Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-208 GT Pack EV 50kWh 136 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 14.155 km |
1e EV
- 14.155 km
Door verandering van baan ben ik ipv 15.000 km/jr, 35.000 km/jr gaan rijden. Met mijn XC60 3.0 T6 werd dat met een verbruik van 1/8 een beetje te gortig. Ondanks dat het een fantastische auto was trouwens. ...
In 1e instantie ging mijn gedachte uit naar diesel totdat de Volvo dealer mij liet proefrijden in een XC40 P8. Vanaf dat moment was ik ervan overtuigd dat er een EV moest komen. Mede door een flinke overproductie van 32 zonnepanelen overigens.
Logischerwijs, gezien ik van een XC60 afkwam, ben ik proef gaan rijden met auto's van vergelijkbaar formaat zoals de Enyaq, de EQA en dus de XC40.
Private lease prijzen vielen mij echter behoorlijk tegen. Variërend tussen de €850 en €1100,- En met aanstaande verbouwingen leek me dat geen goed idee.
Het feit dat ik geen ervaring had met EV's of met Private lease maakte dat ik mij ook niet comfortabel voelde bij een commitment aan dergelijke bedragen voor 48 maanden lang.
Dus gekeken naar kleiner. De e-208 viel mij meteen al in de smaak qua uiterlijk en ook in de youtube testvideo's kwam hij goed naar voren.
Proefrit gemaakt en de verkoper een Private lease offerte laten maken voor een fully loaded, blauwe e-208 GT pack die de dealerorganisatie op voorraad had staan.
Offerte gebaseerd op 24 maanden en 15.000 km/jr omdat ik al had uitgerekend dat het maandbedrag bij 35.000 km een paar tientjes hoger uitkwam dan als ik achteraf de extra km's a €0,06 zou bijbetalen.
Ivm verschillende kortingen kwam ik uit op €443 per maand. (+€100/mnd voor extra km's)
No-brainer....
Eind mei de auto op mogen halen.
Ervaring na 14.000km
Over het algemeen ben ik zeer tevreden!
De e-208 is erg degelijk gebouwd. Er zijn goede materialen gebruikt en de stoelen zijn erg fijn. Lange stukken zijn zeer comfortabel.
Minpuntje is het trage infotainmentsysteem. Een grote ergernis echter is de gevoeligheid van de keyless entry. Met auto wassen, laden enz. hoef je maar een meter van de auto weg te stappen en hij reageert al. Dat continu gebliep is bijzonder irritant....
Mocht iemand hier een oplossing voor weten hoor ik dat heel graag btw.
Waar ik in eerste instantie mijn twijfels had over een kleinere auto en het praktisch gezinsgebruik moet ik hierover mijn mening bijstellen. In 95% van de ritten zit ik alleen in de auto en de overige 5% met mijn vrouw en kids van 10 & 9.
Ritje naar en van Schiphol (186km enkel) met gezin, 2 grote koffers en 2 kleine trolleys was krap maar toch te doen. Tot nu toe dus nog geen gebrek aan ruimte gehad.
Verbruik:
Ik rij vooral snelweg km's naar het werk op en neer. S'morgens voor 6 uur met 130km/uur 60 km en S'avonds met 105km/uur weer terug. Dat is voor een EV niet bepaald gunstig voor de range. Gemiddeld zit ik nu op 18,3kWh per 100km.
Nu het kouder wordt merk ik wel dat dit veel invloed heeft op de range.
In de zomer heb ik nog de helft aan accucapaciteit over bij thuiskomst na werk, inmiddels (november) is dat nog maar een kwart.
Laden doe ik 99% van de gevallen thuis met een Zappi 3-fasen lader. Uiteraard vanwege de grote overproductie stroom van de zonnepanelen.
De Zappi heb ik overigens gekozen ivm de mogelijkheid om, als we straks niet meer mogen salderen, ervoor te kunnen kiezen de auto wanneer mogelijk uitsluitend met zonne-energie op te laden.
Snelladen is dus sporadisch maar wel erg snel bij de juiste lader uiteraard 😉
Tot zover.... Over een half jaar een update!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208


