Peugeot 806 ST 2.0 (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 806 ST 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor mijn gezin van 5 personen is dit een prima reiswagen, iedereen in zijn eigen stoel, ik heb ook twee extra stoelen, dus oma kan ook mee, nooit problemen met bagage en de wagen is ook nog eens zeer comfortabel. Prima wegligging en stuur, schakelen gaat soepel maar een beetje traag, soms probleem om de achteruit te vinden. Motor is heel soepel en normaal voldoende krachtig, op vakantie met volle bepakking en caravan moet je natuurlijk weleens terug schakelen. Goeie maar stinkende airco, ondanks onderhoud. Nadelen zijn er ook. De grote holle ruimte maakt dat het binnen vaak te rumoerig is voor klassieke muziek, de voorstijlen zijn erg dik en benemen het zicht naar opzij. De schuifdeuren zijn dan weer zeer handig. Prima voorstoelen, de achter stoelen zijn een beetje laag voor mensen met lange benen. Ik fiets naar mijn werk en gebruik de auto alleen voor vrijetijd en boodschappen, meestal ben ik met meerdere personen onderweg, Verbruik op de snelweg 1 op 10, in de stad 1 op 7, ik haal 750 km met een volle tank (80l) benzine. Parkeren en manoeuvreren gaat makkelijk, je ziet de neus niet maar hij is altijd korter dan je denkt, de elektronisch inklapbare zijn spiegels zijn in deze brede auto een uitkomst.
PROBLEMEN
Na wat kleine dingen onder garantie heb ik de eerste 50000 km geen problemen gehad, Nu poblemen met de electronica, al twee maal is stationaire voeler vervangen, een piezo element dat blijkbaar te heet wordt. De snelheidsmeter is nu kapot, reparatie 100 euro. Bij 90000 was een pakking van de kruiskoppeling ingescheurd en moest er van de Belgische APK een nieuwe in, 300 euro. Bij 135000 km was de katalysator kapot, net een rammelaar, moet eigenlijk het hele leven van de auto meegaan! 500 euro. Bij 145000 lekte de radiateur nieuwe ingezet voor 500 euro. En nu lijken de koppelingsplaten aan vevanging toe. Nieuwe banden gekocht en voor nieuwe schokbrekers (500 euro) lijkt me niet abnormaal. Het normale onderhoud is niet zo duur maar de laatste tijd is altijd wel iets stuk. Ik ben niet kapot van de soliditeit van Peugeot. Het is geen goedkope auto om in te rijden. Ik ben inmiddels een zeer gewaardeerde klant in mijn Peugeot garage, maar ze doen hun werk goed. Ik mag van mijn vrouw voorlopig nog geen nieuwe auto kopen en daar ik kan ik, nu ik bijna alles heb vernieuwd, eigenlijk prima mee leven. Een nieuwe kost ook veel geld aan afschrijving en all risk verzekering.
Update, ik heb in februari 2005 de auto ingeruild voor een Honda FR-V, er waren op zijn laatst te veel terugkerende electronische problemen die de dealer eigenlijk niet kon oplossen. Toen de snelheidsmeter het op een gegeven moment ook niet meer deed was voor mij de maat vol. Er moest een heel nieuw dashbord klokje in, 400 euro! Jammer want het was op zich een zeer aangename, ruime en comfortable auto vooral voor de vakantie, al werden mijn kinderen iets te groot voor de stoelen achterin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren