Peugeot 508 SW GT HYbrid 225 (2020)

autoreview

Peugeot 508 SW
Peugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SW

Signalement

Uitvoering508 SW GT HYbrid 225
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf79.000 km
KM-stand laatst104.500 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerst 16000 kilometer

  • 79.000 km

Nadat ik ''mijn hele leven lang'' (vanaf ca 2010) begonnen ben met een Citroën Visa, Fiat Panda en uiteindelijk nog een Visa was het in 2014 tijd voor een echte auto. Een Citroën Xsara, dat werd al snel een C4 en in 2020 een C5 Exclusive met die heerlijke vering. De C5 liep op LPG en heb ik verkocht met een maagdelijke stand van 180000. Een mooie kilometerstand om een auto op LPG te verkopen. Er moest weer een SW komen en het liefste een Citroën.

Echter.. Bij Citroën ben je snel klaar qua stationwagens en verder is het gamma ook niet echt spannend meer. Jammer! De Peugeot 508 (SW) heb ik vanaf zijn introductie erg fraai gevonden dus dan maar opzoek naar zoiets. Dan wel in Hybride vorm want ik rijd best een aantal kilometers en om de haverklap aan de pomp? Daar wordt niemand gelukkig van.

Het is een groene SW Hybrid geworden uit 2020 in een GT uitvoering. In maart 24 gekocht met 79000km. Inmiddels staat de teller op 95000. Er zit fraaie lichtgrijze bekleding in, Focal audio en alle toeters en bellen. Helaas geen glazen dak of massagestoelen. Wel semi autonoom rijden, adaptieve cruise, 18 inch en nog meer van die ongein.

Wat een verschil was dit na de C5. De souplesse van die 225PK 8 traps automaat in vergelijking met 143 LPG 5 bak pk's op 1650kg was een enorme verrijking. En dan het verschil in luxe met al die moderne gimmicks, leuk!! Qua vering was de C5 echt wel beter. Het deinde zo fijn echt heerlijk, maar comfort gaat zoveel verder dan dat. De stilte aan boord van de 508 i.c.m. met een automaat en de ontzorgde gimmicks zorgen voor een hele prettige rijervaring.

Hybride aandrijflijn
Het is dus een hybride en die is zuinig met brandstof. Ik haal op een volle accu in de zomer makkelijk 42 kilometer en met heel veel moeite 52. In de winter kun je er 10km aftrekken. Voor mij voldoende voor woonwerk verkeer. Ook als de accu leeg is blijft het een zuinige auto. 1:20 is goed haalbaar als je niet harder rijd als 110. Rij je langzamer wordt hij ondanks het hoge wagengewicht en een lege accu nog zuiniger. In Duitsland met snelheden van 160-180 alsnog 1:12.

Want zelfs met een lege accu rij je ongemerkt veel op stroom tijdens het ''zeilen''. Dat is echt goed gedaan.

Jammer vind ik wel dat als je op stroom rijd je constant met een 110pk sterke auto op pad bent. Die 225PK gebruik je dan eigenlijk alleen als je wat langere stukken rijd en echt doortrappen doe je als het blok goed warm is. Bijna nooit dus en dat is ergens wel jammer.

In Duitsland liep te teller vlot naar de 220 en het sprintje 0-100 heb ik GPS getimed op 7,3 seconden. Die 225 pk's zitten er minimaal wel in!

Wat vind ik positief aan de 508?
-De looks zowel van binnen als van buiten, echt ik krijg zoveel complimenten erop.
-Focal klinkt echt geweldig
-rijden op hoge snelheid en dan kunnen praten met elkaar en fatsoenlijk muziek luisteren
-comfort modus maakt het een lekkere gezapige boot
-schakelen tussen stroom en benzine gaat (bijna altijd) gevoelloos
-ruimte voor zowel bestuurder als passagier
-breed instelbaar klokkenwinkel verveeld nooit
-regeneratief remmen werkt erg prettig
-adaptieve cruise werkt goed i.c.m. het semi autonoom rijden. Hij stuurt hem echt mooi door de bocht heen. (wel irritant dat je zo snel een melding handen aan het stuurt houden krijgt)
-de auto stuurt prettig en communicatief als het moet. Een scheurijzer is het met dit gewicht niet, een lekkere Autobahn cruiser wel!
-het voelt alsof het interieur degelijk in elkaar zit. De materialen voelen fijn aan en er kraakt/rammelt niets.

