Renault Captur TCe 90 Intens (2017) #3

autoreview

Renault Captur TCe 90 Intens (2017)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 90 Intens
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst83.632 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 79.000 km

Na een lange zoektocht, overstag gegaan en een Renault Captur gekocht. We waren in het bezit van een Ford S-Max en een Toyota Yaris (2005). Omdat ik in mijn woonplaats werk en mijn vrouw het liefst in de Yaris rijd, moest de S-max het veld ruimen. Hoewel het een ideale wagen is, is hij duur in gebruik en onderhoud. Maar de Yaris was voor mijn 195 centimeter toch iets te krap. Vooral wanneer er kinderen (grote pubers) achterin zaten.

De zoektocht
Daarom op zoek naar een andere auto. Op het verlanglijstje stond onder andere meer ruimte, luxer, zuinig, beetje uitstraling. Dan kom je al snel terecht bij een cross-over. Wanneer je een betrouwbare Toyota gewend bent, kijk je als eerste naar dat merk, maar die crossovers vielen buiten het budget. Wel een Auris geprobeerd, maar die zat me te laag.

Na veel onderzoek moest de juiste keus een Captur zijn. Hoewel Renault niet boven aan mijn verlanglijstje stond, bleek uit veel reviews en testen op internet en in de Autoweek dat het gewoon een goede auto is en dat is tot nu toe gebleken.

In eerste instantie een paar exemplaren bekeken van de eerste generatie. Maar die bevielen me niet direct. Prima wagens, maar de ene had een scheur in het dashboard, de andere aardig veel krassen. Jammer dat dealers (ook Bovag) dat niet eerlijk in hun advertentie melden en op de foto zetten.

Een witte
Door toeval strompelde ik tegen een witte met zwart dak. Mijn vrouw, helemaal gek van wit, was verkocht. Maar het was wel een exemplaar van de tweede generatie. Dat betekende ook dat eventuele kinderziektes er uit gehaald zijn. En omdat het een Intens-uitvoering was, wel een lekkere luxe uitvoering en voorzien van de verlangde trekhaak. Helaas betekent dit ook dat de prijs hoger was dan mijn oorspronkelijke budget. Toch ben ik overstag gegaan en heb geen moment spijt gehad. Hij rijd heerlijk, is van alle gemakken voorzien en ziet er goed uit.

Het eerste jaar

  • 83.632 km

Een jaar later
We hebben de Captur nu bijna een jaar. We hebben minder kilometers gereden dan gedacht. Natuurlijk door corona, maar belangrijker, mijn vrouw heeft een nieuwe baan (ook in onze woonplaats) en dat scheelt woon-werkverkeer. Nu was dat woon-werkverkeer een van de redenen om een Captur te kopen. De afstand tot het werk was 14 kilometer v.v. over een 80-kilometerweg. De Captur is juist op een dergelijke weg lekker zuinig. 1:17 is dan makkelijk haalbaar.

Nu wordt de auto vooral gebruikt in het dorp en op wat langere stukken. Dus is het gemiddelde gebruik wel wat hoger 1:13.

Beoordeling
Tot nu toe geen spijt van deze auto. Van alle gemakken voorzien. Rijd lekker en alle luxe is aanwezig. Persoonlijk ben ik fan van Android Auto. Altijd de juiste navigatie. Er zit Renault navigatie in, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Het touchscreen werkt prima. Alle functies zijn snel te vinden. En voor airco en volume zijn aparte knoppen. De airco koelt niet heel snel, maar dat kan ook liggen aan de warmte die van het zonnedak komt.
De bagageruimte is niet de grootste in zijn soort, maar doordat deze te verlagen is, de bank verschuifbaar en of plat te leggen is, is er ruimte genoeg te creëren. De afritsbare bekleding is nog steeds schoon, dus nog niet getest of het handig is om deze in de wasmachine te stoppen. Dat wil ik graag zo houden.

Links en rechts wel wat hard plastic dat soms kraakt, maar niet storend. Een gordel achter tikt wel vaak tegen de zijkant van de auto, wat voor mij reden is om even te stoppen en deze vast te zetten.

Als de motor koud is, dan houdt deze in. Dat heeft te maken met uitstootnormen. Daar verander je weinig aan. Het gebruik ligt hoger dan verwacht, maar dat ligt niet aan de auto. We gebruiken deze niet meer voor woon-werkverkeer en in de bebouwde kom ligt het gebruik nu eenmaal hoger.

Tot nu toe heeft de auto onder mijn bezit eenmaal een beurt gekregen volgens schema. Daar kwamen geen gekke dingen uit.

Samengevat ben ik erg tevreden over de Captur. Veel waar voor je geld. Betrouwbaar, luxe en goede uitstraling. Maar dat heeft volgens mij ook veel te maken met de gekozen kleurcombinatie.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Captur

Arval
Renault Captur TCe 140 Techno (5D/6H)
€ 487
 
Alphabet
Renault Captur TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 499
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens