Peugeot 605 SV 3.0 (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 605 SV 3.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 211.408 km |
KM-stand laatst | 231.120 km |
Maakt ie z'n imago waar?
- 211.408 km
Tja, een grote Franse limousine. Direct maar even de clichés van stal halen? "het is niet het succes geworden wat het had kunnen zijn", "matige afwerking en kwaliteitsniveau", "er is altijd wat mis met zo'n Franse auto" en "dit kon natuurlijk niet op tegen de Duitse concurrentie". De spreekwoordelijke "dikke vinger" naar ze allemaal, want het valt in realiteit en tot mijn eigen verbazing allemaal reuze mee.
Een kleine 605 introductie. De auto kwam in 1989 op de markt en deelde zijn platform met de Citroën XM. De auto kreeg ansich lovende kritieken over allerhande zaken: wegligging, gering geluidsniveau, afwerking en kwaliteitsniveau (bijna Duits niveau werdt toen gezegd). Echter, zoals wel vaker gebeurt bij de Fransen zijn alle kinderziektes er nog net niet uit of wordt er iets nieuws uitgeprobeerd wat bij nader inzien toch niet zo'n goed idee is. Daarbij werdt het voorkomen van de auto ook niet spannend genoeg genoemd; het lijkt op een grote 405 met alfa 164 invloeden (die 605 kwam dan ook uit dezelfde pen als de 164).
Dus, hoe is het dan gesteld met zo'n auto na 33 jaar? Meer dan prima, ik ben vervent zelfsleutellaar en bijzonder onder de indruk van de staat van de wagen. Aan alles is te merken dat ze bij Peugeot ontzettend hun best hebben gedaan om een kwaliteitsproduct neer te zetten. Roesten doet de carrosserie niet of nauwelijks, dit exemplaar is in ieder geval keihard. Een groot deel van de techniek werkt eveneens uitstekend.
Er zijn uiteraard wel wat mitsen en maren. De vroege exemplaren van de 605 zijn uitgerust met een bijzonder rem en ABR systeem. In plaats van een vacuüm rembekrachtiger, hoofdremcilinder en een los ABS blok, is hier gekozen voor iets totaal anders. De hoofdremcilinder is eveneens het ABR verdeel blok en de bekrachtiging wordt verzorgd door een 180 bar hogedrukpomp geregeld door een accumulator en twee nanocontacten. De pompen en aansturingsmodules willen het nog wel eens opgeven. Dat is helaas dan ook vaak het nekschot voor zo'n auto omdat het spul niet meer te krijgen is. Gelukkig is het opzich nog wel redelijk goed te reviseren. Op mijn auto werkte het ook niet, ik heb het zelf weer aan de praat gekregen.
Daarnaast zijn de luxere versies voorzien van Servotronic; snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Dit kan problemen geven maar valt in realiteit reuze mee, werkt op deze auto nog helemaal goed.
Het wordt nog gekker; die luxere uitvoeringen hebben namelijk adaptieve dempers. Werken eigenlijk nooit meer en PSA maakt ze al jaren niet meer. Bij een fout in het systeem zet de computer ze allemaal op "sport". Desondanks maakt dat de auto niet te stug; iets met Frans comfort. Standaard dempers zijn nog te koop dus het komt altijd wel weer goed.
Eigenlijk is er qua malheur weinig te melden voor de rest. De ramen gaan elektrisch omhoog en naar beneden, alle portieren en tankklep gaan met de centrale vergrendeling van en op slot, alle meters in het instrumentarium werken, de climate control werkt (moest een stelmotor vervangen, was nog een originele uit 1990, mijn inziens geen schuld), de elektrische stoelen werken, de verwarmde ruitensproeiers doen het ook enz. enz. enz.
Rijden doet zo'n auto trouwens geweldig. Het onderstel is voor zijn tijd en zelfs naar hedendaagse maatstaven erg goed te noemen. Multilink achterophanging en de gebruikelijke "dynamische maar niet onaangenaam" instelling die ze bij Peugeot hadden destijds. Koppel dat aan een heerlijke, ietwat rauwe, V6 met een fijne handbak; subliem! Bij de pomp is het dan wel huilen, met gemiddeld 1 op 10/11 moet je blij zijn.
