Renault Clio 1.4 16V Dynamique Comfort (2006)

autoreview

Renault Clio 1.4 16V Dynamique Comfort (2006)

Signalement

UitvoeringClio 1.4 16V Dynamique Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze Clio in 2006 nieuw aangeschaft en er is heden 70.000 km mee afgelegd. Wat me bij deze auto enorm is opgevallen en waar je maar zelden iets over hoort is de werkelijk fenomenale bochtvastheid! Ik heb er 16 inch lichtmetaal onderzitten met Conti's Sportcontact (195/50) en de bochtsnelheden die hiermee te behalen zijn vind ik een echte GT waardig, terwijl deze Clio toch maar een gewoon burgermansmodelletje is.
Die Contí's zelf vind ik uitstekende allrouders, ook heel goed op nat (totaal waardeloos op sneeuw, maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt), maar geen 100% sportband, daar zijn ze net te 'soft' voor. Ik heb net het 3e setje laten monteren.
Over sportief rijden gesproken: de besturing is matig. Wel precies en lekker direct, maar in bochten te gevoelloos, een echt Renaultprobleem. Schakelen is oké, tikje hakering, iet te lange slag, maar verder goed. Remmen zijn uitstekend.

Echte problemen heb ik niet gehad met deze auto. De ruitenwisser maakte nogal wat herrie, ook de 2e en 3e set. Maar ik heb nu net het 4e erop zitten en dat loopt totaal geruisloos. Merkwaardig. Verder is de afvoer van de 'bak' onder de voorruit gevoelig voor vuil. Geklots omdat er water in blijft staan.
De enige serieuze makke is het vervangen van de ruitenwissermotor geweest bij 65.000 km. Die bleek vastgelopen. Ik heb 'm meegenomen en thuis gedemonteerd. De uitgaande as blijkt niet voorzien van een rubber afdichting in de vorm van een o-ring en er komt dus water in de lange bronzen lagerbus. Ik heb nadat ik hierover gereclameerd heb 2/3 van de kosten vergoed gekregen. Nadien heb ik maar liefst drie Clio-rijders gesproken die eveneens dit euvel opliepen. (Kregen geen coulance!)

Verder vind ik de verwarming van de voetenruimte maar matig. Kraakjes en piepjes heeft de auto ook wel, maar niet bovenmatig.
De afwerking is verder oké wat mij betreft. De zit is goed, de bedienbaarheid van het een en ander geeft weinig reden tot klagen.

De motor doet het prima, maar mist kracht onderin. Het is echt een toerenblokje, je moet boven de 3000 toeren zitten wil je vermogen hebben. In 5 trekt ie nog als een speer, maar dat is te danken aan de gearing van de versnellingbak: heel veel toeren in 5. Relatief veel herrie (hoewel de auto op zich behoorlijk stil is) bij hogere snelheden en ook een fors verbruik. Wie 1 op 15 wil halen moet(naar mijn mening) echt sukkelig rijden: onder de 3000 toeren opschakelen en 110 op de snelweg. Ik rijd gemiddeld 1 op 12, bij veel stadswerk in de winter zelfs 1 op 11. Ja, inderdaad, ik mag er nog wel eens flink aan trekken.

Het schijnt dat de 100 pk turbo-motor meer kracht onderin heeft en ook minder toeren in 5 draait. Ik ben daar best benieuwd naar.
Mijn hart gaat echter uit naar de 1,6 met 133 pk, de GT.
Of ik weer een Clio koop hangt van het actuele aanbod af en van de inruilprijs: een merkrijder ben ik niet. Voorlopig rijd ik nog een jaartje door. Goed autootje.

PROBLEMEN

geen
21.02.07. Inmiddels ben ik 4000 kilometer verder. Het beeld blijft ongewijzigd. Werkelijk prima auto.
Het verbruik blijft alleen te hoog, óók wanneer er op lange afstanden van de cruisecontrol gebruik wordt gemaakt en er met de snelheidslimieten rekening wordt gehouden. Je komt dan uit tussen de 1:13/13,5, ’normaal rijdend’ zit je al gauw op 1:12/12,5, en rijd je veel in de stad én lekker vlot, dan kom je op 1:11.

Een minpunt is het nieuwe model ruitenwisser. Dit zijn slappe bladen zonder het bekende metalen frame erboven. Ze nemen goed af maar rubbelen oorverdovend wanneer het glas ook maar een béétje droog is. Nieuwe exemplaren geven geen enkele verbetering. Zal eens vragen of er geen gewone exemplaren gemonteerd kunnen worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.