Polestar 2 Dual Motor Performance (2025)

autoreview

Polestar 2 Dual Motor Performance (2025)

Signalement

Uitvoering2 Dual Motor Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst3.800 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen en eerste kilometers

  • 550 km

Ondanks de vele twijfels die ik had bij elektrisch rijden en dan wel de mogelijke laadstress, was ik 3 jaar geleden al enorm gecharmeerd geraakt van de Polestar 2. Toendertijd proef gaan rijden in een LRSM (Long Range Single Motor) en was toen in de markt voor een SRSM (Standard Range).

De dealbreaker was toen voornamelijk dat men geen auto kon inruilen, of beter gezegd, het kon wel, maar via een 3e partij en dat was echt enorm slecht geregeld.

3 jaar later gezien dat er een mooie Polestar 2 beschikbaar was bij een van de Volvo Mobility Centers en dat daar wél gewoon ingeruild kon worden. Na wat twijfelen, toch in het diepe gesprongen en een Polestar 2 Performance gekocht met maar enkele kilometers op de teller. Een showroom model. Naast het Performance pakket met de performance upgrades ,andere velgen, "gouden" remklauwen, wieldoppen en veiligheidsgordels, had deze ook Pilot, Plus én Comfort packs. Oftewel, eigenlijk alles wat je bij Polestar extra kan kopen. De auto is dus privé eigendom, iets wat je misschien niet heel veel ziet bij deze auto.

Vanuit de showroom zijn we gelijk vanuit de regio Rotterdam naar Dusseldorf gereden als eerste kilometers om daar het weekend door te brengen in de regio. Na flink gas geven bij de eerste oprit sloeg vrouwlief met d'r hoofd tegen de hoofdleuning van de passagiersstoel en was er bijna ruzie. Dat zette ook wel gelijk de toon van de ervaring qua performance. De auto is echt belachelijk snel. Vanuit 0 naar 100 in minder dan 4 seconden in de praktijk maar ook van 100 naar 200 gaat het over minder dan van 15 seconden. Dit gaat zonder enige verlies van controle of wielspin. Echt heel bijzonder. Op de terugweg uit Duitsland even kort gekeken of de topsnelheid echt 205 was en die bleek 210 te zijn.

De stoelen zijn vrij stevig en breder dan ik gewend was. Wel zijn ze prima in te stellen en een comfortabele zit positie was snel gevonden. De hoge middeltunnel vind ik persoonlijk geen probleem maar ik ben dan ook niet bijzonder lang. Het middenconsole onder het scherm is nog in de "oude" pianolak uitvoering en gezien hoe snel hij vies word en krast zie ik wel in waarom ze dat hebben veranderd in de laatste updates.

Daarnaast is de vering wel behoorlijk stevig (wat ik persoonlijk niet vervelend vind). Bij de standaard Polestar 2 had ik al gelezen dat dit het geval was, maar bij de Performance is hij nog steviger. Hobbels en dergelijke worden nog prima genomen en niets kraakt of rammelt maar je voelt het goed.

Vanaf begin af aan, one-pedal-drive aangezet na lovende reviews erover op het internet en dat was echt een hele nieuwe ervaring die verrassend snel wende. Ook op de snelweg en in files is het een zeer comfortabele manier van rijden.

De infotainment is makkelijk in te stellen, duidelijk en vrij snel met de responses. De nieuwe 2026 versie zal daar nog wel een stapje bovenop doen maar voor mij was het prima zo. Sleutels en telefoons, net als de Polestar app waren zo gekoppeld en werken tot dusverre zonder problemen. Google Maps werkt fantastisch als navigatie, ook in combinatie met alle laadstations die getoond worden.

Dan natuurlijk hetgeen waar ik het meest nerveus voor was, range en laden. De geschatte range viel me wel iets tegen toen we begonnen te rijden met 98% en er 460 km op stond. Al snel werd het duidelijk dat mijn rijgedrag beter was dan ingeschat (ja, echt) en de range vaak langzamer terug liep dan zou moeten gezien de afgelegde kilometers. Hier kan ik dan ook nog niet echt een goede uitspraak over doen voor nu. Gemiddelde verbruik was 18.5kwh/100 voor alle gemaakte kilometers tot nu toe.

Toen er een WC-stop gemaakt moest worden maar gelijk even kijken hoe de fastcharger werkte. In combinatie met de ANWB Laadpas app ging het prima en kwam er geen fysieke laadpas aan te pas. Boven de 70% was de maximale laadsnelheid zo'n 85kw.
Later in Limburg nog tijdens het winkelen aan de 11kw lader gezet en dit ging ook prima met de meegeleverde kabel. Op de terug weg nogmaals kort aan de 185kw snellader gezet, toen vanaf 58% en toen was de maximale snelheid zo'n 135kw tot een procentje of 70 waarna het weer wat inzakte tot 80/90kw. Thuis hangt hij aan de 220v lader voorlopig en dat ging ook prima voor nu. Eigenlijk geen moment angst gehad en de beleving was vrij relaxed zolang je geen haast hebt.

Tot nu toe heel erg tevreden. Het is een opvallende verschijning met de grote wielen en witte "Snow White" kleur die in het echt mooier is dan verwacht.

Zodra er wat meer kilometers op staan zal ik de review weer updaten.

De kop eraf

  • 1.500 km

Een korte update na nog +- 1000 kilometer erbij gereden te hebben.

