AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Porsche 911 Carrera Coupé (1993)

autoreview

Porsche 911 Carrera Coupé (1993)

Signalement

Uitvoering911 Carrera Coupé
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf122.204 km
KM-stand laatst128.825 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alle verwachtingen overtroffen...

  • 122.408 km

Sinds maandag 7 september ben ik de eigenaar van een Porsche 911 C2, model 993 uit 1993.

"A 911 carrera is about driving in its pure state. It's about agility and handeling so responsive to your refelexes that the car no longer seems to be merely a machine, but an extension of yourself. A sixt sense, if you will. The feeling of driving at its most precise, most exquisite moment. It is a moment that has lasted for nearly three decades, a moment shared by those who have taken the time to experience a 911"

Dit is wat op de originele brochure staat uit 1993 en ik kan het zeker beamen.

Wat feiten over mijn 911:

Luchtgekoelde, lichtgewicht aluminium legering, horizontaal geplaatste 6 cilinder, crossflow, halfronde verbrandingskamers, 2 kleppen per cilinder, dubbele resonante inductie en uiteraard aan de achterzijde geplaatste motor.

Motorinhoud: 3.6 liter boxer motor met 274 PK bij 6100 rpm
Transmissie: 4-speed Tiptronic met dual function (was een optie)
Acceleratie: 0-100 in 5.4 seconden met een topsnelheid van 274 Kmh.
Verlichting: Bi-Xenon verlichting (Porsche garage ingebouwd door PON)
Velgen: Nu nog 997 Turbo velgen, maar deze zijn te koop via marktplaats! Heb inmiddels een set "18 RUF velgen aangeschaft!
Aan boord: Computer gestuurd informatie centrum met 6 functies + heel veel indicatoren (optie) en Cruise control
Interieur: Vol leder met volledig elektrisch bedienbare stoel (optie) en verwarmde voorstoelen
Climaat: Airconditioning
Veiligheid: ABS 5 en ABD Traction systeem
Beveiliging: Porsche klasse 4 alarm
Sound: Kenwood NAV/DVD/TV/FM
Extra: Elektrisch zonnedak

En nog veel meer...

Eerste indukken zijn in mijn geval ook echt eerste indrukken. Ze rijdt lekker rustig, maar zodra je overschakelt naar de TipTronic met dual function, dan kun je toch echt rijden zoals in een schakelbak. Ook is ze voorzien van cruisecontrol, boordcomputer en zelfs bi-xenon verlichting dat later is ingebouwd vanuit PON. De kleur zie je niet veel en dat komt oa omdat deze kleur alleen in 1993 is geleverd. In de officiële brochure van 1993 zie je de kleur erin staan. Het middenconsole is voorzien van een Kenwood navigatie/radio/dvd/tv systeem. Ook later ingebouwd bij Porsche met het originele middenconsole (leer). Het verwarming bedieningpaneel hebben ze uitgelijnd met het middenconsole en dat maakt het erg mooi.

Auto is particulier gekocht van tweede eigenaar. Van 2001 (invoering NL) tot 2007 bij Waalgarage in onderhoud geweest (Porsche service Amsterdam) en van 2007 tot 2009 heeft ze in Spanje gestaan. De eigenaar kwam daar bijna niet aan rijden toe en heeft toen besloten de Porsche in NL weer te verkopen. Complete onderhoudshistorie incl Duitse is bekend en voorzien van stempels en facturen.

Binnenkort meer na mijn eerste 2500 kilometer.

PorscheInsiders

Dreams can come true!

  • 126.408 km

We zijn weer een aantal kilometers verder en wat is ze fantastisch! De uitstraling, haar binnenste, de pit en passie en natuurlijk de PK's. Dreams can come true! Tot heden nog geen centje pijn gehad, met uitzondering van de automatische transmissie die heel even weigerde over te schakelen na een korte stop. Vervolgens gestopt, opnieuw gestart en probleem verholpen.

