Porsche Panamera GTS
Racen met Galilei
De Italiaanse natuurkundige Galileo Galilei was een aantal eeuwen geleden de man die de traagheid van massa 'uitvond'. Wij reden de auto die een loopje lijkt te nemen met deze natuurwet: de Porsche Panamera GTS. Het sportieve alternatief voor wie de 4S wat onder- en de Turbo een tikkie overbemeten vind.
Twee ton aan auto om me heen en de uitgang van de pitstraat in het vizier. Mijn gedachten gaan terug naar Road Atlanta, het Amerikaanse circuit waar ik in 2009 een BMW X6 M de sporen mocht geven. Ik sta tot op de dag van vandaag nog versteld van het relatieve gemak waarmee die 2.300 kilogram zware mastodont zich als een lichtvoetige 3-serie liet dresseren over de racebaan. Nu word ik omringd door het zwarte en grijze leer en alcantara van een Porsche Panamera GTS en sta ik op het punt deze vierpersoons super-Porsche uit te laten op het Ascari-circuit in zuid-Spanje. Op de route er naartoe, inclusief ontelbaar veel kronkelende bergweggetjes, toont de GTS zich al opvallend lichtvoetig, de precieze besturing werkt licht en soms vergeet je simpelweg vergeet hoeveel kilo je aan het verplaatsen bent. Indrukwekkend, alsof het gewicht geen rol lijkt te spelen. De vuurproef volgt nu op Ascari. De Sport Plus-knop zet alle systemen op scherp, inclusief launch control; linkervoet op de rem, rechtervoet gevloerd, rem los en we worden met een noodgang richting eerste linkerbocht afgeschoten. De tweede versnelling van de PDK-bak (met dubbele koppeling) geeft een genadeloze klap in je rug en dan is het al weer tijd om de keramische remmen aan te spreken en de GTS netjes maar gedecideerd in te sturen voor de venijnig stijl aflopende linkerknik. Het slagschip geeft geen krimp; je voelt de massa wel doorduwen maar de GTS lijkt zich er simpelweg niets van aan te trekken.
Het diplomatieke midden
De GTS slaat een brug tussen de Panamera 4S en de absolute topper, de Panamera Turbo. Porsche heeft er zorgvuldig voor gewaakt dat de GTS in zo'n beetje alle opzichten het diplomatieke midden houdt tussen deze twee versies. Zo is de 4,8-liter V8 iets sterker dan die van de 4S (+ 30 pk en 20 Nm), maar blijft-ie nog ver uit de buurt van de 500 pk en 700 Nm van de Turbo. Is deze GTS daarmee een stakker? Allerminst; de GTS is snel, erg snel zelfs: 0-100 km/h in 4,5 seconden! Op het Ascari-circuit gaat het hard maar je voelt dat deze auto, dit onderstel, nog veel meer aankan. Niet in de laatste plaats vanwege z'n vierwielaandrijving en de ogenschijnlijke overdaad aan hulpsystemen met de mooiste afkortingen. In de Sport Plus-stand (de meest sportieve) draaien ze soms overuren, gelukkig staan ze je gelukkig nooit hinderlijk in de weg maar voegen ze juist iets toe. Je kunt met deze GTS namelijk ongenadig hard gaan en geen moment heb je het idee dat-ie met je aan de haal gaat. Totdat de traagheid van de massa zich ineens openbaart wanneer je je rempunt mist en die dik 2.000 kilo aan Panamera zelfs de machtige Porsche-remmen te veel wordt. Natuurlijk merk je al dat gewicht ook in de bocht, massa wil nu eenmaal ook graag naar de 'buitenkant'. De brede Michelins hebben het dan zwaar maar houden mede dankzij de elektronica kranig stand. De vierwielaandrijving trekt de GTS feilloos door de bocht en de V8 brult het uit van de pret. Het blok is dankzij de Sound Symposer nog eens extra goed te horen binnenin; de vibraties van het inlaatkanaal worden via een ingenieus akoestisch 'kanaal' versterkt in de A-stijlen.
Zwarte accenten
Waarmee onderscheidt de GTS zich nog meer van de andere Panamera's? Aan de buitenkant zijn het vooral de zwarte accenten (zoals de diffusor, skirts, uitlaten en de behuizing van de koplampunits) die voor een sportieve sfeer moeten zorgen. De automatisch uitklapbare achterspoiler kennen we van de Turbo, ook het front vertoont veel overeenkomsten maar de kleur 'Carmine Red' is dan weer exclusief voor de GTS. Binnenin zijn het GTS-logo's in de toerenteller, de (standaard) sportstoelen en de dorpels waarmee je je onderscheidt. Adaptieve luchtvering is standaard, evenals het daarmee samenwerkende PASM (Porsche Active Suspension Management) dat zorgt voor evenwicht in de koets en een optimale afstemming van de dempers. De GTS ligt 10 mm lager bij het asfalt en 5 mm dikke 'spacers' bij de achterwielen garanderen meer spoorbreedte - en daarmee grip – van de achterkant. Dat draagt allemaal bij aan de sportiviteit, toch is het opvallend hoe comfortabel je met de GTS over de snelweg kunt toeren. In de normale 'modus' is het een limousine, in 'Sport Plus' (onderdeel van het standaard Sport Chrono Plus Package) transformeert deze Panamera in een circuitbeul die alleen op pure power z'n meerdere moet erkennen in de Turbo. Naar onze mening is de GTS daarmee de mooist uitgebalanceerde Panamera tot nu toe; een ultieme mix van comfort en sportiviteit. Ten opzichte van de Turbo houd je ook nog een zo'n 30 mille in je zak. De Panamera GTS staat vanaf 24 februari voor 156.100 euro in de showroom. Doe ons de rode maar.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 4.8 S | 70.000KM | Sunroof | BOSE | Sport Chrono | Rearview Camera
- 2010
- 70.000 km

Porsche Panamera 4.8 Turbo S 550 PK|Youngtimer|2e Eig|Burmester|Standkachel|Schuifdak|Sportuitlaat|Dealer Onderhouden
- 2011
- 89.500 km

Porsche Panamera 4.8 S Btw auto, Fiscale waarde € 14.000,- (€ 38.801.65 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2010
- 75.425 km
Lees ook
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
15 jaar Porsche Panamera: op pad met een ex-Turbo van een Promi
Porsche Panamera Diesel – 2011 – 535.010 kilometer - Klokje Rond
Porsche Panamera S Hybrid (2012)
Test: BMW 640i Gran Coupé - Mercedes CLS 350 - Porsche Panamera 4
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.