Renault Captur TCe 90 Expression (2013) #7

autoreview

Renault Captur TCe 90 Expression (2013)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 90 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is eraf

  • 3.400 km

Zoals de titel al aangeeft, is de kop eraf.
Na anderhalve maand met de Captur te hebben rondgereden, hebben wij er inmiddels 3400 kilometer opgezet en vond ik het tijd om mijn bevindingen te delen.

Waarom hebben wij voor een Captur gekozen(het blijft toch een familiaire aankoop), in eerste instantie vanwege het ruimte aanbod en de prijs, daarbij vinden wij het ook een mooie auto om te zien.

Het betreft een Expression uitvoering in de kleur Beige cendré, in deze uitvoering is de auto voorzien van het hoogst noodzakelijke. Cruise controle, airco, uitgebreide radio met Bluetooth(telefoon en streaming), MP3, jack- en USB aansluiting en ook nog bediening aan de stuurkolom. Zelf heb ik er een armsteun(dealer optie Renault) in laten zetten en de ramen achter geblindeerd(voor de kinderen en de inkijk).

Dan het rijden, het motortje is adequaat voor deze auto, maar ook niet meer dan dat. De eco-knop, die je toch veel moet gebruiken om nog een beetje redelijk verbruik te scoren, haalt echter wel alle fut eruit.

Het veercomfort bij deze auto staat inmiddels ver af van wat vroeger Frans comfort werd genoemd, op korte oneffenheden(lees drempels) is de auto zelfs net zo stuiterig als onze oude Altea met sportonderstel was.
Bijkomend voordeel hiervan is, is dat de auto nauwelijks overhelt in bochten en dat de auto op de snelweg wel prettig rijdt en richels goed wegwerkt.7


De auto is lekker stil en de stoelen zitten redelijk goed.

De bediening van de meeste organen zijn logisch en goed bereikbaar, echter de plaatsing van de eco-knop is ronduit belabberd, deze is naast de handrem en de aan en uit knop van de cruisecontrol geplaatst. Daar dit een knop is die ik regelmatig gebruik was de plaatsing hiervan op het stuur mijn inziens logischer geweest.
Wat ook jammer is, is dat je de ruitenwisser niet eenmaal kan bedienen, je moet hem in de interval stand drukken om hem eenmaal te laten wissen.

Wat erg goed werkt is de radio/cd/mp3/bluetooth-speler(wat een opsomming..), de connectiviteit en het geluid zijn prima voor elkaar en dat voor een standaard systeem.

Wat mij wel enorm tegenvalt is het verbruik, dat de opgegeven 1 op 20 van de fabriek niet behaald kan worden dat had ik ook wel verwacht, maar dat het verbruik zo enorm was had ik niet verwacht.
Vooral op de snelweg bij hogere snelheden(130) is het dramatisch(zie monitor), ik houdt me over het algemeen aan de maximum snelheid, rijdt veel op de cruisecontrole en gebruik de eco-knop zo veel mogelijk en probeer waar mogelijk het nieuwe rijden toe te passen.
Wellicht verbeterd dit nog als de motor meer ingereden is, maar ik zie het milieu-/brandstofvoordeel van de 3 cilinder turbomotor nog niet.

Wordt vervolgd.

De eerste 10.000 voorbij

  • 10.450 km

Dat gaat best snel, de auto is nu 4 maanden oud en de eerste 10.000 kilometer zitten er al weer op. Tijd om weer eens wat bevindingen op te schrijven.

Laten we met het positieve beginnen, de auto bevalt best goed. De ruimte is ok, het is geen overdaad maar voor een auto uit het B segment zeer goed.
De rugleuningen van de stoelen zijn goed, de zittingen net een beetje te kort. Maar ik moet zeggen, waar dit bij veel auto's een probleem is voor mij, heb ik in deze auto nog niet één keer last gehad van mijn rug.
De auto is redelijk stil, schakelt goed en is is stabiel zowel in lange bochten als in korte bochten, hij helt nauwelijks over.

Inmiddels ben ik erachter dat er onder het gaspedaal een soort van kickdown knop zit om de eco-stand op te heffen. Echter ben ik met het gebruik van de eco-stand gestopt. Puur omdat ik het niet fijn vind rijden. het verbruik lijkt daardoor iets forser(zie verbruiksmonitor) geworden te zijn, maar wel stabieler.

Wat ook niet bijdraagt aan het verbruik is de slechte werking van het start stop systeem, wat 90 % van de tijd gewoon niet werkt. D.w.z. de motor blijft gewoon draaien.

