Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-208 GT Pack EV 50kWh 136 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 29.600 km |
Eerste rit. Invoer RDW
- 22.000 km
Sinds de introductie van de E-208 ben ik er al helemaal gek op. Heb er toen ook al mee gereden maar vanwege het wel bekende virus heb ik het toen uitgesteld.
Even later moesten er ook verhuizen en een huis kopen.
Afgelopen maand begon het toch weer te kriebelen maar dan de vraag. Nieuw of gebruikt? Ik had mijn zinnen wel gezet op een luxe GT met zoveel mogelijk opties en een leuke kleur.
Nieuw heeft lange levertijd. Gebruikt heb je of een oude met een 1 fase lader of een demo waar ze de huidige nieuw prijs voor vragen.
Heb er 2 bekeken bij een dealer maar die is waren 200 euro duurder dan met dezelfde opties nieuw.
Toen kwam ik op het idee om buiten de grenzen te kijken...
En ja hoor dat scheelt echt een bak met geld...
In België vlak bij Brugge stond een GT, geel met alle opties. Die moest het worden. Gelijk gereageerd en paar dagen later er heen gegaan, bekeken, gereden en gekocht.
Week later B-E combi geleend en de auto opgehaald.
Dan nog de keuring bij de RDW
In de buurt hadden ze pas in de loop van Januari tijd. In Amsterdam of Veldhoven gelijk de volgende dag al plek. Beide 125 km enkele reis voor mij. Dat word dus laden onderweg. Gelijk nieuwe ervaring.
Vanuit mijn werk naar Veldhoven gereden voor de keuring.
Auto is amper 3 minuten binnen een ik kon alweer weg. Alles goed. Gelijk online de BPM aangifte gedaan. (0 euro)
Op de heenweg ging de accu sneller leeg dan ik verwachtte (tja niet heel zuinig gereden...) hij was niet helemaal vol en kwam met 60 km bereik aan bij de RDW. Besloot dus maar gelijk bij de eerste fastnet te laden. Ongeveer 15 min later vertrok ik weer met voldoende om thuis te halen. Mijn walbox is enkel nog niet geïnstalleerd dus besloot toch nog een keer bij Apeldoorn te laden tot 75% zodat hij thuis niet bijna leeg staat te wachten op zijn kenteken
Nu is het wachten op het kenteken.
Ik zal kijken of ik geregeld wat updates kan geven
4 maanden verder
- 29.600 km
En we zijn 4 maand verder en hij staat bijna op 30.000 km.
Kenteken was binnen enkele dagen binnen en de eerste rit was gelijk een flinke naar Harderwijk om ons peetkind op te halen. Onderweg werd de kachel niet warm en werd het dus erg koud in de auto. Met de airco uit begonnen de ramen ook te beslaan en met de airco aan werd het enkel nog maar kouder. Ik zag al snel dat de buitentemperatuur meter 84 graden aan gaf. Dat betekend niet veel goed...
Volgende ochtend gelijk langs de dealer om de hoek. Ik kon hem gelijk achter laten. De middag werd ik gebeld dat hij weer in orde was. Buiten temp sensor in de rechter spiegel was defect en gelukkig hadden ze die liggen. Goede service en snel geregeld. Viel natuurlijk gewoon onder garantie.
Tot heden nog geen andere storingen met de auto gehad.
Bij 25.000 km was het tijd voor zijn eerste beurt.
Ik heb dit vanwege goede ervaringen bij dezelfde dealer laten doen in Eibergen.
De blauwe verf van de E Logo's begonnen los te laten. De dealer zag dat de andere logo's ook al begonnen dus heeft mij voor garantie alle logo's los mee gegeven. Ik heb de E logo's weg gelaten en enkel de leeuw voor en achter vervangen.
Naast de beurt heb ik ook een dubbele bodem besteld. Echt een aanrader waardoor je de laadkabel en andere zooi onder de laadvloer kwijt kan.
De auto rijd echt super. Wat een fijne auto om mee te hebben. Woon werkverkeer is super maar ook de langere ritten gaat super. Ik heb de GT uitvoering met alle opties dus hij houd hem op de snelweg mooi strak in het midden van de weg. Aan het begin vond ik dit systeem niet fijn en schakelde ik het vaak weer uit maar ben er achter gekomen dat hij vanzelf beter word. Aan het begin wilde hij zomaar een afrit nemen maar dat doet hij nu nagenoeg niet meer. Ik gebruik hem nu tegelijk met cruise control. zodra er een lastig stuk aankomt is hij makkelijk te annuleren en daarna weer op resume en hij pakt het gelijk weer mooi op.
En dan het bereik... Dat valt me tot nu toe nog flink tegen.
WLTP zou 340 KM moeten zijn. Nou snap ik dat dat niet haalbaar is. Maar ik had toch wel verwacht dat zon 270 in de zomer en zon 200 km in de winter toch wel haalbaar zou moeten zijn met normaal rijden.
Maar al meerdere keren mee gemaakt dat 150 KM al amper te halen is. Laatst zelfs begon hij bij 120 km al te zeuren dat ie nog maar 10 km had.
Gelukkig kan hij redelijk snel laden bij de snel lader maar dit zijn echt wel slechte cijfers. Je hebt ook niet heel veel aan de gegeven cijfers op het dashboard. Als ik met een volle accu van huis rijd staat er vaak ruim 300 km rij bereik Ben ik dan 50 km verder dan geeft hij al aan dat ie nog maar 150 km kan. Ik miste heel erg de procenten.
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden. Ik heb een OBD dongle aangeschaft zodat ik met ABRP de life data kan gebruiken. Deze ziet dan in procenten hoe vol de auto nog is en met een route ook hoeveel procent deze nog is bij aankomst en eventueel de route kan aanpassen met een laad sessie. Dit werkt echt super.
Ik ben nog steeds erg blij met de auto maar hoop dat het rij bereik wel beter gaat worden misschien met een update?
We gaan nu de zomer in dus dan zal het ook wel beter gaan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208


