Renault Clio 1.4 16V Dynamique (2001)

autoreview

Renault Clio 1.4 16V Dynamique (2001)

Signalement

UitvoeringClio 1.4 16V Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een aantal jaren tevreden een Renault Clio 1.4 Bebop te hebben gereden opnieuw gekozen voor een Clio. Dit is mede te danken aan de inruilprijs bij de officiele Renault dealer. Wat mij bevalt aan de Clio 1.4-16v Dynamique:
- standaard uitrusting; ABS, 4 airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtmetalen velgen, mistlampen voor (en achter natuurlijk..), electrische ramen en spiegels (+verwarmd), uitgebreide boordcomputer, goede autoradio + CD speler en 6 speakers, airco (update climate controle), kuipstoelen, etc. Kortom, een complete compacte wagen.
- de motor; ondanks een 14-16v, toch bijna 100 pk. De motor komt goed tot z’n recht vanaf 3500trpm. Opvallend; onder normale omstandigheden, een mega-zuinige auto. Stadsritten komen uit op ca. 1 op 15. Prestaties zijn prima mits niet met teveel personen/bagage. Ik heb eens 200 op de teller gezien, dit zelfs met de airco aan.
- rij-eigenschappen; bij aanschaf waardeerde ik het confortabele karakter van deze auto tot op een gegeven moment ik het sportieve begon te missen. Net als bij mijn vorige Clio, heb ik besloten deze Clio te verlagen. Hier heb ik geen spijt van, het rijdt strakker, communicatiever zonder dat de auto onconfortabel is geworden. De auto stuurt redelijk communicatief en met gevoel, in tegenstelling tot het allernieuwste model Clio!

PROBLEMEN

Ik heb de auto aangeschaft met 77000 kilometer, hij was toen ca. 4 jaar. Ik wilde de auto kopen mits de dealer de volgende zaken voor elkaar maakte: distributieriem vervangen, remblokken voor vervangen, remvoeringen/cilinders achter vervangen, airco reinigen, onderhoudsbeurt + nieuwe APK en 6 maanden volledige garantie. De auto werd keurig volgens afspraak in orde gemaakt, uit voorzorg hebben ze de waterpomp vervangen nu ze toch met de distributieriem bezig waren; echt super van de dealer in Veendam!

Na enige tijd rijden tweemaal teruggeweest voor garantiewerkzaamheden:
- bij een warme start en/of na het rijden bij stilstand viel de motor te ver terug in de toeren met soms afslag van de motor tot gevolg. De garage heeft dit keurig opgelost. Bleek het uitlaatgascirculatiesysteem vervuild te zijn.
- roest (!); op de achterlep tussen de achterruit en de klep onderstonden roestbobbels. De garage heeft dit bij Renault Nederland neergelegd en vervolgens is de klep opnieuw gespoten volgens de garantie tegen doorroesten (12 jaar); keurig.

Na een tijd zonder problemen te hebben gereden begon de ’ellende’;
- een keer een bobine vervangen, bekend euvel van de Clio
- thermostaat vervangen
- gaspedaal vervangen (electronische besturing van defect waardoor de auto een storing aangaf). Tijdens de storing kwam de auto niet verder dan ca. 2500 trpm (in de vijfde versnelling betekent dit 90 km per uur) met als gevolg gevaarlijke situatie’s op de weg...bijvoorbeeld invoegen op de snelweg met 90 km per uur.
- by-pass gelegd van bedrading van de gaspedaal naar regeleenheid (door magnetische krachten kan een storing tot gevolg zijn).

Op dit moment geeft de auto nog wel eens een storing. De stekker vanaf de ontsteking is het euvel en dmv een (2e) bypass kan dit euvel verholpen worden. De auto ziet het als een storing, het is echter geen concrete storing. Op moment dat het voorkomt, auto uitzetten en opnieuw starten. Dan is het weer weg. Komt zeer zelden voor maar is heel irritant. Bij de volgende onderhoudsbeurt laat ik dit verhelpen. Zijn de hoge kosten niet.

Voor de rest regulier onderhoud zoals elke auto dat nodig is. De kosten hiervan zijn in mijn beleving niet hoger dan een vergelijkbare auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.