Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-208 GT Pack EV 50kWh 136 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Topper voor ons
- 42.000 km
Review Peugeot 208 e 50KW 2022
Inmiddels zo’n 3 jaar geleden sinds de levering van deze EV die al snel heel populair werd en zelfs een periode de best verkochte auto in zijn klasse was.
De keuze was (na oriëntatie) niet heel moeilijk. We zijn met z’n tweeën en hoeven niet dagelijks de weg op.
Beide hadden we een auto toen het nodig was. Een Mazda CX3 en een Ford Ka. De Mazda, die relatief nieuw was als eerste weggedaan. Beide met pensioen dus 1 auto was meer dan voldoende. De Ford Ka zijn we nog blijven gebruiken en met plezier.
De Peugeot 208 e viel op en na een proefrit was de keus gemaakt.
Op basis van private lease met alle opties en 14000 km per jaar. In januari 2022 is de auto besteld toen nog met subsidie van 4 jaar twv 2950 euro. De aanschafwaarde was toen €38.500 euro. Door de grote populariteit werd de auto pas in september, nu bijna 3 jaar geleden, geleverd.
Thuis kon in de tussentijd een laadstation worden geplaatst in de garage wat zeker prettig is. De woning is voorzien van zonnepanelen waardoor er deels ‘groen’ geladen kan worden. Nu met een dynamisch tarief in de daluren zeker voordelig.
Elektrisch rijden is zeer aangenaam. (Als ik een -veel- cilinder auto zou kunnen veroorloven dan was de keuze daarop gevallen maar financieel behoord dat niet tot de mogelijkheden.) EV dus en absoluut geen spijt.
Het rijden in deze auto is geen straf. Comfortabel en rustig. De auto kent drie rijstanden. Normaal (al best vlot) Sport, wat pittig genoemd mag worden en Eco waarbij de nadruk op zuinig rijden ligt. Daarbij een “B” stand die in alle rijstanden zorgt voor opladen van de auto bij afremmen. Elektronische mogelijkheden die in veel vorige auto’s als dure opties konden worden bijgekocht zijn standaard aanwezig. Om die allemaal op te noemen lijkt me niet relevant. Even Autoweek lezen en je weet van de hoed en de rand.
Comfort is voor twee volwassenen en twee kinderen prima. Voor volwassenen is de ruimte op de achter stoelen niet voldoende
Naast de lease prijs (nu €400 euro) maandelijks zijn er nauwelijks kosten. Dit natuurlijk omdat we relatief weinig rijden en slechts enkele keren per jaar Nederland doorkruisen.
De verhoging van de wegenbelasting wordt wel doorberekend in de leaseprijs.
De teller staat inmiddels op 41000 km en de tweede servicebeurt is gepasseerd.
Tussentijds heeft een incident op de weg nabij Antwerpen (een gat in de weg) ons verrast waardoor het canvas van de voorband werd beschadigd. Dit leidde tot vervangen van beide voorbanden. Er zijn daarvoor geen kosten gerekend. Een claim bij de wegbeheerder was mogelijk geweest omdat het tijdstip en de locatie nauwkeurig kon worden aangegeven.
Het lease contract loopt 5 jaar en er is dus nog twee jaar te gaan. Wat degradatie van de accu betreft moet ik zeggen dat het reuze meevalt. Er wordt zelden gebruik gemaakt van snel laden (alleen bij lange ritten) wat naar men zegt negatieve invloed zou hebben op de accu capaciteit. In 2022 bij 100% laden werd een theoretische afstand van 350 km aangegeven. Daar is nu na een 100% laadsessie nog 340 km van over.
De huidige lease tarieven zijn door de wat hogere rente en het wegvallen van subsidie aanzienlijk hoger. Dezelfde auto zou nu al snel € 530 euro per maand vragen,
We overwegen aanschaf van de auto als de leaseperiode afloopt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren