Porsche Cayman (2007) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cayman |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 172.120 km |
Op zoek naar het DNA van prof Ferdinand
- 117.000 km
Na het onfortuinlijke en voortijdige einde van mijn vorige 987 (Boxster) (zie vorige review) ben ik maar snel op zoek gegaan naar een opvolger.
En opnieuw de afweging gemaakt tussen de 997 en de 987, het blijft lastig.
Het is uiteindelijk een 987 Cayman geworden. Goede 987 Caymans zijn niet zo gemakkelijk te vinden, zo blijkt. Het aanbod 987 Boxster is veel ruimer.
De keuze 997/987/Cayman of Boxster is voor een groot deel een gevoelskeuze maar er zijn ook rationele argumenten. Daarmee wordt het een heel persoonlijke keuze. Persoonlijk denk ik dat de 987 Cayman nogal een ondergewaardeerde Porsche is. En dat heeft als voordeel dat hij (althans nu) nog betaalbaar is. Maar dat is bij Porsche sportauto's misschien een relatief begrip, zeker op de langere termijn.
Ik wilde graag zo dicht mogelijk bij de traditie blijven die Porsche met de 356 heeft ingezet: een kleine, sportieve en praktische auto. En dat voortgezet in de eerste serie 911, met een 6 cylinder boxermotor met verfijnde techniek in een iconische verpakking.
Dichtbij de traditie, maar wel inzetbaar als daily. Want voor mij is een P vooral een ding om in te rijden en niet om te poetsen of op zondag uit te laten. Winterbanden eronder en gaan.
Als ik naar de huidige 911 kijk dan is er nog steeds de watergekoelde 6 boxer maar de auto is groter, zwaarder, luxueuzer en vooral exponentieel duurder geworden. Met eensluidende uitstraling. Het is nog steeds prachtig, maar voor mij doet kleiner, lichter, iets spartaans, en mogelijk ook iets minder duur het ook wel. (Echt goedkoop zal het nooit worden bij Porsche maar de kwaliteit is navenant).
De atmosferische 6 cylinder boxer is er gelukkig nog steeds, maar ook het spartaanse interieur in een lichtvoetige verpakking, waarbij de motor nu logischer ligt, namelijk precies andersom ten opzichte van de 911: het gewicht achter de stoelen, de versnellingsbak tussen de achterwielen. Voordeel is dat je naast de ruime FRUNK (bagageruimte voor) ook een enorme klep achter hebt waardoor ook wat langere dingen mee kunnen. En die stoelen achterin de 911 zijn niet zo praktisch, toch?
Ten opzichte van mijn de vorige 987 heeft deze het PASM: de actieve demping, waarmee het onderstel 10 mm lager ligt en naar keuze min of meer comfortabel of gewoon plankhard is in te stellen. In die laatste stand voel je iedere platgereden vlieg, en dat is dus niet zo goed voor je vullingen. Maar wel erg leuk, winstpuntje.
Verder heeft deze een handbak en dat is echt een verademing. De Tiptronic automaat uit de vorige 987 was toch wat traag en verhoogde het brandstofverbruik met 10 a 15%.
Deze Cayman heeft achteruitrijpiepers, best handig, maar mist bijvoorbeeld stoelverwarming, automatisch dimmende binnen en buitenspiegels en cruise controle. En de airco kan aan- of uit.
En daarmee realiseer je je dat de eerste de beste Koreaan al deze spullen, en veel meer, gewoon als standaard wel heeft....Less is more..... ik zit er niet zo mee, maar denk wel dat ik nog cruise controle laat inbouwen, dat is voor de lange afstanden wel lekker. Deze is als kit bij de dealer te bestellen voor (slik) 415 euro.
Verder heeft deze P een recentere motor met variabele nokkenastiming (vanaf 2006) met 6 pk meer (merk je niet) die echter ogenschijnlijk toch soepeler oppakt en waarmee het IMS probleem verleden tijd lijkt en lekkage van de achterste krukaskeerring (had de vorige wel) ook verholpen lijkt te zijn. Lijkt ook wel weer beter te zijn.
De 987 Cayman is naar mijn bescheiden oordeel ten opzichte van de 987 Boxster strakker, meer gefocust en meer een sportauto, terwijl de Boxster meer een boulevardcruiser is. In een ideale wereld heb je beide. Tja.
Na de eerste 1000 kilometers genieten in deze Cayman denk ik dat we de komende jaren steeds meer een ga voelen met deze auto. En dan weer, net als bij de boxster, over een jaar of 2, 3 een 50000 km rapport kan toevoegen aan deze review.
