Porsche Boxster S (2000) #3

autoreview

Porsche Boxster S (2000)

Signalement

UitvoeringBoxster S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst97.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag na 20,000 km

  • 95.000 km

Na eerder zo´n 5 jaar met een Carrera 3.2 te hebben gereden, kon ik begin 2009 de verleiding niet weerstaan om weer een Porsche aan te schaffen. De 3.2 had me van de kwaliteiten van het merk overtuigd met zijn degelijkheid en betrouwbaarheid. In plaats van een 911 ben ik nu voornamelijk vanwege de gunstiger aanschafprijs bij een Boxster S uitgekomen. Een oudere 911 (964, 993) is naar mijn mening minder geschikt voor dagelijks gebruik en dag en nacht buitenstaan.

Zoektocht langs de bekende adressen bracht me bij Porsche dealer Eindhoven. Opties, km stand en onderhoudshistorie waren ok bij dit exemplaar uit 2000. Een Nederlandse auto, bij evt verkoop kan dit in je voordeel werken. Wel bleek bij de proefrit dat een behoorlijke trilling in de auto aanwezig was, echter volgens de verkoper zou dit bij de aflevering worden opgelost. Het zou te maken hebben met het langere tijd stilstaan van de auto. Aangezien ik dit verschijnsel kende van de 3.2 leek me dit geen onoverkomelijk probleem.

Echter bij de aflevering enkele weken later bleek het probleem wel enigszins maar niet geheel te zijn opgelost. Advies van de dealer was om eerst eens flink met de auto te gaan rijden en dan te zien hoe eea zicht ontwikkelde.

Een kleine 2 weken en zo´n 1,000 km later bleek er geen vooruitgang in te zitten. De auto dus teruggebracht naar Eindhoven (ong 150km) voor een oplossing van de trillingen en ook een aantal kleinere gebreken die inmiddels waren gebleken (storing in radio, piepend stuur, etc).

Om een lang verhaal kort te maken, de service van de dealer onder de Porsche approved garantie gaat best ver. Altijd keurige leenauto of brengservice, diverse onderdelen vervangen. Maar het probleem van de trillende auto is nog steeds niet geheel opgelost. De tijd die dit heeft gekost en de ergernis die het heeft opgeleverd doen toch wel een beetje af aan het eerder opgedane vertrouwen in het merk. De trilling zit bij vooral hogere snelheden in de gehele auto, bij koude start altijd veel heftiger. De dealer in Rotterdam, waar de auto inmiddels een grote beurt heeft gehad, denkt dat het in de banden zit en gaat er vanuit dat het met de eerstvolgende vervanging ervan is opgelost. Wel vreemd, alle banden zijn nl door Eindhoven ivm de trillingen al eens (onder garantie) vervangen. Maar goed, we wachten af, mocht iemand nog suggesties hebben......

Over het rijden zelf en de beoordeling. Comfort verwacht je niet in een dergelijke auto maar de aanwezige zaken als airco, navi en automatische cabriodakbediening zijn erg prettig.
Prestaties natuurlijk erg goed. Wegligging is ook door de middenmotor bijna perfect.

Onderhoudskosten tot nu toe beperken zich tot een grote beurt. Aangezien dit de 80k beurt was, was hier wel een bedrag van EUR 1700 mee gemoeid. Hierbij moet worden opgemerkt dat als onderdeel van deze beurt door de dealer in Rotterdam nog een groot aantal gebreken onder garantie zijn hersteld, waaronder het vervangen van een lekke radiateur. Verder een aantal kleinere zaken die ik zelf niet had opgemerkt.

Volgend jaar zijn banden aan de beurt en dat samen met het feit dat de garantie dan is verlopen verwacht ik wel weer in de richting van de EUR 2,000 te gaan. Wel veel geld maar dit zijn kennelijk bedragen die je mag verwachten wanneer je Porsche wilt rijden. De 3.2 had ook dergelijke onderhoudskosten en daar werd veel minder mee gereden.

Tot nu toe de auto ook voor woon-werkverkeer gebruikt (40 km snelweg enkele reis). Verbruik ongeveer 1 op 9 wat mij niet tegenvalt.

Jaarbeurt

  • 97.500 km

Na twee jaar en zo'n 25.000 km is de Boxster weer toe aan beurtje 'met apk'. Aangezien vorig jaar bij 90.000 km een zeer uitgebreide (grote) onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden, kan nu volgens de dealer worden volstaan met een 'jaarbeurt'. Na de hoge kosten van de grote beurt vorig jaar (EUR 1.700) en de beperkte km's van het afgelopen jaar, is mijn verwachting dan ook dat het met de kosten deze keer wel mee zal vallen. Dit was echter een grote misvatting, aangezien achterbanden en alle schijven en remblokken aan vervanging toezijn. Gevolg een rekening van meer den EUR 3.000!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.