Renault Captur TCe 120 Dynamique (2014)

autoreview

Renault Captur TCe 120 Dynamique (2014)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 120 Dynamique
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst11.900 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste automaat

  • 250 km

Op 10 januari was het dan zover, de Captur Tce120 automaat werd afgeleverd. We hebben de auto, na een proefrit van een hele dag, besteld in augustus 2013.
Dat er een lange levertijd opzat wisten we maar wachten duurt lang hoor hahaha.
Dit is onze eerste automaat en na de eerste proefrit helemaal verkocht, wat rijdt dat geweldig, mooi rustig.

We hadden hiervoor een scenic Tce 130 en dat was/is een geweldige fijne auto maar nu wilden we een automaat en een scenic is gewoon 10 duizend euro duurder dan een captur en dat zat er even niet meer in.

Na de proefrit hebben we gekozen voor de kleur Ivoire en het dak en de spiegels laten beplakken met zwart carbon folie, dit hadden we gezien bij de dealer en vonden het helemaal super.
Ook de binnenkant zijn bepaalde delen beplakt met dit folie want het glimmende pianolak was wel heel duidelijk aanwezig.
Als acc hebben we gekozen voor : achteruitrijcamera, R-Link, armsteun ( daar kom ik zo op terug ) instaplijsten, getinte achterramen, zipperbekleding dat was het geloof ik wel want er zit standaard erg veel op in de dynamique uitvoering.

Armsteun: wij hebben gekozen, na een tip op het renault forum, voor een clio armsteun die aan de stoel wordt bevestigd , waarom? de originele armsteun is te laag en dat is een veel gehoorde klacht en op het forum was iemand die via zijn dealer de clio armsteun heeft laten monteren en dat hebben wij na overleg met onze verkoper ook laten doen en dat was de gouden tip op het forum.
Dus als je voornemens bent om een captur aan te schaffen laat dan niet de originele armsteun manteren maar de clio armsteun.

Tot zover de armsteun. In december stond er in mijn renault dat de auto uit productie was en klaar stond voor transport naar Nederland waar het dan ook aankwam op , ik geloof, 18 december.
Dealer belde en we hebben de aflevering gezet op 10 januari 2014.
Nou om 11.00 uur waren we bij Munsterhuis Hengelo voor de aflevering van de auto. Ze hadden hier een speciale plek in het bedrijf voor uitgezocht als verassing voor onze zoon en die was erg geslaagd.Namelijk op de Ferrari afdeling achter het gordijn met muziek en lampen, erg gaaf .
Na alle papieren rompslomp uitleg van de auto, R-Link activeren en automaat uitleg op pad.

Ik ben zelf zwaar rugpatient en de stoel is dus erg belangrijk, de scenic zat super en de captur ook, vadaar dat we een hele dag de auto mee hebben gehad.
Je kunt de bestuurdersstoel in hoogte verstellen en de clio armsteun gaat mee omdat deze vast aan de stoel zit, het stuur kan in alle standen versteld worden wat de zit alleen maar ten goede komt. Het rijden is rustig maar vlot, nog even iets inrijden, de auto stuurt direct en je hebt een goed contactgevoel met de weg, op korte oneffenheden merk je dat de auto toch vrij stugge vering heeft maar dat komt het bochten gedrag weer ten goede is mijn ervaring op bv rotondes .
We zijn de volgende dag van Almelo naar Assen gereden om de auto te showen bij familie en zowel op de 80/100 wegen als de snelweg was het een genot om te rijden helemaal met de cruise control. In de stad zit af en toe de dakstijl in de weg qua zicht, je moet goed kijken want het belemmert af en toe het zicht.
Dit wend snel want de scenic had dit ook wel en volgens mij hebben meerdere auto's dit.

Verbruik kan ik nog niets van zeggen want we zijn nog aan het "inrijden" maar de computer geeft een gemiddelde aan van 8 liter op 100 km.
Auto heeft 120 pk en dat is ruim voldoende, instrumenten zijn allemaal goed en makkelijk te bedienen mits je je daar even in verdiept thuis als de auto stilstaat hahaha . Ook achterin voldoende ruimte voor lange mensen, onze zoon is 2 mrt lang en kan goed zitten, wel achter mijn vrouw want die heeft de stoel niet zover naar achteren staan, en de achterbank in de achterste stand stand.
Het is erg handig dat de bank kan verschuiven als je even meer ruimte nodig bent.