Het leukste is nog steeds in een treintje met andere Porsche rijders over de weg scheuren en genieten van al het moois (en geluid!). Komende vrijdag gaat ze naar de garage voor een 40K beurt en gaan we een lijstje samenstellen wat ik nog aan haar wil verbeteren:

- Vervangen van de achterbumper voor een 993 Turbo bumper met hitte schiltjes voor de uitlaat.
- Vervangen van beide dempers + eindstukjes. Deze zijn namelijk ingekort en voorzien van een geluidspakket. Hierdoor staan beide eindstukken te ver naar binnen.
- Nieuwe kofferdeksel; Ze heeft ooit eens schade gehad op de motorkap (lichte schade) en dit is niet 100% naar mijn zin gerepareerd
- Wegwerken van enkele kleine lakpuntjes. Kan zomaar leiden tot opnieuw spuiten van de hele Porsche.
- Huidige velgen vervangen voor "18 RUF velgen. Die komen er deze week dan eindelijk onder!! Voorzien van Conti's met N codering.
- Opzoek naar de uit twee delen bestaande afdekroosters voor de spoiler en deze in kleur laten spuiten.

Wat mij verder nog opvalt is het vermogen en wanneer deze echt bruut begint te worden. Om en nabij de 4000 toeren trekt zonder enige moeite de Porsche door tot boven de 270 en wil dan eigenlijk niet meer stoppen. Vaak zit je dan op de invoegstrook al boven de wettelijk toegestane snelheid. Niet dat ik dit vaak doe, maar soms is het heerlijk als er weer eens een Audi/Golf of Mercedes achter je zit te drukken en je me 1 simpele druk terugschakelt naar 3 en dan met een prachtig geluid de AGM bestuurder ver achter je laat in je achteruitkijkspiegel. Niet alleen door het vermogen van de Porsche, maar de verbaasdheid van het meest prachtige geluid dat de 3.6 liter Boxer motor maakt als je zo'n actie uitvoert...

Eerste grote beurt...

  • 128.465 km

Gisteren heeft ze haar eerste grote beurt gehad (40K beurt). Maar meteen een grote beurt laten doen, ook al was dit officieel nog niet nodig.

Oliefilters (2), Luchtfilter, Olie (10 liter Mobil1 0W40) en ook de kleppendekselpakkingen laten vervangen (4). Hier ging het even mis; de kleppendeksel zat zo vast geschroefd dat aan twee kanten de schroefdraad meedraaide en er dus niet meer in zat na het losmaken van de kleppendeksel(s). We hadden geen tapsetje, dus dit konden we niet meteen repareren :-(. Volgende week zaterdag staat dit gepland, alleen nu even op de olie letten dat de druk en olie niet te laag komt te staan. Geen probleem, want we rijden er gewoon even een weekje niet in.

Toe we aan de beurt begonnen zagen we al snel dat het wel noodzakelijk was. Je merkt ook dat ze nu beter trekt en soepeler rijd. Verder geen echte bijzonderheden. Tja, de RUF velgen zijn nog steeds niet klaar en heb niet echt goede ervaring met velgenwereld.nl tot op heden. Veel beloofd maar tot op heden nog niets van kunnen nakomen...

Op naar de volgende 2000 kilometer!

Het sneeuwt, dus staat ze binnen...

  • 128.825 km

Afgelopen drie maanden niet heel veel meer gereden. Het weer is slecht, momenteel sneeuwt wat het rijden met 285 achter niet makkelijk maakt en ik heb een Chevrolet Captiva 4x4 voor de deur staan die het rijden leuk maakt met deze weersomstandigheden :-).

Wel ben ik 1x naar Schiphol gereden voor een zakelijk vlucht en dat deed ik in maar liefst 35 minuten vanaf omgeving Rotterdam. Het was weliswaar 05:15 in de ochtend, maar dat mocht de pret niet drukken. Kreeg verassend genoeg nog een Golfje V32 achter me aan, maar die waren we dan ook zo weer kwijt *lol*.

Wilde toch even een update geven, maar heb niet heel veel te melden. Op naar het mooie voorjaar, wat toch de mooiste tijd van het jaar is om te tijden!

