie bijgekapt , direct gedaan met tikken.
Wat de motor wel altijd gehad heeft , is hikken ; constant in 4de aan 60 per uur begint ie te hikken .
Ik doe trouwens vooral snelwegkilometers,en dat laat zich voelen in slijtage , ttz niet slijtage :-)
De fabrieksbanden vooraan gingen er na 149000 km af , achteraan op 245000 km !!!
Voor de rest gewoon onderhoud gedaan (grote en kleine beurt) , 1 keer de voorste remblokken, 1 rollager.
2 keer niks dus !!!
1 keer kon ik 's morgens niet starten ; 5 sec lang starten tot er een grijze rook uit de uitlaat kwam.
De accu was dus nog fit.Volgens mij gewoon weer de sleutelcode die de auto belet om te starten.Bij de dealer kreeg ik te horen dat het gefixed was na plaatsing nieuwe accu.Kosten 165€ , terwijl volgens mij gewoon de sleutelcode herinlezen genoeg was.
Enfin, voor de rest heeft mijn karretje geen Renaultgarage meer gezien.
Voor mij is dit een super woon/werk wagentje.
Het leukste is het verbruik ; ik rij nu gemiddeld 3.4 l/100km
Banden momenteel Gislaved , en ik moet zeggen dat het verbruik na plaatsing direct 10% hoger lag.
De fabrieksbanden waren Dunlop SP30 .
De motor draaide van in het begin niet zo soepel,bij doortrappen versnelde de wagen wel, maar was dan met een sterk brommende motor .Ook heeft de motor altijd "tegengesputterd"; bij traag accelereren licht stotteren.
Maar sedert een maand is er iets raar aan de hand.Ik hoorde vanaf 90km/u een sterke brom.Ik dat aan een lek in de uitlaat.
De auto trekt ook ineens vlot door zonder brom , is gewoon veel feller.Na een wasbeurt de koffer open, en ik zag dat de buis van de luchtfilter naar de koplamp er af was en ook gescheurd.
Met tape alles gerepareerd , maar alles bleef gelijk.
De brom komt trouwens mi van een wiellager ; bij een bocht naar links wordt het erger , bocht naar rechts is het lawaai weg, dus afhankelijk van de druk op het wiel.
Wel "stinkt" de uitlaat , dus mss dat het iets met de katalysator te maken heeft dat de auto zo fel en soepel doortrekt .
Heeft de clio trouwens een katalysator?
Niks dan lof over de Clio dus, alhoewel ik het de eerste weken op de zenuwen kreeg van de rammels en piepjes.
Het is een speciale uitvoering , "Community" , met leder stuurwiel,specialr zetelstof...
De zetelstof begon na 2 weken al te pluizen van de klittebandsluiting van de achterzak van m'n jogging, en het leder om het stuur lijkt wel gesmolten :-)
Zo , mss dat iemand ook ervaring heeft met het motorprobleem (schokken bij accelereren , hikken bij constante snelheid).
De laatste maand zijn deze problemen ook weg trouwens.
Panne !
- 265.000 km
Ongelooflijk maar toch waar ; de Clio stond in panne enkele weken geleden.
Nu ja , sedert een maand of wat hoorde ik al een kapotte rollager , en dat lawaai was stilaan niet meer te harden.
Daarbij kwam dat de startmotor het niet meer deed.
Deze 2 euvels in 1 keer laten fixen , kostte 453€ , viel mee dus.
Hij rijdt weer als nieuw nu , de motor trekt lekker door met zeer weinig lawaai.
Superauto !!
Rammel
- 275.000 km
Door de vele putten en gaten in de Belgische wegen is er in de voorophanging een rammel komen te zitten
ik ga er voorlopig niks aan doen , valt wel mee
voor de rest rijdt de Clio stiller dan ooit....
Een paar reparatie's
- 293.000 km
Wiellager nr 4 werd vervangen ,alsook 4 nieuwe gloeikaarsen.
Vooraan zijn de rubbers van de stangen of ophanging kapot , maar denk eraan de Clio in te ruilen voor een gelijkaardig exemplaar met 100000km op de teller
Voor een 3000€ best te vinden denk ik.
De motor trekt lekker fel door , echter via 1 injector blaast de motor roet naar buiten.
Eerst kijken wat ze zeggen bij de jaarlijkse autokeuring.
update
- 305.000 km
305000KM :
in januari werd de auto afgekeurd op de jaarlijkse keuring..... stuurgewrichten laten vervangen.
Auto rijdt nog goed , echter bij bepaalde snelheden/toerental is een gehuil waarneembaar , denk van de motor afkomstig........denk dat ik 'm deze zomer inruil voor Megane.
Bye Bye
- 307.000 km
Deze auto loopt echt super maar toch wel schrik voor komende pannes met bijhorende kosten.
Wordt komend weekend geruild voor een Megane 2003 met 203000km op de klok , 82 pk , dus even zuinig te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.