Nou tot zover onze eerste indruk van de Captur Tce120 automaat

eerste 2 weken zitten erop

  • 750 km

Zo, de eerste 2 weken zitten erop en we hebben nu 750 kilometer gereden en tot volle tevredenheid.
Verbruik kan ik nog niets van zeggen omdat we nog aan het"inrijden " zijn.
R-Link heeft problemen en daar baal ik wel van, op het renaultforum zijn er meer mensen die problemen hebben met het R-Link systeem.
Het is gemeld bij Renault Nederland maar de ervaringen op het forum zijn niet geweldig met Renault Nederland.Kan er zelf nog geen mening over geven want ze moeten nog contact opnemen met mij, Dus gun ze nu nog het voordeel van de twijfel.
R-Link doet wel alleen tom tom valt continu uit en dat is toch wel lastig, dealer probeert er ook alles aan te doen maar zijn ook afhankelijk van Renault Nederland.
De radio en achteruitrij camera doen het perfect , ook de apps zijn leuk maar ook niet meer dan dat.

Mijn vrouw had altijd problemen met achteruitrijden en nu is ze erg blij met de camera, ook de parkeersensoren achter is een juiste keus geweest. Je parkeert nu makkelijker achterwaarts in. Kortom een aanrader.
De automaat schakelt en trekt geweldig vinden wij, ik hen reviews gelezen dat het nogal tegen viel, nou dat is niet onze ervaring.
Ondanks dat we niet boven de 3000 toeren mogen komen de eerste 1000 km kunnen we redelijk vlot mee rijden met het verkeer.
De zit en alle instellingen van de stoel en stuur zijn dusdanig dat bijna iedereen een goede zithouding kan instellen.

En dit is de eerste auto waar men heeft nagedacht over een lampenwissel: PERFECT!! als je de kap open doet zitten er links en recht 2 rubberkappen waar je gewoon staand bij kunt en de lampen kunt verwisselen.Echt renault verdient een pluim hiervoor, als je de kans hebt ga dan maar eens kijken bij de dealer.

Kofferbak ruimte is uiteraard kleiner dan de scenic maar kun je groter maken door de achterbank naar voren te schuiven og de bank plat leggen.
Voordeel is dat er een dubbele bodem inzit dus de "rommeltjes" liggen niet in de weg en heb je de hele bak leeg. Voor je boodschappen is het ruim genoeg.
Ook de til hoogte van de kofferbak is prima geen drempel waar iets overheen moet.

De richting aanwijzer heeft de snelweg toets : een maal aantikken is 3 maal knipperen, erg handig. Ook de actieve bochten verlichting is een genot want elke bocht is nu extra verlicht en dat kende we nog van de modus, als het erop zit ben je er blij mee.
Het gaat ook aan als je richting aangeeft.
Als je de auto in de achteruit zet gaan ook de schijnwerpers aan is best wel prettig .

Captur is kleiner dan de scenic dat wisten we maar het valt ons heel erg mee, instap mooi hoog, jammer dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is. De clio armsteun: EEN TOPPER, de stoelen geven goede steun.

Nadelen die we tot nu toe kunnen ontdekken:

Het glimmende stuurkapje is scherp en daar moeten ze wel wat aan doen bij renault.

Een kleine achterruit die toch wel zicht wegneemt evenals de grote dakstijlen voor, je moet echt goed uitkijken dat je geen voetganger of fietser over het hoofd ziet. Ook weer een kwestie van wennen en je moet je aanwennen om vooruit te kijken met name als je een fietspad oversteekt.

Het zijn er niet veel maar dat is onze ervaring tot nu toe.

Probleem R-Link

  • 1.000 km

Jammer van de R-Link, valt continue uit met de melding: USB gedetecteerd terwijl , er niets inzit , dan valt tom tom uit met de melding : geen kaarten gevonden.
Dit kan 10 maal per uur gebeuren en ook een uur niet, maar vandaag op een stuk van 30 kilometer 5 maal uitgevallen en opnieuw opgestart.
Heb inmiddels contact met Renault Nederland gehad en kreeg de boodschap dat ze voor 5 februari zullen reageren.
Op het Renaultforum lees ik veel ellende over de R-Link en toch wel laksheid van Renault Nederland betreffende een passende oplossing.
De dealer kan hier niets aan doen jammer genoeg en daar balen ze zelf ook van, maar niet zoveel als dat wij dat doen.

Rest van de Captur niets dan lof echt waar, rijdt mooi, schakelt soepel de automaat, verbruik tijdens inrijden 7,4 op 100 kilometer, zit goed, stuurt goed.
Kortom wij zijn er erg blij mee en we vinden dat we niet zo veel hebben ingeleverd in vergelijk met de scenic, tuurlijk is de scenic groter maar de Captur is net is kleiner wat toch prettiger is in de stad waar de parkeerplaatsen steeds smaller worden.

Echt een aanrader maar maak duidelijke afspraken, lees op papier, wat betreft de R-Link want Renault Nederland moet hier toch wel snel wat aan gaan doen.

