Renault Captur TCe 90 Expression (2013) #6

autoreview

Renault Captur TCe 90 Expression (2013)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 90 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrijden en eerste ervaringen met de Captur

  • 3.500 km

In augustus 2013 startte het zoeken naar een nieuwe auto omdat de 7 jaar oude Renault Megane Grant Tour 2.0 dCi Tech Line met 140.000 km op de teller, de 2 jaar geleden overgenomen eigen leaseauto, wel erg weinig km maakte en met zijn 150 pk dieselmotor best veel aan wegenbelasting kost. Jammer van de mooie wagen maar die kan beter nog een tijdje naar iemand die veel meer op de weg zit en niet de hoofdprijs wil betalen voor de aanschaf van een nieuwe auto in die klasse.

Een nieuwe auto met moderne motor en oog voor het milieu, lagere gebruikskosten en weer veel jaren doorrijden met nu nog maar rond de 10.000 km per jaar te rijden was de gedachte en daar kwam na het zien/zitten van/in de nieuwe Renault Clio door mijn vrouw bij: graag een hoge zit. Dat zou dus een nieuw kleinere auto met moderne 3 cilinder benzine turbo motor kunnen worden. Wij gingen kijken en proefrijden met Ford, Peugeot en Renault. Van Ford hoorde wij veel goeds over de mooie motor, de 2008 zou een prima luxe afwerking hebben en de nieuwe leuke Captur zagen wij langskomen op de TV reclame. Ford viel af door de opmerkingen van vrouwlief die ik wel deelde: wat onopvallend en saai en de dealer dacht ook niet erg mee over de hoogte van de inruil. En dat bleek ook onze conclusie over de 2008, misschien een iets luxer interieur afwerking dan de Captur maar ook wat duurder met vergelijkbare voorzieningen. Over verschillen in de toekomstige inruilwaarden voor de nieuwe auto denken wij niet zo na omdat ons doel is om er flink lang mee door te rijden en de uiteindelijke restwaarde dan weer laag zal zijn ongeacht de gekozen auto.

En dan de Captur testrit: Als verwende dieselrijder met een sterke en stille motor en 6 versnellingen was ik erg gespitst op te veel lawaai en te weinig pit in deze 90 pk benzine uitvoering. Bij het rijden viel op dat het geluid prima binnen de perken blijft, ook met 130 km/h op de snelweg en veel harder moet je niet vaak rijden als je zo’n auto kiest. Maar veel pit had hij eerst niet. Gelukkig bleek dat te komen door de uitschakelbare Eco stand waarin wij aan de testrit begonnen. Dat knijpt de motor flink af! Toen die was uitgeschakeld was alles ineens anders: een prima pittige wagen zelfs zonder al te ver doortrekken in de versnellingen. En de keus aan rijstijl is aan de bestuurder met een druk op de knop: lekker kalm en zuinig in de eCo stand of zelf het gaspedaal onder controle met bij sneller optrekken natuurlijk ook wat meer gebruik. Kortom wij waren er uit; dit is onze nieuwe auto en wij konden rond de tafel met de dealer.

Wij kozen de mooie wat minder opvallende grijze TCe 90 Expression met privacy glas, el. inklapbare spiegels, parkeersensors, MediaNav systeem incl. Europa kaarten, dakdragers , vaste trekhaak en thuisbreng reservewiel i.p.v. de spuitbus. Vanwege een aanbieding konden er mooie Continental winterbanden op stalen velgen bij zonder meerkosten t.o.v. de bekende speciale bandenleveranciers. En begin oktober was het alweer zover: de auto stond voor ons klaar met daarbij het gebruikelijke bloemetje.

2,5 Maand en 3500 km verder.
Na aflevering begin oktober 2013 hebben wij er nu ongeveer 3500 km opzitten en dat was een waar genoegen. Na zowel de normale kortere ritjes als twee langere ritten naar Duitsland en België bevalt de wagen prima. Lekkere zit met goed instelbare stoelen voorin, ruim voor zijn klasse, goed wendbaar en wij vinden hem gewoon mooi! Ook de gemakkelijk schuifbare achterbank is een succes: als er iets meer bagage mee moet dan gaat die snel even naar voren. Natuurlijk moest er wel wat wennen, maar een 1 op 1 vergelijk met de veel duurdere Megane 2.0 dCi Grant Tour versie zou ook niet eerlijk zijn. Vooral het mindere vermogen in de eCo stand die in eerste 3000 km altijd aanstond is wel wennen. Bij inhalen kon ik dan soms wel wat ongeduldig worden en het dieper intrappen van het gaspedaal gaf eerst niet het beloofde automatische overschakelen naar de volle vermogensstand dus dan maar vlug de eCo stand uitschakelen. Maar dat blijkt helemaal niet te hoeven; ik trapte niet diep/hard genoeg om door de weerstand heen te komen die er bewust is ingebouwd. Je moet echt even doortrappen om eCo tijdelijk even uit te schakelen. Ook na het rijden met een aanhangerwagen (ja die trek je prima over de snelweg met 350 kg terrastegels erin) had ik een vreemde ervaring: een week later bleken de achteruitrij sensoren geen piep te geven toen ik achteruit dichtbij de garagemuur kwam! Maar opnieuw loos alarm: na uitschakelen van het alarm bij gebruik van de aanhanger gaat dit bij opnieuw starten niet, zoals bij de Megane, vanzelf weer aan. Je moet zelf de schakelaar links naast de stuurkolom weer omzetten. En laat die schakelaar met indicatielampje en al nou net achter het stuur uit het zicht verdwijnen! Maar dit was snel opgelost door de dealer te vragen om de schakelaar van positie te ruilen met de start-stop schakelaar waarvan het niet erg is dat die achter het stuur verdwijnt. Deze functie heeft immers wel een indicatie aanduiding in het dashboard paneel.

