Polestar 2 Long Range Single Motor (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 Long Range Single Motor |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Fijne reisauto
- 40.000 km
Het lezen van autoreviews is inmiddels een hobby geworden. Ook heeft het mij geholpen in kiezen van een nieuwe auto. Daarom deel ik ook graag mijn ervaringen met jullie.
Autokeuzeproces:
Voor diegene dit dit stuk niet interessant vinden. Ga gerust door naar het stukje - Hoe bevalt de auto ;). in juli vorig jaar - 2024 - mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Dit blijft een bijzonder moment waarbij je beseft dat dit een voorrecht is. De werkgever schrijft voor dat dit een elektrische auto moest worden. Begrijpelijk en het rijdt goed.
Ook is de angst voor elektrisch rijden naar mijn mening - Range anxiety - onterecht. Het scheelt ook dat ik thuis een laadvoorziening heb op de oprit. Wanneer je die 4 uur die ik per jaar bij een snellader wegzet tegenover het aantal keer dat ik niet hoef te tanken dan streept dit behoorlijk weg. Diep van binnen gaat mijn hard wel sneller kloppen van zo een ronkende diesel ;).
In het verleden verschillende auto's gereden. Eerst diesel en toen elektrisch. Hierbij een kort overzicht van de laatste 4 - dit omdat deze als referentiekader dienen:
-Skoda Ocativia - 1.6 TDI - 2012 - Heerlijke auto. Ruim, stil, zuinig en betrouwbaar.
-Volvo V40 - D2 - 2015 - Erg goede stoelen, reed fantastisch en ook zuinig. Wel minder praktisch dan de Skoda.
-Tesla Model 3 - 2023 - Mooie auto met erg veel luxe. Erg zuinig met de energie en lekker ruim. Helaas de kleine accu. Anders had ik deze niet weggedaan.
Bij het kiezen van de nieuwe auto was er een beperkt merkenbeleid van toepassing. Hier stond Tesla helaas niet tussen. Het ging daarom tussen de volgende auto's:
-Kia EV6 - Mooie auto met veel ruimte, een goede actieradius en kan lekker snel laden. Echter vond mijn vriendin deze niet mooi, dus dan valt die af ;).
-XPeng G6 - Ruim, heel luxe en erg goede prestaties. Het ging tussen deze en de Polestar 2.
-Polestar 2 - Dit heb ik vanaf de start een mooie auto gevonden. Ook een grote achterklep en sinds de facelift zijn de prestaties wat betreft actieradius en laadsnelheid sterk verbeterd.
Uiteindelijk is het dus de Polestar 2 geworden. De reden is op de stoelen en emotie gebaseerd. Ik vond deze auto gewoon veel mooier dan de XPeng :). Verder won die XPeng op alle vlakken. Dit op het gebied van laadsnelheid, uitrusting, ruimte etc.
Uitvoering is de Polestar 2 - Long Range Single Motor. In het zwart en voorzien van het Plus Pack (dit bevat de stoelen met verlengbaar zitvlak, het glazen dak, stoelverwarming achterin, Harmon Kardon audiosysteem en de warmtepomp).
Waar gebruiken we de auto voor:
De auto wordt gebruikt voor zakelijke kilomters naar verschillende locaties en klanten. In de avond, het weekend en op vakantie heeft die een - zwaardere ;) - rol als gezinsauto.
Hoe bevalt de Polestar 2:
We zijn nu ruim 10 maanden en 40.000 kilometer verder en ik kan zeggen dat de auto goed bevalt. Ik blijf het een van de mooiste elektrische auto's vinden die momenteel op de markt beschikbaar is. Hierbij beschrijf ik per onderwerp mijn ervaringen:
Prestaties:
Deze vind ik erg goed. De auto heeft meer dan voldoende vermogen en het is fijn dat de auto tegenwoordig achterwiel aandrijving heeft.
De actieradius is ook erg goed. Bij een rustige rijstijl is 500+ km in de zomer makkelijk haalbaar, in de winter is het ongeveer 400+ km. We zijn ook met de auto op wintersport (Oostenrijk) geweest, en dan moet je om de 300 kilometer snelladen. Dit is wel even wennen wanneer je uit een diesel komt. Toen stopte we pas ter hoogte van München ;). Dit is wel veel veiliger.