1 ste jaar zit er bijna op

  • 11.900 km

Zo, 1ste jaar zit er bijna op en we zijn 11900 kilometer verder.
Is alles vlekkeloos verlopen?nee helaas, auto verbruikt olie waarvoor hij 5 januari naar de dealer gaat, krijgt dan tevens zijn 1ste onderhoudsbeurt, ze willen de auto graag een paar dagen houden om te kijken hoe dit kan.
Was al 3 maal terug geweest omdat de auto naar olie stonk en dat konden ze niet vinden.
Moest na 10 maand, na de melding "olie bijvullen"' bijna 2 liter olie bij.
Geen ideen hoe dit mogelijk is maar er wordt onderzoek na gedaan.
Verden zijn de kinderziektes van de R-link er nog niet helemaal uit, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit na een paar updates ook wel tot het verleden gaat horen. Er zijn inmiddels al zoveel updates geweest die de fouten eruit haalde, lijkt wel Windows haha, dat dit wel goed gaat komen.
Verden hebben we , omdat ik zwaar rug patiënt ben en mijn vrouw reuma heeft, de bestuurders stoel aan laten passen middels 2 elektrisch op te pompen lumbaal steunen en een beetje schuim weg en andere plek er weer in.
Ik heb nu echt steun helemaal onderin de stoel en in de holte van de rug
kan ik nu zoveel , of zo weinig, ondersteuning geven dat het prettig zit. Tijdens het rijden kunnen we er meer of minder lucht in doen zodat je eigenlijk altijd zo prettig mogelijk kunt zitten met de juiste ondersteuning. Dit kostte in totaal 650 euro, veel geld? ja maar wel nodig dus......het is het geld waard.

Verder rijdt en schakelt de automaat geweldig, moeders is met de zoon en schoondochter pas geleden naar Eurodisney geweest het was prettig rijden vonden ze.
Wel heb ik direct in het begin de lampen vervangen door de wittere lampen van Philips want de originele lampen geven weinig licht.
Nu ik het hier toch over heb: de Renault dealers kunnen nu Xenon achteraf inbouwen voor 499,= duur? geen idee.
We gaan binnenkort even proefrijden in het donker,want als je iets ouder wordt lijkt het net alsof je slechter ziet in donker:-).
Als dit veel winst oplevert dan gaan we het denk ik wel doen. De set is 2000 lumen en dat komt overeen met 6000 K, de set bestaat uit 2 lampen en ballast met ontstoring zodat het niet stoort op de radio, prijs is incl. inbouw vertelde ze en er zit 2 jaar garantie, en ook heel belangrijk: wettelijk mag dit gewoon ingebouwd worden.
Het verbruik is nu 7,4 op 100 liter en twee derde zijn tocht wel ritten in en om de stad, dus valt mij niet tegen.

Hebben nu wel de winterbanden erop en het verbruik blijft na genoeg gelijk.
Als je een scenic gewend bent dat valt af en toe de ruimte van de kofferbak wel tegen, maar hoe vaak pak je deze helemaal vol?
We zijn best wel tevreden over de Captur, rijdt geweldig de automaat, rustig en als het nodig is komt het goed van de plek. De zit is nu super en het bedienen van de R-link is erg simpel maar je moet er wel even tijd in stoppen om de juiste instellingen te doen en je favorieten in te stellen.
Als je dat allemaal gedaan hebt dat werkt dat best wel prettig.

Nadeel: auto beslaat wel erg snel en je moet , vooral in deze tijd, de knop snel ontwasemen gebruiken.Het is dan ook een paar seconden en het zicht is dan prima. Ik lees op het renault forum dat ze hier allemaal wel last van hebben
Je moet dan niet in de eco stand rijden want dan doet de clima ook maar op halve kracht.
Zelf gebruiken we de eco knop nooit, vinden het erg irritant dat het dan allemaal net te langzaam gaat. Maar dat is ieder zijn keus.

tja wat kan ik nog meer vertellen behalve het olie verbruik en de R-link storingen zijn we toch wel blij met de auto.
Ik zal, als er iets schokkends uitkomt, jullie op de hoogte houden van het onderzoek.
Dat was het eindelijk wel

Nou Update: we waren er zo klaar mee dat we in overleg met Renault Nederland en de dealer hebben besloten om deze in te ruilen en een nieuwe , exact dezelfde, terug te kopen.
Heeft best wat onderhandelen gekost maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Natuurlijk moest er geld bij maar dat was goed onderhandelbaar.
Waarom deze beslissing: de bak weigerde voor de 2de keer met inhalen en toen was het vertrouwen helemaal weg, een nieuwe bak of software....???? nee bedankt.
Ander merk? nee want voor dit geld en opties koop je geen ander merk.
Goed op 4 juni de auto opgehaald en deze rijd en schakelt gelijk al anders dus we hebben gelijk gehad dat er iets aan de hand was.
We hebben de lumbaalsteunen en carbondelen over laten zetten en het dak en spiegels weer carbon dus exact dezelfde auto alleen helemaal nieuw en het is een E5 zag ik op het kenteken.
Weet niet wat het verschil is maar deze rijdt anders gelukkig.
ik hou u op de hoogte

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.