Wat blijft is een heerlijk licht en goed sturende auto waarvan de remmen ook goed te doseren zijn en erg krachtig remmen als dat nodig is. Daar kan de 2008 niet tegen op als ik de berichten mag geloven. Wat het gebruik betreft; tot nu toe met meestal rustig rijden en veel korte ritten halen wij 1 op 15 in de eCo stand. Maar of dat de uiteindelijk meest gebruikte stand wordt is nog maar de vraag. Sinds kort gebruiken wij vol vermogen en dat voelt eigenlijk wel als een bevrijding. Zelf rustig kunnen rijden zoals wij dat meestal doe en soms even iets pittiger als dat beter uitkomt licht mij misschien beter. En het meerverbruik zal vooral bij veel optrekken in stadsverkeer merkbaar worden zou je verwachten. Wel jammer dat het verschil in prestaties zo groot is tussen deze twee standen. Ik zou wel wat meer pit willen hebben in de eCo stand. Maar dat zal Renault misschien wel zo hebben gedaan om de milieu specificaties mooi te maken op papier? De automatische start-stop voorziening staat tot nu toe wel altijd aan. Dat zal eigenlijk alleen maar echt wat schelen als je heel veel in de stad zal rijden met veel stoplichten maar het werk eigenlijk heel snel en prettig dus waarom niet gebruiken?

Dan nog even de koplampen. Ik was Xenon lampen gewend en mede daardoor vielen de Captur Halogeen lampen wat tegen ondanks de uitvoering met lenzen. Maar na wat navragen blijkt er een voordelige oplossing te zijn die snel gepiept is. Gewoon de matige af fabriek H1 halogeen lampen wisselen door hoge opbrengst Osram of Philips lampen die wel een UV filter moeten hebben. Onze winkel had de Philips versie op voorraad met volgens de reclame 100% meer lichtopbrengst. Ik reed een donkere landweg rondje om te zien of deze nieuwe H1 dimlichten zichtbaar meer licht geven en weet natuurlijk niet of het 100% meer is maar in ieder geval is het een stuk beter. De aparte grootlicht lampen laat ik voorlopig nog gewoon origineel. En wat een verademing dat je de dim- en grootlichtlampen in deze Captur heel simpel zelf kunt vervangen zonder gereedschap, zo hoort het natuurlijk in elke auto te gaan.

Ik nam deze week de tijd om de systeem SW en de kaarten op de laatste stand te brengen (dit kan 1 keer gratis binnen drie maanden na aflevering). Dat nam best wat tijd op de PC en daarna in de auto maar het systeem ging dan ook van 3.0.5 naar 4.0.2 en ook de Europa kaarten werden bijna allemaal vervangen en zijn nu van Q2 2013.

En o ja, ik miste m’n armsteun en zocht deze week even naar ervaringen van andere over de originele Renault versie voordat ik die eventueel zou bestellen. Dat heb ik dus niet gedaan omdat die door sommige te laag wordt gevonden en er ook een speciaal model voor de Captur te bestellen is bij Kamei die er goed uitziet, beter zou zitten en gemakkelijk zelf op de stoelrails te monteren zou zijn. Omdat die niet na een paar dagen binnenkwam belde ik even naar Venlo: en inderdaad er is een paar dagen extra levertijd want zelfs sommige Renault dealers bestellen deze uitvoering inmiddels voor hun klanten dus er moet eerst weer wat voorraad van de fabriek komen.

Voorlopige conclusie: het is allemaal erg persoonlijk maar wijzelf zijn prima tevreden over de rijeigenschappen, ruimte, uitstraling enz. Gewoon een heerlijke en wendbare auto met een voor Renault iets steviger veer-patroon, iets wat wij prettig vinden. Maar natuurlijk als lange afstanden reiswagen had de Megane meer te bieden, bijvoorbeeld voor snel en ver rijden op de Duitse autobahn, maar dat mag ook wel voor een klasse hogere en grotere auto. Ook ben ik heel blij met de handairco die in onze Expression uitvoering zit. Ik had regelmatig moeite met de automatische keuze van de klima-automaat van de Megane en nu kan ik het gewoon weer allemaal zelf regelen! De kachel heeft wat meer tijd nodig om echt warm te worden bij koud weer maar is dat erg? Nee, want wij wilde toch een zuinige wagen en geen energie verspiller.