Ik denk dat als Prof Ferdinand nu weer met een clean sheath in zijn schuurtje in Oostenrijk was begonnen, dat hij op zoiets als een Cayman zou zijn uitgekomen. Natuurlijk vraagt de markt om Grote SUVS (Cayennes) , of iets minder Grote SUVS (Macan) of om Limo's (Panamera) of om Breedheupige Exoten (911). Het Porsche DNA zit in al deze auto's. Maar voor mij, en smaken verschillen, is het Porsche oergevoel het dichtste bij in deze Cayman.
de eerste 15000 km
- 132.000 km
Het is een fenomenaal lekker rijdende auto, deze P. Of het het nu het dagelijkse woon werk verkeer, even rustig toeren, een lange rit naar het buitenland, of even gewoon hardrijden is, wat jij wilt doet hij.
Ook merk ik dat ik toch af en toe even de PASM op hard zet, een tandje terugschakel en denk, wat is dit een echt lekkere sportauto. Hij is wat spartaans, zo moet je het licht zelf aandoen, maar dat went.
Dat je met de hand schakelt is trouwens heerlijk (ik zou geen automaat willen in deze auto) en het geluid van de atmosferische 6 cylinder boxer is iets waar we straks dank zijn alle downsizing en elektrificatie (ook bij Porsche, ze moeten wel) met weemoed aan gaan terugdenken.
Sterker nog, Porsche biedt nu voor veel geld de 6 cylinder 718 weer aan om dit gevoel terug te brengen. En dat is niet gek: dit type motor past heel goed in dit formaat sportauto.
Qua onderhoud ziet het er als volgt uit:
A. slijtage: (niet verwonderlijk gezien mijn intensieve gebruik):
- 2 verse achterbanden
- 4 nieuwe remschijven en blokken (incl sensoren)
- multi V snaar
- filters (lucht en interieur)
- en natuurlijk olie, remvloeistof etc.
Opvallend is dat de auto zo doordacht gebouwd is dat dit allemaal heel makkelijk bereikbaar is.
B. preventief
- AOS (lucht olie scheiding). Dit is een onderdeel dat de oliedampen uit het carter naar de inlaat leidt en daar verbrand. Ging bij mij vorige P bij 150K stuk en dat gaf een enorme rookwolk. Schijntr vaker voor te komen. Onderdeel zelf kost ca 80 euro en ook redelijk makkelijk te vervangen.
C. stuk
- de ontgrendeling van het bestuurdersportier gaf er met een vrolijke kloink ineens de brui aan en bungelde er vervolgens een beetje zielig bij. Het was nog bruikbaar maar zoiets wil je niet. Het vervangende onderdeel kost 13 euro, er was een stukje veerborging afgebroken. Wel even de binnenbekleding van de deur losmaken, maar nu weer alles netjes en strak.
- de mistlamp voor rechts vertoonde een glasbreuk. Steentje waarschijnlijk. Ze zitten laag tenslotte.
Nieuwe lightassembly gemonteerd, en het ziet er weer helemaal netjes uit. 85 euro.
Toch stilgevallen
- 134.000 km
Onverwacht een kloink(je), laadspanningswaarschuwing, stuurbekrachtiging weg, motortemperatuur loopt wat op, dat kan maar een ding zijn: Multi V riem eraf. Dus aan de kant met de P. Blijkt de poelie van de waterpomp af te liggen. As finaal doormidden gebroken.
Dat wordt dus een nieuwe waterpomp. Het is de eerste keer dat ik met deze P stilsta. Kan gebeuren natuurlijk, maar liefst niet te vaak. Het is blijkbaar een "bekend euvel" die waterpomp, en wordt vaak op de fora beschreven, waardoor sommige fanaten deze waterpomp preventief vervangen.... Misschien achteraf geen gek idee. Ben nu even een paar dagen verplicht Porscheloos. Dat is wel even afkicken maar komt goed. Zet de betrouwbaarheid nog niet naar beneden maar op dit soort dingen zit je niet echt te wachten natuurlijk.
de liefde blijft, gaten in de mat!
- 163.000 km
Deze blijft, gaat nooit meer weg.... zoveel mooie herinneringen samen.... het is en blijft een geweldige P, alle pure kernwaarden van het merk zitten er in. Die hebben hun waarde bewezen.
Oh ja, het kan moderner, electronisch-gladder en nog weer veeeel duurder. Reed nog een prachtige 992 cabrio... En een stukje jonger weer. Zo blij met mijn eigen Cayman. Iedere dag is het weer genieten, ik rij echt de gaten in de mat.....
Na ja, nieuwe mattenset, ..... evenals nieuwe ruitenwissers... en wat plastic onderspoilers. Hij blijft laag natuurlijk dus alles wat slijt door gebruik hou je netjes bij. Ook de bobines en bougies preventief vervangen, maar verder vooral genieten. Never let go.
an offer you cannot refuse
- 172.120 km
Na mijn eerdere 911 ervaringen bleef het toch kriebelen en na 3 heel fijne jaren met deze Cayman en dik 50000 kilometers liep ik tegen een heel mooie 911 Carrera aan, an offer I could not refuse.
Dus de Cayman ingeruild en sinds een paar weken rij ik in een andere P. En dat is meer dan twee klokjes erbij.
Ik ga de Cayman missen, maar er zijn nog heel veel fijne kilometers in te maken voor de volgende eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.