Porsche Cayenne S (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayenne S |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 121.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Cayenne S 4.8i V8
De Cayenne is een van de best verkochte SUV in zijn segment...en dat succes heeft natuurlijk een bijzondere reden want deze is gemaakt door een expert in het maken van ’rijdersauto’s’ en niet ontwikkelt voor het ruige terrein-werk...
Nu hebben wij lange tijd met een BMW X5 gereden, ook een geweldige auto, maar kwam voor ons toch op enkele punten te kort: comfort, ruimte en voor mij: het hebben van een V8.
Met een Cayenne de modder induiken voelt een beetje als met je driedelige, donkergrijze kostuum en je net gepoetste Van Bommels naar een "open-veld"feestje gaan: ’n tikkeltje overdressed voor ’t smerige werk.
Voor ons dus niet het aankoop-argument....
Wij zochten dus een ideale trekkersauto voor de boot, vakantie en het gezin
Dus zonder blikken of blozen op het gladde, schone asfalt en laat en dat moois vrijwillig uit de modderpoel. Maar ja, dat is een emotionele beslissing. Want dit soort auto’s kan heus wel wat. De terrein-capaciteiten van een Cayenne zijn namelijk heel behoorlijk. Al kent de Cayenne (zijn) beperkingen, hij (of zij natuurlijk...) voor het echte werk, de standaard banden zijn ideaal voor op het asfalt, maar volstrekt ongeschikt voor het terrein.
En als je een voorbeeld wilt horen van hoe mooi een V8 kan lopen, luister een keer naar zo’n motor. Hij heeft een lekkere roffel en de geluidstechnici hebben er ook nog een tof klinkend uitlaatsysteem aan gekoppeld.
Zo hebben wij de vervangingsdemper (2 suks dus, links en rechts) van JM Tuning op maat laten maken. (visueel en geluidtechnisch). In een woord: geweldig !
Je voelt niet dat je met zo’n grote bak onderweg bent. Hij voelt als een gewone statiowagon’ Hij stuurt licht en precies en van overhellen of deinen is nauwelijks sprake. Mede door de luchtvering waarmee deze auto is uitgerust. Je kunt ’m zelfs flink op z’n staart trappen, en zelfs sportief een bocht in jagen maar van z’n stuk krijg je ’m niet. Het onderstel is toonaangevend.
Hij rijdt uitstekend, heeft een geweldige motor en een 6-bak automaat, en is fantastisch afgewerkt.
Zo hebben wij nog enkel details veranderd:
- 21" originele Porsche velgen (inmiddels opnieuw laten poedercoaten -> zwart)
- carbon delen op b en c style laten aanbrengen,
- carbid delen op deurflanken (onderin)
- zwarte raamomlijsting laten aanbrengen,
- type aanduiding verwijdert (vond ik niet mooi staan,
- motor tuning bij ZIP tuning (nu 409 PK ipv 385PK)
- K&N luchtfilters
- einddempers van JM Tuning.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.