Renault Alpine V6 GT (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alpine V6 GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 96.800 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
We leren elkaar steeds beter kennen
- 99.300 km
Sinds maart 2011 rijden we met deze Franse polyester icoon. Het is een origineel Nederlandse Renault Alpine V6 GT uit 1987. Ik ben feitelijk de derde eigenaar, maar de tweede eigenaar heeft de auto nauwelijks gebruikt. De kilometerstand bij aanschaf was dan ook maar 96.800 km.
De auto wordt wekelijks ingezet voor dagelijks verkeer. En dat gaat, ook met twee kinderen, prima. De ruimte in deze Alpine is opvallend groot voor zo'n auto. Voorin zit je (tot ca. 1,90m) prima en dan kun je achterin ook nog redelijk zitten. Een echte 2+2 dus. Wat me heel erg positief meevalt is het comfort in deze auto. Ten opzichte van de Avantime (vorige auto) gaat de Alpine veel soepeler over drempels. En dat terwijl de wegligging toch van hoog niveau is. De auto leent zich prima voor heel snel bochtenwerk, maar kan ook heel rustig gereden worden. Het geluidsniveau is bij constante snelheden erg laag, minstens op het niveau van de Avantime. Alleen als je echt het gas intrapt komt er een geweldige (en opzwepende) brul uit het motorcompartiment achter je. Over het rijden met deze auto niks dan positiefs dus.
Maar we hebben het hier wel over een auto van 1987. Met techniek die zo nodig nog ouder is. Dus met een 2,8 l V6 motor die gewoon door carburateurs ademt. Met transistor ontsteking. Eenvoudig dus. Dat was ook mede de reden om voor een V6 GT te kiezen en niet voor de snellere V6 Turbo variant. Aan deze auto is nog redelijk makkelijk te sleutelen en de techniek is simpel. Een V6 Turbo is heel wat complexer en de motorruimte daarvan is helemaal tjokvol. De leeftijd van de auto wordt verder verraden door het ontbreken van cruise-control, airbags, ABS, airco. Maar missen doe ik het niet, zelfs het ontbreken van stuurbekrachtiging is geen gemis, er zit geen gewicht boven de voorwielen dus gaat het sturen ook bij lage snelheden licht.
Zijn er dan helemaal geen minpunten te melden? Ja natuurlijk wel. Allereerst is het vrijwel onmogelijk om met zo'n auto een verbruik van 1:10 of meer te halen. In deze tijd van dure benzine niet echt prettig. Ook heeft de motor het liefst benzine met een octaangetal van 98 of hoger en bij voorkeur nog wat loodvervanger. Technisch is deze Alpine redelijk makkelijk bij te houden. Het afstellen van de carburateurs moet regelmatig gebeuren en is een specialistenwerk. Mijn auto heeft, mede door het lange stilstaan bij de vorige eigenaar nog een paar aandachtspunten. Banden met een vlakke kant, een niet altijd lekker werkende accelaratiesproeier (het wegrijden in de eerste versnelling is dan lastig en het oppakken na gas loslaten gaat niet soepel) en een relais wat af en toe hapert om de brandstofpomp te bedienen.
Maar dat gaat allemaal nog verbeterd worden of zal door het gebruik vanzelf verbeteren.
Een laatste punt, nadeel zo je wilt, welke ik nog wil noemen is het feit dat de Alpine V6 GT, volgens de huidige maatstaven, geen snelle auto is. 160 Pk op een gewicht van 1100 kg is niet verkeerd, maar er zijn tegenwoordig veel auto's die je makkelijk bijhouden of zelfs sneller zijn. De Alpine ziet er echter wel uit alsof het een snelle auto is, en mede weggebruikers menen zich dan vaak te moeten bewijzen. Maar ach, als je je testosteron onder controle hebt, is ook dat geen probleem.
11-07-2011: foto van interieur op verzoek toegevoegd. (Andere auto op de foto is mijn R17 TL automatic découvrable)
Verkocht (nov 2020)
- 117.000 km
Inmiddels een nieuwe A110 gekocht
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.