Porsche 911 Carrera Coupé (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 122.204 km |
KM-stand laatst | 128.825 km |
Alle verwachtingen overtroffen...
- 122.408 km
Sinds maandag 7 september ben ik de eigenaar van een Porsche 911 C2, model 993 uit 1993.
"A 911 carrera is about driving in its pure state. It's about agility and handeling so responsive to your refelexes that the car no longer seems to be merely a machine, but an extension of yourself. A sixt sense, if you will. The feeling of driving at its most precise, most exquisite moment. It is a moment that has lasted for nearly three decades, a moment shared by those who have taken the time to experience a 911"
Dit is wat op de originele brochure staat uit 1993 en ik kan het zeker beamen.
Wat feiten over mijn 911:
Luchtgekoelde, lichtgewicht aluminium legering, horizontaal geplaatste 6 cilinder, crossflow, halfronde verbrandingskamers, 2 kleppen per cilinder, dubbele resonante inductie en uiteraard aan de achterzijde geplaatste motor.
Motorinhoud: 3.6 liter boxer motor met 274 PK bij 6100 rpm
Transmissie: 4-speed Tiptronic met dual function (was een optie)
Acceleratie: 0-100 in 5.4 seconden met een topsnelheid van 274 Kmh.
Verlichting: Bi-Xenon verlichting (Porsche garage ingebouwd door PON)
Velgen: Nu nog 997 Turbo velgen, maar deze zijn te koop via marktplaats! Heb inmiddels een set "18 RUF velgen aangeschaft!
Aan boord: Computer gestuurd informatie centrum met 6 functies + heel veel indicatoren (optie) en Cruise control
Interieur: Vol leder met volledig elektrisch bedienbare stoel (optie) en verwarmde voorstoelen
Climaat: Airconditioning
Veiligheid: ABS 5 en ABD Traction systeem
Beveiliging: Porsche klasse 4 alarm
Sound: Kenwood NAV/DVD/TV/FM
Extra: Elektrisch zonnedak
En nog veel meer...
Eerste indukken zijn in mijn geval ook echt eerste indrukken. Ze rijdt lekker rustig, maar zodra je overschakelt naar de TipTronic met dual function, dan kun je toch echt rijden zoals in een schakelbak. Ook is ze voorzien van cruisecontrol, boordcomputer en zelfs bi-xenon verlichting dat later is ingebouwd vanuit PON. De kleur zie je niet veel en dat komt oa omdat deze kleur alleen in 1993 is geleverd. In de officiële brochure van 1993 zie je de kleur erin staan. Het middenconsole is voorzien van een Kenwood navigatie/radio/dvd/tv systeem. Ook later ingebouwd bij Porsche met het originele middenconsole (leer). Het verwarming bedieningpaneel hebben ze uitgelijnd met het middenconsole en dat maakt het erg mooi.
Auto is particulier gekocht van tweede eigenaar. Van 2001 (invoering NL) tot 2007 bij Waalgarage in onderhoud geweest (Porsche service Amsterdam) en van 2007 tot 2009 heeft ze in Spanje gestaan. De eigenaar kwam daar bijna niet aan rijden toe en heeft toen besloten de Porsche in NL weer te verkopen. Complete onderhoudshistorie incl Duitse is bekend en voorzien van stempels en facturen.
Binnenkort meer na mijn eerste 2500 kilometer.
PorscheInsiders
Dreams can come true!
- 126.408 km
We zijn weer een aantal kilometers verder en wat is ze fantastisch! De uitstraling, haar binnenste, de pit en passie en natuurlijk de PK's. Dreams can come true! Tot heden nog geen centje pijn gehad, met uitzondering van de automatische transmissie die heel even weigerde over te schakelen na een korte stop. Vervolgens gestopt, opnieuw gestart en probleem verholpen.
Het leukste is nog steeds in een treintje met andere Porsche rijders over de weg scheuren en genieten van al het moois (en geluid!). Komende vrijdag gaat ze naar de garage voor een 40K beurt en gaan we een lijstje samenstellen wat ik nog aan haar wil verbeteren:
- Vervangen van de achterbumper voor een 993 Turbo bumper met hitte schiltjes voor de uitlaat.
- Vervangen van beide dempers + eindstukjes. Deze zijn namelijk ingekort en voorzien van een geluidspakket. Hierdoor staan beide eindstukken te ver naar binnen.
- Nieuwe kofferdeksel; Ze heeft ooit eens schade gehad op de motorkap (lichte schade) en dit is niet 100% naar mijn zin gerepareerd
- Wegwerken van enkele kleine lakpuntjes. Kan zomaar leiden tot opnieuw spuiten van de hele Porsche.
- Huidige velgen vervangen voor "18 RUF velgen. Die komen er deze week dan eindelijk onder!! Voorzien van Conti's met N codering.