En als wij het nog een keer over zou mogen doen? Dan kochten wij weer dezelfde uitvoering maar dan misschien met achteruitrijcamera als extra. Zoals in veel moderne auto’s met hoge flanken, kleinere achterramen en dikke stijlen voor de veilige crashtest resultaten is het zicht achteruit wat beperkt en ook de donkere privacy ramen werken niet mee aan een riant achteruitzicht, vandaar.

En verder: De winterwielen zitten er alweer weken onder (met wieldoppen want wij houden niet van zwarte velgen in de winter) en hebben geen merkbare verandering in rijgedrag of geluid gemerkt. Nu maar weer lekker rijden en kijken hoe het gebruik de komende tijd uitpakt met winterbanden en zonder eCo stand.

En wat de hoge zit en uitstap betreft: ook daarover is mijn vrouw helemaal tevreden met deze Captur.

Aanvulling ervaringen na wat langer rijden

  • 7.000 km

Inmiddels is de Captur lekker ingereden en heeft er nu totaal 7000 km opzitten. Wij gebruiken de Groene Eco stand eigenlijk niet meer omdat die stand het op gang komen, invoegen en inhalen voor mij wel irritant maakt omdat er dan voor mijn smaak gewoon te weinig vermogen overblijft. Dan liever zelf redelijk voorzichtig optrekken maar wel zelf de controle houden. Zonder de Eco stand is het heerlijk rijden en als je wilt zelfs pittig ondanks de kleinere motor. De Captur bevalt ons prima, stuurt lekker licht en en heeft voor ons een prima zit, ook bij een retour ritje van 450 km op èèn dag.

Ikzelf gebruik de later bijgekochte armsteun regelmatig maar mijn vrouw alleen als zij in de bijrijdersstoel zit. Achter het stuur zit hij haar wat in de weg en wordt dan simpelweg omhoog geklapt en staat dan uit de weg tussen de rugleuningen. En dat doe ik eigenlijk zelf ook bij kortere stadritten want dan kun je inderdaad beter bij de gordelsluiting en handrem! En regelmatig schuiven wij de achterbank met èèn klik naar voren als de kofferbak wat te klein is voor de spullen die mee moeten. Erg handig!

Over deze tweede periode is het gebruik gemiddeld 6,8 l. per 100 km, dat is 1 l. op 14,7 km.
Omstandigheden zijn heel belangrijk wil je een beetje kunnen vergelijken met andere. Wij reden nu veel snelweg km (die meestal met 124 km/h op de teller gaan) en wat stadsverkeer. De persoonlijke rijstijl en aangehouden max. snelheid zijn, naast de auto eigenschappen, natuurlijk erg belangrijk voor het uiteindelijk verbruik. Deze periode reden wij op winterbanden die het in theorie ook iets minder zuinig maken dan de standaard gemonteerde zomerbanden. Al met al zijn wij zeer tevreden, natuurlijk wil je altijd zuiniger, maar je moet wel reëel blijven. Wij kozen voor het comfort van een wat hogere auto die zeker bij hogere snelheden een wat ongunstiger verbruik zal opleveren, scheuren beslist niet maar willen wel doorrijden. Nog even en dan gaan de stalen velgen er weer af en komt het mooiere aluminium er weer onder voor de zomerperiode.

Conclusie na 1 jaar ervaring: heerlijke wagen

  • 12.000 km

Na 1 jaar en zo'n 12.000 km blijft de ervaring onveranderd positief: wat een heerlijk rijdende wagen en ook wel een werkpaard die wij soms afladen met hobby/bouw spullen. Ook een aanhanger met lading en dakdragers met daaarop een ladden o.i.d. komt regelmatig voor. Met onze stadsritten en snelwegkilometers komen wij nu uiteindelijk over de hele periode op 6,4 l / 100 km uit. De rijstijl is rustig optrekken en in de stad rijden maar wel doorrijden tot max toegestaan op de snelweg. Wij gebruiken zomer- en winterbanden. Gelukkig nog geen enkele klacht of storing gehad en ook de navigatie werkt nog steeds prima na de zelf uitgevoerde systeem- en kaarten update van zo'n half jaartje geleden.

ingeruild

  • 43.000 km

Na 3,5 jaar trouwe dienst is er inmiddels een nieuwe Captur met 1.2 L benzine motor handgeschakeld.
Nog even terugkijkend:
- De auto bleef prima rijden en ook ritten met een geremde aanhanger van 1200 kg inclusief lading tegels is geen probleem.
- Het verbruik met onze rijstijl en afwisselend snelweg en stadsritten is rond de 6,5 liter per 100 km uitgekomen.
- De groene eco stand is nooit meer gebruikt vanwege slome reactie.
- Het stopsysteem bleek heel vaak niet beschikbaar maar heeft dit de wagen veel onzuiniger gemaakt?

Waarom een nieuwe auto:
- Omdat het kan en er heinwee bleef naar een wat sterkere motor met 6 versnellingen.
-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.