Beter en beter
- 218.563 km
We zijn inmiddels al een aantal duizenden kilometer verder en eigenlijk valt er weinig echt bijzonders te melden. De auto presteert prima en ik geniet van bijna elke kilometer die ik rijd (behalve die naar de pomp). Ik ben ermee naar Berlijn geweest, dat ging geheel probleemloos; ook met 200 km/h.
In de tussentijd toch nog de nodige dingen gedaan. Voor €300 mag ik me de trotse eigenaar van een nette set gebruikte adaptieve dempers noemen. Deze heb ik zelf geïnstalleerd. Het systeem werkt weer en bepaalt nu op basis van vijf sensoren, te weten: gaspedaal positie, rem druk, stuur verdraaiing, snelheid en wagenhoogte, perfect de stijfheid van de dempers.
Daarnaast heb ik een setje z.g.a.n. originele SV wielen aangeschaft voor slechts €130 om daarop t.b.v het winter seizoen de Kléber Krisalp HP3's te monteren; onder een Franse auto behoort Frans Rubber. Als kers op de taart 6 nieuwe bougies, die zijn niet goedkoop met €89 totaal.
Naast de onderhoudszaken zijn er ook wat leuke accessoires e.d. aangeschaft. Dit geeft gelijk ook weer dat de exclusiviteit van dit model z'n prijs kent.
- Peugeot Audio 6050 (originele radio) €270
- stuurwielbediening radio €30
- Gele mistlampen €180
Nu zitten er ook wat zaken aan te komen waar ik m'n tanden in kan zetten. De rechter aandrijfas begint tekenen van slijtage te vertonen. Dit is te merken bij scherp insturen naar links waarbij dan een stevige 'knak' te horen is, daarnaast begint de wagen héél licht te vibreren boven de 100 km/h. Een nieuwe vinden wordt waarschijnlijk lastig; alleen de eerste 80.000 605'en hadden mits uitgerust met een V6 en ABR zo'n aandrijfas.
Een minder prangend probleem is de uitlaat; deze brengt sinds kort wat ruigere noten ten tonele. Ik vind het stiekem wel leuk, zolang het niet te luid wordt laat ik het lekker. Echter ga ik wel vast opzoek naar vervangende exemplaren want ook dit wordt niet meer gemaakt en is schaars.
Het succes zet zich voort
- 231.120 km
Wat een geweldige wagen blijft dit zeg! Inmiddels zijn we flink wat meters verder en de auto heeft het super gedaan. Geen bijzondere mankementen. Ik ben één keer stil blijven staan omdat de accu het plots had begeven; het was een accu van het geweldige merk ERA, verklaard waarschijnlijk waarom die het nog geen jaar heeft vol gehouden.
Er is in de tussentijd een originele boordcomputer ingekomen. Ik kan nu zaken als verbruik, actieradius en gemiddelde snelheid aflezen.
Verder heb ik de airconditioning omgebouwd van R12 naar r134a, iets wat de vorige eigenaren hadden verzaakt. Ik kan nu weer koel rondrijden.
Tot slot ben ik gespot door iemand en in de rubriek in het wild terecht gekomen, hoe leuk! In de reacties daarop verbaasde ik me over de hoeveelheid mensen die repten over de zogenaamd grote hoeveelheid elektronische storingen die de fase 1 605 zou hebben gehad, of de slechte reputatie an de PRV V6. Misschien heb ik geluk, maar mijn 605 heeft na 34 jaar en ruim twee ton geen enkele last van zulk soort dingen.
Voor de geïnteresseerde: van de hoeveelheid 605’en in Nederland is de verhouding wegwaardige bijna 50/50 tussen fase 1 en 2. Zoals dat wel vaker gaat met een gedeukt imago is de realiteit toch anders denk ik zo.
Op naar de 300.000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.