Peugeot 607 2.2 HDI Pack (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 607 2.2 HDI Pack |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto is toch weer een stuk beter geworden dan de vorige 607 die ik had, hij rijdt met name strakker en voelt stabieler en veiliger aan (doorontwikkeld). Het interieur met zwart leder en carbonlook met witte tellers is erg strak, chique en mooi. Toch begint het leer op de bestuurdersstoel nu al te plooien en slijten.
Deze Pack-versie is werkelijk van alle gemakken voorzien, van elektrisch verstelbare stoelen met geheugen tot gelaagde zijruiten die windgeruis tegengaan. Het navigatiesysteem is bepaald niet het meest geavanceerde dat er op de markt is (traag, ongedetailleerd kaartwerk) en is ook niet te beroerd je eindeloos om te laten rijden. Het enige voordeel van het systeem is dat het standaard geleverd wordt op deze uitvoering, terwijl je bij veel concurrenten duizenden euro’s moet bijbetalen. Zelf goed opletten en je hebt er zo nu en dan misschien ook nog eens wat aan. Het kleurenscherm is verder wel erg goed verzorgd en geeft handige meldingen.
Qua rijcomfort is dit toch wel één van de toppers in z’n segment, je rijdt echt urenlang heel ontspannen door de heerlijke stoelen, goede vering, stille motor en zeer soepele automaat. Jammer alleen dat deze maar 4 versnellingen kent, dit is toch niet echt meer van deze tijd. De motor is vlot genoeg en lekker stil (uigezonderd het afrolgeluid van de banden, dat is erg goed hoorbaar), maar de trekkracht in de 1e versnelling is toch wel ondermaats. Ook vind ik het verbruik van de motor tamelijk hoog: veel beter dan 1:12 lukt me eigenlijk zelden. Met de vorige handgeschakelde 607 was 1:16 met een zware rechtervoet prima haalbaar.
Icm met die defecte turbo maakt dat dat ik de wagen motorisch niet meer helemaal vertrouw. Verder valt op dat de auto wel erg heftig reageert op dwarsrichels/naden, de vering weet er geen raad mee en het (te grote en dunne) stuur gaat alle kanten op. Goed vasthouden dus! In de stad is dit geen ideale wagen, hij is domweg té breed, té lang en een tikkie onoverzichtelijk, maar gelukkig helpt de parkeerhulp en de kantelfunctie van de spiegels (als dat werkt tenminste). Wat betreft die spiegels: als je 190+ rijdt (tsja, moet die auto toch tegenkunnen), beginnen de buitenspiegels behoorlijk te zwabberen. Echt een degelijke indruk maakt dat niet. Al met al een prima (reis)auto die zijn passagiers verwent, een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding heeft, maar wel een paar flinke minpunten kent, met name wat betreft de algehele kwaliteit.
Nu de auto de 80.000km gepasseerd is, beginnen bepaalde zaken toch wel behoorlijk te irriteren. Onder de auto is een afneembare trekhaak gemonteerd, helaas is de stekkerdoos zo opgehangen dat ie bij t minste of geringste in de bumper geduwd wordt. Slordig, maar men weet (zoals inmiddels gebruikelijk) geen oplossing, evenals de immer lekkende en alle kanten op spuitende ruitensproeiers, dat hoort bij de auto en we moeten er maar mee leren leven. Wat ook stoort is dat de achtervering dusdanig slap is dat wanneer er 2 of 3 mensen op de achterbank zitten of wat bagage vervoerd wordt, de kont zo ongeveer op de straat hangt. Waarom heeft Peugeot dit in al die jaren nooit aangepast? Zelfs onbeladen schuurt de bumper en bodem over de weg als deze ’bol’ loopt! De rammels, piepjes en kraakjes beschouw ik maar als Franse nostalgie. Helaas ben ik bang dat ik na zo’n 15 jaar Peugeot rijden over ga stappen op een ander merk, Volvo (XC70) of Audi (A6) spreekt me wel aan.
Update 12-10: Bovenstaande is nu daadwerkelijk gebeurd: een goede inruilprijs kunnen krijgen, nieuwe Volvo besteld. Hele andere auto, maar ook erg fijn. Ben er erg blij mee, ik was echt klaar met de grote Peus. Laatste tijd loopt de motor wat onregelmatig en starten gaat niet altijd van harte. Vertrouwen in de auto is nu absoluut nul. Kortom, rijdt u veel kilometers en zoekt u daarvoor een betrouwbare auto, dan kunt u beter geen Peugeot 607 aanschaffen. De auto is namelijk voorzien van zeer gevoelige, zo niet instabiele elektronica. Maar ook het ‘mechanische’ gedeelte van de auto is niet geweldig. Kortom, ik hoop dat Peugeot de vernieuwde 607 een stuk beter gemaakt heeft want de series van vóór 2005 kunt echt beter laten staan, tenzij men bereid is er een lange garantie op te geven.
