Porsche 928 (1986)

autoreview

Signalement

Uitvoering928
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zijn tijd ver vooruit...........928!

  • 147.000 km

Al sinds mijn middelbare schooltijd was ik gefascineerd door Porsche en dan met name de 928. Nu had ik in de jaren 90 wel eens oudere exemplaren bekeken, maar steeds werd het m niet. Daarnaast speelde toen mee dat ik een goede auto voor dagelijks gebruik moest hebben en dan is een V8 niet de meest logische keuze.

Maar goed, in 2001 heb ik een 928S van 1986 aangeschaft bij Porsche Centrum Zuid te Breda (bestaat nu niet meer). Eentje met garantie. Maar deze beviel om de een of andere reden niet en ik heb toen in 2002 een tweede 928S van 1986 erbij gekocht. Deze stond toen bij een BMW dealer te koop.

Nu was er wel verschil tussen de beide 86ers. De 2001 aankoop was een S3, d.w.z. een oud type 928 met S4 techniek (dus een 5.0 32 klepper 288 pk). De 2002 aankoop was een S2 (dus een 4.7 16 klepper, 310 pk). Deze laatste is toch fijner en wat mij betreft betrouwbaarder.

Hoe zit het nu met het rijden in zo'n auto? Een diepe instap, maar heb je dat overwonnen, dan zit je natuurlijk fantastisch in de lederen sportstoelen. De neus zie je niet, de achterkant daarentegen weer wel. Even starten en dan hoor je het typische geluid van een V8: diep en sonor. Geweldig, daar kan ik uren naar luisteren.

Rijden gaat dus met de automaat in D en gasgeven, ja, in die tijd had een 911 dat nog niet....... De auto komt wat traag van zijn plek, er moet wel 1550 kg in beweging komen. Maar eenmaal op temperatuur (bij al mijn auto's na ca. 10 km), dan kan het gas dieper worden ingetrapt. Tot zo'n 3.000 toeren is voldoende om lekker mee te rijden (is ca. 130 kmh). De kickdown was ik niet echt enthousiast over (bijv. bij 80 kmh inhalen), meer heb je dit eenmaal onder de knie dan blijft de auto fors versnellen.........
Ja, dan zit je zo op de 200 kmh. En dan voelt de auto nog steeds stabiel. Bochtengedrag is perfect met de meesturende achteras.
Neem maar eens de A7 vanaf Purmerend naar Amsterdam, afslag voor Zaandam onder de A8 door...... Als op rails!

OK, de bedrijfskosten: de S2 liep altijd zuiniger dan 1 op 8. En dan moet ik erbij vertellen dat ik alleen langere afstanden met de 928 reed. Het onderhoud: valt erg mee. Goede basis kopen zeg ik altijd en dat geldt zeker voor dit soort auto's. De lage km stand zag ik terug in de staat waarin de auto verkeerde en de boekjes van Porsche Frankfort (de 2002 aankoop was een import uit 1996). Grote beurt (dealer!): 600 euro zonder gekke of grote dingen. Verder niet......... Redelijke afschrijving: 1.600 euro in 2 jaar. In 2004 weer verkocht aan een liefhebber die m 4 jaar heeft gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.