Porsche Cayman S (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayman S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
- 103.000 km
Klinkt misschien als een cliché maar een Porsche is altijd al een jongensdroom geweest. Enkele jaren geleden volgde dan de eerste kennismaking als eigenaar met de aanschaf van een Boxster 2.7 (986) uit 2003. Hele leuke auto die weliswaar wat beperkter is qua inzetbaarheid maar wel deed smaken naar meer. Dit 'meer' uitte zich vorig jaar in de aankoop van een Cayman 3.4 S (987), die op alle vlakken toch wel een trapje hoger staat dan de 986 serie. Zo hijst de 987 zich op hetzelfde afwerkingsniveau als de 911 type 997 en zeker de S moet op het vlak van prestaties weinig of niets onderdoen voor een Carrera met 3.6 motor. Er is binnen het gezin nog een andere wagen maar de Cayman is eigenlijk 95% van de tijd mijn vaste vervoermiddel. Lukt prima want ik hoef niet elke dag de baan op maar kom toch aan zo'n 15000-20000 km op jaarbasis.
Cayman S werd ongeveer een jaar geleden ingevoerd uit Duitsland en kwam met een jaar Porsche Approved garantie. Ik koos na een zilvergrijze Boxster bewust voor het relatief zeldzame en enig mooie Cobaltblauw metaalkleur. De Cayman S zit dik in de spullen met onder meer 19" velgen, Porsche Communication Management, Sport Chrono Pack Plus en ook het PASM of adaptieve schokdemping. Daardoor heeft de wagen als het ware twee gezichten: in Normal stand is die comfortabeler als een Cayman zonder het PASM systeem. In Sport passen de dempers zich aan en wordt de wagen zo hard als een plank. Eigenlijk alleen bruikbaar op circuit of op biljartvlakke wegen. De Sport setting van het Chrono Pack zorgt voor een snellere gasrespons waardoor de auto millimeterprecies aan het gas hangt. Na de aanschaf heb ik nog een Porsche sportuitlaat (PSE)laten naplaatsen. Standaard is die boxer motor echt wel te stil (omwille van allerhande milieunormen) maar het extra geluid draagt zeker positief bij aan de rijbeleving terwijl het nooit storend wordt. Voor mij is ie nu helemaal af en verder zijn er dan ook geen modificiaties gepland. Over gebruikskosten en betrouwbaarheid kan ik nog niet zoveel zeggen. Bij aflevering werd de grote beurt van 60.000km gedaan. Volgende beurt is pas op 90.000 km. Sindsdien alleen een litertje Mobil 0W40 bijgevoegd. Enige andere kost was een setje Pirelli P Zero 295/35/19. Verbruik varieert van 1:10 bij rustig meedrijven met de stroom aan 100-120 in 6de en 1:7 bij echt knallen. Gemiddelde is ongeveer 1:8,5 wat niet verkeerd is voor een 3.4 liter met dergelijk prestatiepotentieel.
De drie eerste foto's zijn in de showroom bij afhaling (kunstlicht). De laatste foto geeft een idee hoe de kleur varieert naargelang de lichtinval.
3/3/2011: Op aanvraag een foto van de uitlaat toegevoegd. Zelfde uitlaatsysteem en einddemper als de gelimiteerde Cayman S Sport uit 2008. Zou in theorie door een betere luchtstroom en minder tegendruk voor 8 extra pk's moeten zorgen (de S Sport heeft er 303) maar of dat zo is, dat weet ik niet. De gasrespons, met name in het lagere toerengebied, is in de normale setting nu wel beter geworden.
Aanpassing 18/6/2011 (81.000km): Vorige week startte de Cayman op een morgen eerder moeizaam. Verder geen aandacht aan besteed maar 's middags was er geen leven meer in te krijgen. Navi en audio deden het wel. Porsche Assistance gebeld en na ongeveer een uurtje kwam een lokaal depannagebedrijf een zo goed als nieuwe BMW 3-serie 320d afleveren als vervangwagen en nam de Cayman mee. Volgende morgen een telefoontje van de dealer. Bleek een interne kortsluiting in een van de cellen van de accu, die bijgevolg vervangen moest worden. Tegelijk zou ook de elektronica worden gecontroleerd op eventuele schade (bleek gelukkig niet het geval). Was diezelfde avond gelijk al weer klaar. Niets te verwijten aan Porsche (defecte accu kan altijd) en een pluim voor de vlotte werking van Assistance.
Verder niets speciaal te melden. Blijft op alle vlakken een plezier om mee te rijden. Volgende (kleine) beurt komt eraan op 90.000km.
Aanpassing 30/10/2011 (87.000km):
Iets vroeger dan gepland vorige week al de 90.000 beurt laten uitvoeren om klaar te zijn voor de winter. Olie en alle filters vervangen, nazicht airco, schokdempertest. Gelijk met de bougies ineens ook de bobines laten vervangen. Had bij koudstart en vochtig weer soms last van onregelmatige vrijloop, is nu verdwenen. Voor de rest niets bijzonders. Bij leven en welzijn, op naar de 120.000 km!
Aanpassing 12/11/2012 (96.000km):
Schrok er zelf wat van dat er het voorbije jaar relatief weinig met de Cayman werd gereden. Daar moet komend jaar dus verandering in komen! Technisch valt er niets speciaal te melden. De banden liggen er intussen 25.000km op. Heb even getwijfeld om deze met de winter in aantocht achteraan te laten vervangen maar eigenlijk is dat helemaal nog niet nodig met 3-4mm profiel. Ik werd gewaarschuwd voor de korte levensduur van die Pirelli's maar dit valt dus goed mee. Of misschien doe ik het wel voorzichtiger aan dan de gemiddelde Porsche-rijder? Komend voorjaar wordt deze Cayman 7 jaar. Dit is de leeftijd waarop mijn vorige (Boxster) werd ingeruild. Zit soms wel eens te kijken naar wat nieuwers (991 met name) maar gezien de hoge afschrijving bij de jongere modellen is de kans groot dat deze nog een tijdje blijft. Doet het trouwens op elk vlak prima en is zeker in deze kleur een zeldzame verschijning die wat kleur brengt in het grijze wagenpark. Ik ben overigens reuze benieuwd naar de nieuwe Cayman. De nieuwe Boxster is in elk geval al een hele mooie wagen dus dat belooft.
Aanpassing 03/06/2013 (103.000km):
Intussen ruim 3 jaar in mijn bezit. De km stand spreekt voor zich: afgelopen eindeloos durende winter betrekkelijk weinig mee gereden. Oliepeil staat 16.000km na de laatste wissel nog netjes op het max. streepje. Hoewel de nieuwe Cayman me heel erg bevalt, heb ik omwille van de hoge opleg (of lage inruil hoe je het bekijkt) toch maar besloten om deze nog even verder te rijden. Een straf is het allesbehalve.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.