NB: de beoordeling bij betrouwbaarheid heeft te maken met de storing die bij ’problemen’ wordt beschreven.
PROBLEMEN
De auto is 4 keer bij de garage geweest voor problemen met de turbodruk, de turboklep (??) is nu vervangen (auto 4 dagen kwijtgeweest, garantiereparatie en toch dikke rekening gestuurd voor vervangende auto). Vreemd is wel dat de auto zelf meldt dat het een storing is in het anti-vervuilingssysteem, maar goed. Alle toeters en bellen op deze auto zijn zonder meer leuk en nuttig, jammer alleen dat een aantal nu al niet meer werkt:
* geheugenstand stoel en spiegels is gekoppeld aan sleutel, werkt soms wel, soms niet;
* spiegels klappen af en toe niet uit;
* parkeersensoren slaan vaak op hol, ook bij montage van de afneembare trekhaak, terwijl het instructieboekje vermeld dat bij montage van een originele Peugeot-haak de sensoren zichzelf uitschakelen;
* de radio-ontvangst is ronduit slecht (houdt frequenties niet vast);
* de (JBL)-speakers veroorzaken resonanties in de portieren, jammer want het geluid van de speakers zelf is zeer goed te noemen;
* het radiogedeelte van het Clarion audiosysteem is van belabberde kwaliteit. Slechte ontvangst (of helemaal geen), waardeloze RDS-functie;
* de auto is helaas niet vrij van kraakjes en rammeltjes, kan ze niet lokaliseren maar lijkt overal te zitten. Jammer, de vorige had dit na 150.000km nog niet;
* de regensensor blijft een onding. Reageert of te traag of te fanatiek, dit had de vorige ook al;
* als je overdag met de verlichting aan rijdt dimt het centrale (navigatie) scherm. In het donker mooi, overdag irritant want je kunt het bijna niet meer lezen;
* raam linkervoorportier sluit incidenteel langzaam of helemaal niet, is inmiddels opgelost (nieuw raamwerk)
* stuurbediening audiosysteem doet alles behalve wat de bedoeling is, is vervangen, maar die zit losser dan ooit. De befaamde kwaliteit van de Peugeot-werkplaats zullen we maar zeggen.
* gordel rolt nooit normaal op, uiteraard hoort dit gewoon zo (...) en wordt er niets aan gedaan (zoals gebruikelijk).
* auto trilt bij snelheden van 130 en hoger hevig in het stuur; dealer heeft er al 4x (!) naar ’gekeken’, is uiteraard niet opgelost. Volgens hen is het nu acceptabel, maar het is bijkans nog erger dan toen het begon.
* armsteun op de achterbank: hebben we zelf per abuis stukgemaakt, volgens de dealer hoort het echter zo dat deze kraakt en doorzakt... Heb zelf nog even bij een nieuwe gekeken, pertinent onwaar. Welles nietes verhaal en daar had ik geen zin in. Laat maar.
* ondanks dat de auto onlangs voor een beurt is geweest, zijn nu de ruitenwisserbladen totaal versleten. Waarom is dit niet tijdig vervangen? Zo blijf je bezig.
* telefoneren via de carkit levert regelmatig een knipperend navigatiescherm op. Vreemd gezicht. Daar blijft het niet bij, want laatst begonnen tijdens een telefoongesprek ook zomaar ineens uit zichzelf de koplampen te knipperen (???).
* beide voorstoelen vertonen speling: ze ’wiebelen’ wanneer je stevig accelereert.
Dealer: Weten duidelijk (nog?) niet hoe ze met klanten in deze prijsklasse auto om moeten gaan. Werken niet oplossingsgericht, komen soms afspraken niet na en vervangend vervoer is nooit op gelijkwaardig niveau (of gewoon niet beschikbaar terwijl wel is toegezegd!). Dit moet echt beter, hier verliest Peugeot zeker weten klanten mee. Opvallend is tevens hoe schrikbarend weinig men weet van de auto, bv. een simpele vraag over het navigatiesysteem kan men al niet beantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.