*HEBBEN JULLIE AL MIJN NIEUWE RUF VELGEN GEZIEN!*

Even nog wat ruimte voor wat 'onzelfzuchtige zelfpromotie':

OpenCoffee & Porsche's: 'Elke eerste' zaterdag van de maand te vanaf 09:00 uur komen diverse Porsche rijders, bewonderaars en ondernemers een uurtje (of twee) bij elkaar om een praatje te maken, kennis te maken, kennis te delen, te netwerken, een rondrit te maken van een uurtje en ja, koffie te drinken (voor eigen rekening). Geen programma's, officiële presentaties, naambadges en voorzitters. Gewoon een uurtje relaxt aan je (werk)dag beginnen. Stap binnen en kom verder....

Meer info: http://bit.ly/5ycrh6 (www.porscheinsiders.ning.com)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ha Gino, hij staat er mooi op, en zeker straks met de goede velgen. Heel bijzondere kleur, die ik nog nooit eerder gezien had. Leuk dat we nu 'teamgenoten' zijn. Ik herken als 993-rijder komend uit een 964 het rustige dat deze auto heeft, terwijl de beer op verzoek ook goed los komt. Heel veel rijplezier, en misschien tot binnenkort in Zandvoort. Graag lees ik van je belevenissen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoi Richard, Tja ik dacht; mijn 993 mag nu niet ontbreken op deze MyReview van autoweek ;-). Nogmaals dank voor het compliment en ik zal er zeker van gaan genieten. Dat we samen nog vele ritjes mogen maken als 'teamgenoten'. Het is toch een beetje begonnen met jouw review, die mij inspireerde om er vaart achter te zetten omdat ik het zelfde wilde ervaren als jij omschreef in je review en je ritten naar Zwitserland. We houden elkaar sowieso op de hoogte en ik zie je wellicht in Zandvoort.
TSV
TSV
  • 0
Ah, goed zo, ik schrok al van deze velgen. Zelden zo'n slechte combi gezien. Onder een Porsche horen eigenlijk alleen originele wielen. Maar prachtige auto in een zeer bijzondere kleur! Mijn complimenten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Piebe, inderdaad :-S. Gelukkig gaan er andere velgen onder en ja er horen eigenlijk 'originele' velgen onder, maar de RUF velgen staan er ook heel mooi onder hoor. Bedankt voor het compliment!
Richie
Richie
  • 0
Erg mooie 993! Ik vind de 997 tyrbo velgen wat minder onder de 993, maar de RUFs staan vast beter. Fijne kilometers! (en hou haar uit de vangrail )
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Richie. Thanks! 997 en 993 matchen inderdaad niet :-). RUF's zijn als het goed is morgen klaar en dan hoop ik snel ook deze 997 velgen te verkopen. Zodra de RUF's eronder zitten maak ik nieuwe foto's en plaats deze bij dit review.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Check inmiddels ook even op http://www.porscheinsiders.ning.com voor meer Porsche info en foto's!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een mooie wagen heb jij! Durf je die zomaar op een openbare parkeerplaats te zetten?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@midlifepuber Overdag wel hoor. S'avonds staat deze binnen met een klasse 4 alarm en een all-risk verzekering. Ik maak me dus niet druk :-). Bedankt voor het compliment!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een prachtwagen! Ik vind de kleur ook heel mooi op deze Porsche, niet dat saaie grijs of zwart.
Zo te lezen worden kosten nog moeite bespaard om de auto in topconditie te krijgen/houden; een echte liefhebber dus.
Ben benieuwd naar de foto's als de nieuwe velgen er onder zitten..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooiste model die Porsche ooit heeft gebouwd mooie review ook veel plezier met de elfer
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie review. Ik ben wel benieuwd hoe Porsche de middenconsole geschikt heeft gemaakt voor die Kenwood. Heb je daar een foto van? Alvast bedankt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij is echt super mooi
hopen dat hij nog lang mee kan en veel suc7 met de 911
die velgen maken hem wel helemaal af