Porsche 911 Carrera Coupé (1995) #3

autoreview

Porsche 911 Carrera Coupé (1995)

Signalement

Uitvoering911 Carrera Coupé
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf193.629 km
KM-stand laatst209.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Porsche

  • 193.629 km

Op 8 augustus 2013 was het zover. De door mij gekochte Porsche stond gereed. Er was het een en ander aan vooraf gegaan. Voorjaar 2013 vroeg een vriend mij mee om eens naar een hem bevriende Porsche specialist mee te gaan en uiteindelijk een proefrit te maken in een 911. Die stond nog wel op mijn bucketlist. Kijken niet kopen. Bij het bedrijf, Motron in Renkum, aangekomen stonden daar een 12-tal Porsches mooi opgepoetst in de showroom. Het was een bont gezelschap, maar in ieder geval veel 993's. Dat zou ook het onderwerp van de proefrit worden. Immers, het is de meest door geëvolueerde luchtgekoelde Porsche en de laatste van een tijdperk. Daarbij wordt gemeld dat deze Porsche zeer goed dagelijks te gebruiken valt en daarmee in de categorie 'moderne auto' past. Er stond daar een mooie Aventura-groene 993 met een Chinees rood volleder interieur. Een plaatje met nogal een afwijkend palet. Dit vonden meer mensen, want waar grijs, zwart en donkerblauw behoorlijk doorliep, stond deze auto inmiddels 9 maanden in de showroom. Afspraak gemaakt voor een proefrit en ..... toen scheurde ik mijn achillespees af.
Het verhaal continueert zich in augustus 2013. De auto stond er nog steeds en ik was inmiddels weer in staat auto te rijden. Wat reed die auto mooi. Het was duidelijk geen afgeragd exemplaar. De juiste voorzieningen aan boord in de vorm van tempomat, schuifdak, airco, stoelverwarming, 6-bak en natuurlijk volledig in het leder. De auto bleek niet alleen snel te rijden, maar kon door zijn enorme koppel over het gehele bereik ook schakellui worden gereden, zelfs rustig cruisend. Ik was verkocht. Na de proefrit onderhandeld, Motron deed mij een goed aanbod, een paar dagen getwijfeld en de knoop doorgehakt. Ik was eigenaar van deze Porsche met vlak 2 ton gelopen, die zijn leven had gesleten rondom Beverly Hills. Motron had zelf geconstateerd dat de koppeling niet meer helemaal fris was en deze voor eigen rekening vervangen. Tevens aangeboden en geadviseerd om de auto op Europees niveau te brengen, lees verlagen. De Amerikaanse modellen staan standaard hoger op de poten. Op de foto's kun je dit (nog) zien. Daar heb ik ook gebruik van gemaakt. De auto staat op Europese hoogte. In ieder geval dus chapeau voor de aflevering.
Voor de kenners:
M030 sportonderstel
M139 stoelverwarming linker stoel
M220 sperdifferentieel 40%
M224 actief remdifferentieel (ABD)
M241 schakelwegverkorter
M331 Radio Porsche CR-1
M340 stoelverwarming rechter stoel
M398 cup-design velgen 17 inch
M454 tempomat
M490 Hifi-pakket incl. versterker
M650 electrisch bediend schuifdak
M659 boordcomputer

De radio was inmiddels niet meer aanwezig. Voor de rest wel matching numbers.

Een mooie site om allerlei feiten rondom de 993 in te zien is http://www.elferclassic.de/ . Een betere site heb ik nog niet gezien.

In een volgend review zal ik mijn eerste ervaringen delen.