In de zomer moet je om de 350 kilometer snelladen. Op wintersport en zomervakantie (Italië) staat de Cruise Control op 140. Het valt mij ook op hoeveel snelladers er momenteel in Duitsland en Frankrijk worden geplaatst. Een mooie ontwikkeling.
Het snelladen gaat prima. De auto is in ongeveer 30 minuten opgeladen van 10% naar 80%. Dit is acceptabel. Alleen vergeleken met andere auto's (de Kia EV6 & de XPeng) niet snel. Echter wist ik dit van tevoren.
Comfort:
De stoelen zitten heerlijk en ook de zitpositie vind ik goed. De middentunnel voorin is groot - waarom eigenlijk? -, maar hier heb ik geen last van.
Achterin zitten is vreselijk voor mensen die 1.80m of langer zijn. Ik zit met mijn hoofd tegen het dak. Lange passagiers en hoor je weleens klagen.
De auto is wel stug. Persoonlijk vind ik dit geen probleem want de wegligging maakt dit meer dan goed. Wel is dit iets om rekening mee te houden daar dit persoonlijk is.
Betrouwbaarheid:
De auto zelf is tot nu toe betrouwbaar. Hij heeft mij in het eerste jaar niet laten staan.
Software:
Het infotainment systeem werkt erg fijn wanneer het is opgestart. Het start in de ochtend erg langzaam op. Zeker als het koud is. Tip die ik hierbij heb is om de auto voor te verwarmen via de APP. Dan is het infotainment ook actief en hoeft het niet op te starten.
Ook vind ik het netwerk niet stabiel. Negen van de tien keer werkt het, echter is het die een op de tien keer dat het niet werkt gelijk bloedirritant. Dan mis ik bijvoorbeeld de file informatie. De navigatie zelf werkt erg goed. Zeker met EV-Routeplanning waarbij die ook de laadstops plant. Ook is de spraakbediening secuur en daarom gebruik ik deze steeds vaker.
De Keyless Entree is ronduit slecht. Deze reageert te traag waardoor je met je handen vol boodschappen, een baby of andere spullen 4 keer aan de deurhendel staat te trekken. Dit ziet er op de parkeerplaats ook wat ongelukkig uit :).
Ruimte:
Dit wist ik van tevoren, maar er zijn ruimere auto's De toegang tot de kofferbak is groot. De kofferbak zelf niet zo. Ook is de ruimte achterin beperkt en zit de middentunnel achterin in de weg wanneer je met 5 personen in de auto wilt zitten. Voorin zijn er te weinig opbergvakjes.
Hierbij de voors en tegens op een rij:
Voors:
+Uiterlijk - Ik vind het een erg mooie auto (subjectief).
+Actieradius - Deze is erg goed. Zowel in de winter als de zomer.
+Stoelen - De voorstoelen zitten heerlijk en zijn erg uitgebreid instelbaar.
Tegens:
-De lakkwaliteit - Ik heb de auto in de kleur zwart (Space) en de lakkwaliteit is slecht. Ik vrees dat de auto er aan het einde van het leasecontract niet meer uitziet.
-Ruimte - Dit was van tevoren bekend. Alleen de binnen- en kofferbakruimte zijn ondermaats in vergelijking tot zijn concurrenten.
-Keyless Entree - Deze functioneert niet goed. Zowel via de telefoon als de autosleutel.
-De internetverbinding - Deze is niet stabiel. Het missen van fileinformatie of EV routeplanning in het buitenland is echt hinderlijk.
Zou ik de auto opnieuw kiezen:
Wel op basis van het uiterlijk, de rij-eigenschappen, actieradius en de stoelen. Echter zijn de nadelen - en dan voornamelijk het ruimteaanbod - soms vervelend. Zeker met een gezin.
Daar de concurrentie zich ontwikkelt begint de auto nu achter te lopen. Daarom zou ik nu voor een XPeng G6, Tesla Model Y of Zeekr 7X kiezen. Ook vanwege het snelladen. Hierbij laad ik de politieke argumentatie even buiten beschouwing, dit is tenslotte een website over auto's :).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.