- Opzoek naar de uit twee delen bestaande afdekroosters voor de spoiler en deze in kleur laten spuiten.
Wat mij verder nog opvalt is het vermogen en wanneer deze echt bruut begint te worden. Om en nabij de 4000 toeren trekt zonder enige moeite de Porsche door tot boven de 270 en wil dan eigenlijk niet meer stoppen. Vaak zit je dan op de invoegstrook al boven de wettelijk toegestane snelheid. Niet dat ik dit vaak doe, maar soms is het heerlijk als er weer eens een Audi/Golf of Mercedes achter je zit te drukken en je me 1 simpele druk terugschakelt naar 3 en dan met een prachtig geluid de AGM bestuurder ver achter je laat in je achteruitkijkspiegel. Niet alleen door het vermogen van de Porsche, maar de verbaasdheid van het meest prachtige geluid dat de 3.6 liter Boxer motor maakt als je zo'n actie uitvoert...
Eerste grote beurt...
- 128.465 km
Gisteren heeft ze haar eerste grote beurt gehad (40K beurt). Maar meteen een grote beurt laten doen, ook al was dit officieel nog niet nodig.
Oliefilters (2), Luchtfilter, Olie (10 liter Mobil1 0W40) en ook de kleppendekselpakkingen laten vervangen (4). Hier ging het even mis; de kleppendeksel zat zo vast geschroefd dat aan twee kanten de schroefdraad meedraaide en er dus niet meer in zat na het losmaken van de kleppendeksel(s). We hadden geen tapsetje, dus dit konden we niet meteen repareren :-(. Volgende week zaterdag staat dit gepland, alleen nu even op de olie letten dat de druk en olie niet te laag komt te staan. Geen probleem, want we rijden er gewoon even een weekje niet in.
Toe we aan de beurt begonnen zagen we al snel dat het wel noodzakelijk was. Je merkt ook dat ze nu beter trekt en soepeler rijd. Verder geen echte bijzonderheden. Tja, de RUF velgen zijn nog steeds niet klaar en heb niet echt goede ervaring met velgenwereld.nl tot op heden. Veel beloofd maar tot op heden nog niets van kunnen nakomen...
Op naar de volgende 2000 kilometer!
Het sneeuwt, dus staat ze binnen...
- 128.825 km
Afgelopen drie maanden niet heel veel meer gereden. Het weer is slecht, momenteel sneeuwt wat het rijden met 285 achter niet makkelijk maakt en ik heb een Chevrolet Captiva 4x4 voor de deur staan die het rijden leuk maakt met deze weersomstandigheden :-).
Wel ben ik 1x naar Schiphol gereden voor een zakelijk vlucht en dat deed ik in maar liefst 35 minuten vanaf omgeving Rotterdam. Het was weliswaar 05:15 in de ochtend, maar dat mocht de pret niet drukken. Kreeg verassend genoeg nog een Golfje V32 achter me aan, maar die waren we dan ook zo weer kwijt *lol*.
Wilde toch even een update geven, maar heb niet heel veel te melden. Op naar het mooie voorjaar, wat toch de mooiste tijd van het jaar is om te tijden!
*HEBBEN JULLIE AL MIJN NIEUWE RUF VELGEN GEZIEN!*
Even nog wat ruimte voor wat 'onzelfzuchtige zelfpromotie':
OpenCoffee & Porsche's: 'Elke eerste' zaterdag van de maand te vanaf 09:00 uur komen diverse Porsche rijders, bewonderaars en ondernemers een uurtje (of twee) bij elkaar om een praatje te maken, kennis te maken, kennis te delen, te netwerken, een rondrit te maken van een uurtje en ja, koffie te drinken (voor eigen rekening). Geen programma's, officiële presentaties, naambadges en voorzitters. Gewoon een uurtje relaxt aan je (werk)dag beginnen. Stap binnen en kom verder....
Meer info: http://bit.ly/5ycrh6 (www.porscheinsiders.ning.com)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Paul Stephens Autoart 993R: Porsche 911 993 op zijn best?
Drie keer Porsche 911 Turbo: wat is de lekkerste luchtgekoelde versie?
Aston Martin DB7 - BMW Alpina B12 - Maserati 3200 GT - Porsche 911 Turbo - Vergelijkende test
Porsche 911 Turbo (1997) - 90's Helden
Klokje Rond - Porsche 911
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13)
Reageren









Zo te lezen worden kosten nog moeite bespaard om de auto in topconditie te krijgen/houden; een echte liefhebber dus.
Ben benieuwd naar de foto's als de nieuwe velgen er onder zitten..



hopen dat hij nog lang mee kan en veel suc7 met de 911
die velgen maken hem wel helemaal af
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.