Anderhalf jaar verder

  • 199.500 km

De Porsche heeft tot nu toe GEEN problemen opgeleverd en weinig kosten met zich mee gebracht. Het is een auto voor er bij, die binnen staat en in de winter, met vocht en pekel letterlijk de deur niet uit komt. Ik heb tot op heden daarom slechts 6000 km ervaring. Die had ik echter voor geen goud willen missen. Wat een auto, wat een vormgeving, wat een mooie motor. Wat is er zoal gebeurd in de tussentijd? Niet veel malheur. Zo nu en dan wat olie bijvullen, zeer beschaafd en dus niets om je zorgen over te maken.Je wordt voldoende op tijd gewaarschuwd door de meter op je dashboard die keurig het olieniveau aangeeft. Verder binnen garantie de stoelverwarming laten repareren. Keurig gedaan, maar dan merk je wel dat het een 19 jaar oude auto is. Vergeleken met jongere auto's met stoelverwarming is het eindresultaat niet goed. Beter zou echter betekenen ook de gloeispiralen in de stoel vervangen en dat heb ik er niet voor over. Verder anderhalf jaar ruzie gehad met de airco. Deze werkte niet, maar door de goede afspraken die ik hierover met Motron gemaakt had is hier tot op heden zonder gemor iedere keer gezocht naar een oplossing. Als het nu wat warmer wordt volgt de ultieme test. Dan heb ik een 2-tal zaken moeten vervangen. De motorsteun achter was het leven zat en de claxon deed het op enig moment niet helemaal goed meer. Kosten bleven binnen de perken.
Zelf heb ik het normale dimlicht (geen xenon) vervangen door na-inbouw led-verlichting. Had hierover gelezen en voor ongeveer 100 euro een setje aangeschaft bij Bergvill in Noorwegen. Dat kan ik iedereen aanraden. De lichtkleur is identiek aan xenon en het comfort van rijden bij donker is enorm toegenomen. Binnenkort zijn de banden aan de beurt. Die waren al niet meer geheel nieuw toen ik de auto kocht, maar nu ik de auto wat beter leer kennen, zal ik hem zo nu en dan ook wat meer op de limiet gaan benutten. Ik wil dan geen risico lopen op grip. Het blijft namelijk een beest van een auto, met een gekke opbouw met de motor achterin. Tot op heden gaat het dus goed en zijn de hoofdkosten een verzekering op dagwaarde en stallingskosten. Voor de rest een auto die geen afschrijving heeft, maar juist in waarde stijgt zonder al te veel ellendige kosten.
Waar hebben we het dan over:

stoelverwarming, werkt weer (matig), onder garantie
climatecontrol, werking check deze zomer, onder garantie
claxon, vervangen
motorklepgasdemper, vervangen
een paar honderd euro.
verzekering 600 euro
wegenbelasting 600 euro
stalling 600 euro

Al met al zijn de kosten tot op heden (anderhalf jaar) dus zeer goed onder controle te houden. Binnenkort komen de banden. Ik denk het met 2500 euro per jaar reservering goed te kunnen doen. En daar rij je dus wel zo'n auto voor!

Maak wel goede afspraken bij de aflevering. Dat heeft mij inmiddels al veel geld bespaard. Als je twijfelt of je dat zelf kunt, laat een aankoopkeuring uitvoeren en neem de resultaten hiervan op in je koopovereenkomst.

Ik heb slechts een gek probleem. De centrale meter, de toerenteller beslaat aan de binnenzijde van het glas. . Bij de garage meldt men dat dit een kwaal van de 993 is. Men kent geen remedie. Als iemand mij hiermee kan helpen hou ik me aanbevolen.

Afscheid na 9 jaar

  • 209.000 km

De 993 is ingeruild. En net nu die beter dan ooit was. Vorig jaar leverde een olielekkage, waarschijnlijk wegens weinig gebruik en zomer/winter gebruik/opslag, uiteindelijk een redelijke motorrevisie op. Kosten 6,5K. Daarna reed de auto als nieuwe en dus NOG beter. Echter, ik kwam er ook steeds meer achter dat ik in een kunstwerk reed die ik niet meer zo snel pakte en die daarmee ook minder geschikt leek om Europa in te gaan. Ook miste ik de openheid van de in 2021 door mij op een i3 ingeruilde Z4. Mijn vrouw vond de 993 daarbij minder comfortabel zitten en rijden. Alles bij elkaar niets aan de hand totdat…… ik even koffie ging drinken bij mijn Porsche-garage in Renkum. Daar stond een 997 Targa 4S in een wel heel mooie uitvoering. Comfort, snelheid, sneller pakken als vakantieauto, meer open, de laatste nog niet uit de kluiten gewassen maar subtiele Porsche. Enige nadeel: de tiptronic. Ik maak het kort. De deal was na de proefrit gesloten, het reed ondanks de tiptronic fantastisch en beter geschikt voor de hierboven genoemde doelen. Echter, ik zal altijd met plezier terugkijken op 9 jaar bezit van deze onovertroffen auto en in lengte van jaren een traantje wegpinken bij het moment van overdracht. Weet inmiddels dat de auto een goede nieuwe bezitter heeft gevonden in de buurt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.