Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136 (2022)

Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136 (2022)

Uitvoeringe-208 Allure Pack EV 50kWh 136
Bouwjaar2022

Eerste 6 weken elektrisch

Na bijna 10 jaar een Peugeot 508 station te hebben gehad was het tijd voor een andere auto. En dan graag eentje die toekomstvast en milieuvriendelijk was, dus al snel gedacht aan elektrisch.

De 508 had ik gekocht met het idee dat ik dan flink wat trekgewicht kon hebben en veel ruimte zou hebben om dingen te vervoeren. Maar natuurlijk nauwelijks gebruik van gemaakt. En wel steeds zoeken naar grote parkpeerplekken, steken om door nauwe weggetjes te komen vanwege de grote draaicirkel, etc. Dus dit keer goed nagedacht over wat ik echt nodig had. En toen uitgekomen bij de E-208. Een proefrit gemaakt en dat reed zo fijn dat ik eigenlijk wel verkocht was. En dat er een aanbieding met de allure pack versie was was mooi meegenomen, dus die gekozen.

Met bijna drie maanden vertraging (Corona, boten dwars in het Suez kanaal en toen nog de invasie in Oekraine hielpen niet mee) half juni eindelijk op kunnen halen.
Inmiddels 6 weken en 1600km verder ben ik vooralsnog zeer blij met de keuze.

The Good:
Comfort:
ondanks dat de 508 een paar klassen groter was rijdt deze net zo goed, zo niet beter. Ligt mede door 't gewicht van de accu's als een blok op de weg, strakke maar comfortabele vering en de besturing is zelfs fijner (directer) dan in de 508. Als je hard een bocht ingaat wel iets sneller onderstuur, dat zal met de gewichtsverdeling te maken hebben, Maar even van het gas (ahem) af en meteen weer neutraal. En je hoort helemaal niks. Alleen het afrollen van de banden (flinke banden, dus die hoor je wel) en wat windgeruis. Alles netjes afgewerkt, de portieren sluiten mooi dof. Prima! 9/10

Prestaties:
Ok, als je een keer elektrisch gereden hebt kun je niet meer terug. Op elk moment het volle vermogen beschikbaar. Heerlijk. Als je in moet halen ben je in sport modus echt zo erlangs. Een tesla trek je er niet uit, maar mijn ook al niet kinderachtige 508 zou kansloos zijn. Met name in de inhaalaccelaratie. Hij rijdt heerlijk soepel en is meer dan vlot genoeg. 9/10

Bereik:
De WLTP zegt ongeveer 360km. Dat haal je alleen als je op een windstille dag rechtdoor op een 60-weg zonder te stoppen rijdt vermoed ik. Maar de eerste weken laten zien dat ik makkelijk de 300 haal. Net aan de lading gezet na 273km te hebben gereden met nog 63km actieradius volgens de computer. 320 moet dus kunnen.
Daarbij wel de opmerking dat het nu natuurlijk zomer is en de accu's dus optimaal presteren en ik op het platteland woon, dus weinig stadsverkeer. Veel b-wegen (60 en 80) en wat snelweg + ringweg naar 't werk. Maar tot en met 100 is ie echt heel zuinig. Daarboven gaat het wel harder met de accu. Ook een flink stuk snelweg bij 130+ gedaan, dan kom je wel een stuk minder ver. Ik reed ongeveer 134 gemiddeld, denk dat je daarmee zo'n 250-260 km komt. Maar goed, laden gaat ook makkelijk, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. Tot nog toe alleen op mijn werk en thuis geladen (AC dus), met nog 60km in de accu duurt volledig opladen zo'n 4u30m. Ga binnenkort eens kijken hoe snel het bij een DC laadpaal gaat, zou in een kwartier weer een kleine 200km verder moeten kunnen. 9/10

Uitrusting:
De allure pack heeft de 3d cockpit. Leuk en overzichtelijk, maar ik weet niet hoeveel 't toevoegt tov de goedkopere versies. Schermen werken redelijk vlot en de sneltoetsen zijn wel erg fijn. Android auto en Apple carplay natuurlijk. En op afstand kun je wat zaken bedienen (airco alvast aanzetten, route alvast doorgeven, etc). Maar dat werkt nog niet briljant. De cockpit kun je configureren, maar dat werkt niet heel intuitief. De standaard modi zijn best goed, maar ik wil nog kijken of ik nog meer kan configureren, nog niet helemaal uittgezocht.
Wel een duidelijk minpunt: geen dodehoek assistent. Die zit alleen op de GT. Zou eigenlijk standaard moeten zijn IMHO. Wel collision avoidance (beetje overactief soms bij snelwegverkeer maar wel handig) en lane assist (niet heel enthousiast over nog). Al met al redelijk compleet, maar een vol punt aftrek voor de dodehoek. 7,5/10

The reasonable:
Ruimte:
Hij is natuurlijk een stuk kleiner dan de 508. Dus even de racefiets achterin gooien zit er niet meer in. Maar het is allemaal goed werkbaar. Voorin is de ruimte meer dan voldoende (ik ben 1m93) in alle opzichten. Achterin houdt 't niet over. Twee niet al te grote kinderen kunnen goed achterin zitten, maar volwassenen hebben niet echt veel ruimte. Tot 1m70 is het wel te doen schat ik in, daarboven wordt 't krap. Een kort ritje kan wel, maar ik zou er niet mee naar Rome rijden. Kofferbak is redelijk, ik kom zelfs met mijn zakken paardenvoer en kratten cola goed rond, maar ook daar houdt 't niet over. De laadkabel neemt redelijk wat ruimte in en er is helaas geen frunk waar die in kan. Maar goed, als je niet regelmatig lange mensen achterin hebt of grote hoeveelheden bagage dan is het allemaal prima te doen. 6/10

Geluid:
Hier was de 508 toch wel beter in. Ook meer speakers natuurlijk. Het geluid is ok, maar niet briljant. Je kunt natuurlijk zelf speakers gaan plaatsen of vervangen. Maar de standaard is 6/10

The bad:
Is er dan niet slechts? Nou, niet zoveel eigenlijk tot nog toe. Paar kleine dingetjes:
De hendel van de cruise control zit verstopt achter het stuur. Dat schijnt bij kleinere Peugeots redelijk standaard te zijn. Maar is redelijk hopeloos, alleen op de tast te bedienen. Nou is de bediening niet heel complex, dus je hebt 't vrij snel onder de knie, maar dat moet toch handiger kunnen.
De afstandsbediening: aardige gadget (en ook best handig om te checken hoe 't met laden staat), maar nogal buggy nog. Ik krijg regelmatig de melding dat de actie zonder internet niet uitgevoerd kan worden. Ook nadat hij al gelukt is. Nog niet helemaal duidelijk waar dat vandaan komt, misschien eens bij de dealer navragen. En eigenlijk werkt het alleen als je ergens bent waar de auto ook wifi heeft (vooral thuis dus).
En de bekleding van de bestuurdersstoel bobbelt een klein beetje. Zo weer glad te strijken, en nu zijn we wel aan t muggenziften, maar toch.
Verder eigenlijk nog niks waar ik me aan erger.

Overall: Blij mee dus tot nog toe, zou 'm minstens een 8 geven

PRIVATE LEASE Peugeot 208