Wat zou wat mij betreft beter kunnen?
-Ik zou de rijmodussen wel zelf willen kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld elektrisch rijden in comfort modus met zachte vering. Je hebt nu alleen de standaard aanwezige modussen. Gemiste kans, zou met software makkelijk moeten kunnen.
-e-EAT8 weet soms niet helemaal wat hij wil en ik zou hem daarom graag af en toe helemaal zelf willen kunnen bedienen. Dat kan dus niet, je kan wel flipperen maar uiteindelijk regelt hij het weer zelf. Ook met het afremmen schokt hij soms alsof hij dan ff niet weet wat hij wil.
-infotainment voldoet, maar kan sneller/soepeler. Android auto werkt wel top.
-door de accu's merk je wel dat hij zwaar is in de kont. Rustig aan doen op drempels dus!
-stof op de armleuningen is echt van prut kwaliteit. Betreft leder look spul, maar aan beide kanten zit er al een scheur in aan de achterportieren. In beide gevallen schuurder er iets langs bij het in en uit laden. Bij vorige auto's nooit gehad! Nieuw deurpaneel kost €2300, de leuning is niet los te vervangen.

Wat is er allemaal al mis gegaan in die 16000 kilometer?
Nou alleen een raammechanisme. Dat had ik al wel verwacht gezien het feit dat die elke keer bij de deur openen een stukje open en dicht gaat, maar al zo snel?! Dat was wel even een domper. Reparatie bij de PCA dealer viel gelukkig mee.

De 1.6 PureTech motor heeft tot op heden nog geen krimp gegeven. In deze motor heb ik in tegenstelling tot de 1.2 PureTech wel vertrouwen. Er is niets, maar dan ook niets negatiefs te vinden over de 1.6. Schijnbaar hebben ze goed geleerd van het THP debacle.

Wel denk ik dat zodra er iets met deze aandrijflijn aan de hand is je flink de lul bent want echt alles zit propvol onder de kap. We gaan het meemaken..

Bij een update zal ik mij weer melden!

Ton voorbij

  • 100.000 km

Tonnetje voorbij!

Geen bijzonderheden, binnenkort voor een grote beurt. Die laat ik niet echt via het boekje doen maar neem liever het heft zelf in de hand. Voor mijn gevoel een ''nul'' beurt. Olie, bougies en alle filters. Daarnaast rammelt een fuseekogel en wil ik even overleggen of ik er verstandig aan doe om de bakolie te laten verversen (iemand tips!?).

Ben wel echt angstig geworden voor die vreselijke stijlloze zijruiten. Met vorst blijven ze haken en dan krijgt de motor ze niet omlaag, kan niet goed zijn. Het is voor mijn gevoel wachten tot de volgende sneuvelt. Probeer de deuren dan ook wel echt met liefde te behandelen. Met een zijdezachte hand sluiten en opnemen en alleen openen als het echt niet anders kan.

Verder going strong!

Grote beurt verder

  • 104.500 km

Auto heeft een grote beurt gehad. Bougies, filters etc en 2 stuurkogels. Dik 900 euro lichter, maar we kunnen er weer een jaar tegenaan. Op advies van de garage nog even wachten met het spoelen, omdat dat nog wat snel is.

Geen gebreken we tuffen gewoon lekker verder.

Het is wel echt een leuke uitdaging om het maximale uit de accu te peuren. Haal weer regelmatig 45-50km eruit. Je moet dan wel echt je best doen en niet harder gaan als 100 op de snelweg. Airco/verwarming uit scheelt echt flink kilometers. Als het niet te warm/koud is buiten gewoon de airco uit en wat extra kilometers uit je batterij peuren!

Nog steeds blij mee dus, maar ergens met 2 kinderen wel spijt dat ik niet voor een 3008 of andere SUV ben gegaan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.