Het bleek dat bij het overzetten van de auto naar mijn account bij Polestar zelf het niet helemaal goed was gegaan en ik stond niet volledig als eigenaar in het systeem. (Ik kon alles wel zien en doen maar onderhoudsafspraken moesten via "de eigenaar".) Twee mails naar Polestar support heeft dit gelukkig snel opgelost.

De auto rijdt nog steeds heel lekker. Ik heb een paar dagen een Lynk&Co 01 mee gehad van de zaak en ook een Skoda Fabia handbak en dan merk je pas goed hoe relaxed het rijden is in een EV met one-pedal drive aan. De Lynk&Co bleef maar rollen als ik het gas los liet, ook in de file. Nu kan dat ook aan instellingen gelegen hebben maar het constante zelf moeten remmen was toch minder fijn. Verder was het een prima auto maar de Polestar is toch wel een andere klasse auto voor mijn gevoel.

Qua verbruik is het niet veel veranderd. Een volle batterij lijkt zo rond de 480-490 kilometer op te leveren. Dit is met gecombineerd snelweg en stadsverbruik ook prima te doen. Gemiddeld lijken de meeste ritten rond de 18.5kwh/100km te zitten zowel op de boordcomputer als de aparte "Trip/Journey" app die geinstalleerd kan worden. Die laatste toont data over de laatste 20, 40 of 100km.

Waarschijnlijk gaan we over een aantal weken naar het (verder dan Duitsland) buitenland met de auto en dan komt de echte test pas denk ik.

Eerste EV road trip

  • 3.800 km

Ik had al gezegd dat ik een update zou geven na de road-trip die we op de planning hadden.

We zijn met de Polestar vanuit Amsterdam naar Gent gegaan, aansluitend naar de Ardennen (regio Bastogne), van daar naar Verdun, daarna Parijs en terug via Luik en Maastricht naar Rotterdam en Amsterdam. De stoet was 3 auto's groot waarvan wij de enige electrische auto waren en de andere 2 hybride Toyotas.

Totale afstand van de trip: 1700 Kilometer met een gemiddeld verbruik van 19.3kWh/100km.

Naar Gent was het vooral veel file waar het verbruik uiteraard prima was (rond de 16kwh/100km. Auto was comfortabel en voor de 2 volwassen achterin meer dan ruim zat. (Zowel ik als mijn vrouw zijn niet bijzonder lang dus de stoelen staan niet ver naar achteren). 2 grote koffers gingen zonder proppen in de achterbak (toegegeven, was 1 koffer een meer vierkant model). Ik had de laadkabels allebei in de frunk gedaan en onder de vloer in de achterbak een lading flessen water en andere dingen voor onderweg.

We kwamen in Gent aan met voldoende SoC om het mogelijk naar de Ardennen nog te halen en de parkeergarage had geen lader beschikbaar maar alsnog onderweg 15 min aan de snellader terwijl er plasjes gedaan werden, de prijs was 59c/kWh en we kwamen met meer dan genoeg stroom aan in de Ardennen hierdoor. Het hotel daar had een lader (ook 59c/kWh) dus we konden 's nachts aan de lader de 2 nachten dat we daar verbleven. In de heuvels van de Ardennen ging het verbruik wel wat omhoog maar nog niet bijzonder schokkend (rond de 19).

Na 2 dagen naar Verdun gereden over de N wegen en door de dorpjes en het was fantastisch. De auto stuurt heerlijk en ondanks de stevige vering geen last gehad van hobbels, gaten en noem het maar op. Pilot assist zorgde ervoor dat ik nog een beetje om mij heen kon kijken ook op een aantal wegen. Gratis kunnen laden bij een museum in Verdun tijdens het bezoek en daarna door naar Parijs. 1x geladen onderweg voor Parijs nadat we met 90% weggingen uit Verdun voor de zekerheid gezien het verbruik op de Franse snelweg met 130/135pu rapido omhoog ging en de range flink terugliep met de instelling op Dynamic range. Ook op hoge snelheid is de auto super fijn om in te rijden maar de wind is dan wel meer hoorbaar dan onder de 120km per uur.

In Parijs konden we ook gratis laden bij het hotel maar de auto daar verder niet gebruikt uiteraard. Met weer een SoC van 90%, terug via Luik met een overnachting (Parijs richting Brussel en dan richting Luik) en de volgende dag Maastricht. We hebben 2x geladen waarvan 1x omdat er toch weer toilet stops nodig waren.

Uiteindelijk weer terug en met 1 stop halverwege terug naar de randstad 1x snelgeladen met een plaspauze ookal was het eigenlijk niet nodig maar met de 2.1kwh lader thuis wist ik niet of de auto de volgende dag vol genoeg zou zijn om weer weg te kunnen.

Geen enkel moment last gehad van range anxiety of moeite met het vinden van een lader. Elke lader die ik heb gebruikt in de 3 landen met de ANWB app of de ANWB druppel gedaan, ook zonder problemen.

De benzine auto's hebben 3x moeten tanken uiteindelijk waarvan alle 3 de keren het was terwijl wij aan de lader stonden. Er is daardoor ook geen enkele keer geweest dat wij op hun moesten wachten of andersom.

De eindstand qua verbruikskosten was 10ct per gereden kilometer (zonder het gratis laden gok ik dat het net onder de 12ct per km uit was gekomen.)
Het was een heerlijk relaxte eerste EV roadtrip waarvan er denk ik nog veel zullen volgen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.