Qua bediening zijn mij de volgende zaken opgevallen, de tip van de schrijver hier beneden met betrekking tot het éénmaal wissen die werkt ook bij de Captur, éénmaal naar je toe halen en hij wist.
Wanneer je echter de interval terugdraait of hem één stand terugzet wist hij één keer, wat strepen tot gevolg heeft.
Wanneer je de volgende keer de auto start en de ruitenwisser voor uitzet, gaat wanneer je de auto in zijn achteruit zet de ruitenwisser van de achterruit toch nog een keer wissen met als gevolg...strepen.
Hier zit mijn inziens nog een verbeterslag in de software.

Wat wel een hele irritante eigenschap is, is het op slot gaan van de auto als je er voorlangs loopt.
Daar ik mijn jongste nog in de gordel moet klikken en ik soms voor auto langs moet lopen, om bij de bestuurderskant te komen, ben ik dan genoodzaakt om de auto middels de knop op de handgreep weer te ontgrendelen.

Wat ook niet fijn werkt is het kastje bovenop het dashboard, de klep moet bij openen of sluiten meerdere keren ingedrukt worden voordat deze doet wat je wilt.

Er hebben zich tot op heden nog geen problemen voorgedaan, Renault heeft het wat dat betreft tot nu goed voor elkaar.

Al met al bevalt de auto goed met wat kleine kritiek puntjes.

Een jaar verder

  • 28.930 km

Inmiddels zijn we al weer een jaar verder, dat gaat toch weer best snel. De Captur heeft inmiddels zijn eerste beurt achter de rug. Er valt niet veel te melden en dat is eigenlijk heel goed. De Captur heeft nog geen misslag gemaakt. Chapeau Renault, het ziet er naar uit dat mijn vooroordelen tot nog toe ongegrond zijn gebleken.

Is er dan helemaal niets, nou toch wel en dat is niet alleen bij de Captur het geval, maar dit zie je steeds meer bij moderne auto's. Het zicht schuin naar achteren, je kan tegenwoordig bijna niet meer af zonder PDC of camera. Ik heb het er niet op genomen en dat maakt het inparkeren toch een beetje gokken. Ik parkeer de auto ook stelselmatig achteruit in, omdat je geen overzicht hebt op achter kruisend verkeer, zeker niet als het donker is.

Verder bevalt de auto nog prima en is grote afstanden overbruggen geen probleem.

Word vervolgd...

2 jaar verder

  • 57.000 km

Inmiddels is de auto al weer twee jaar oud en dat begin je te merken. Niet dat er storingen optreden of zo, de auto blijft het gewoon erg goed doen. Maar je merkt dat hij wat meer tordeerd, wat geluid begint te maken in de voortrein en kraakt op drempels in het interieur. Ook zit er duidelijk wat beweging in de versnellingsbak en in de motor bij gas los en gas geven. Wat positief is opgevallen zijn de vierseizoenen banden van Vredestein, de voorbanden zijn 55.000 km meegegaan en kwamen nog ruim door de keuring. Echter voor de winter laten vervangen voor de nieuwe Quatrac 5, beduidend stillere en betere band en ik was al niet ontevreden over de Quatrac 3. Achter zijn nog meer dan genoeg profiel. verder geen bijzonderheden, blijft gewoon een prima auto!

Einde van een goed verhaal

  • 94.000 km

Afgelopen donderdag heb ik de Captur weer ingeleverd en ben sinds die dag in het bezit van een VW Golf 7 variant Comfortline 1.0 met DSG.
De afgelopen drie jaar zijn snel verlopen en op één probleem na ook helemaal goed. Begin januari wilde het tankklepje ineens niet meer open, gevolg van een defect stuurmotortje. Klein defect met grote gevolgen(je komt er pas achter als je moet tanken...). De Captur heeft zich verder goed gehouden, maar begon de laatste maanden wel meer te torderen en te kraken. Gevolg van de gunstige prijsstelling moeten we maar denken. Ik kan zeggen dat het als gezinsauto een prima vervoermiddel is gebleken, we zijn er meerdere keren mee op vakantie geweest en dat is eigenlijk altijd prima gegaan. Wel moesten er keuzes gemaakt worden in wat er wel en niet meegenomen kon worden vanwege de beperkte kofferruimte(en nee ik ga niet met zo'n koffer op m'n dak rijden) vandaar nu weer een station. Al met al, voor iemand die in het verleden sceptisch tegenover Renault stond een echte aanrader en een fijne auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.