Peugeot 508 SW GT 2.2 HDi (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW GT 2.2 HDi
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rijervaringen Peugeot 508 SW GT

  • 5.600 km

De levering

Na veel heen en weer contact tussen de dealer (die de auto kwijt was) kreeg ik in de derde week van juli de bestelde 508.

Ik heb gekozen voor de 508 omdat ik een sportieve wagen wilde hebben die voldoende trekkracht heeft voor het trekken van een gemiddelde caravan (ongeveer 1800 kg) en bovendien ruimte kon bieden aan 3 opgroeiende kinderen die de achterbank bezetten. Bij eerdere selecties kwam ik telkens terecht in de MPV hoek maar dit vind ik geen plezierige auto's. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de 508. Bijzonder detail is dat de bevestigingen van de veiligheidsgordels op de achterbank verzonken zijn. Hierdoor heeft de persoon die in het midden zit nauwelijks meer last van de bevestiging van de gordel die in je achterste prikt en na uren zitten voor irritatie zorgt.

Ervaringen

De 508 SW heb ik uit het boekje moeten bestellen maar heeft de verwachtingen uit dit boekje zeker waargemaakt. De auto heeft een fantastische wegligging. Ook bij zijwind blijft de auto keurig op haar spoor. In vergelijking met de 407 heeft de 508 wel meer last van zijwind bij het trekken van een caravan. Ook inhalende vrachtwagens zijn meer voelbaar als voorheen. De 508 trekt met het grootste gemak de caravan door heuvels en bergen. De automaat in combinatie met de cruise controll is niet erg slim: de ingestelde snelheid blijft niet altijd gehandhaafd als gevolg van het veel te laat terugschakelen bij hellingen naar boven. Voor het trekken van de caravan ben ik dan ook overgegaan op handmatig schakelen met de handige flippers achter het stuur. Zonder caravan blijft de auto rustig en fantastisch reageren bij snelheden van meer dan 170 km/uur. Het bochtenwerk wordt strak uitgevoerd. Even snel inhalen op een 2-baans weg is een waar genot. Volgens de folder is de 508 een tussenvorm tussen de 407 en 607. Ik denk dat dit niet waar is. De auto is iets langer dan de 407 maar voor de rest lijken de maten op die van de 407. Gelukkig ook maar want de 607 is in mijn optiek meer een auto voor mensen die op een breed rijdend bankstel willen zitten.

Eigenlijk heb ik weinig anders dan veel lof voor deze auto. Er zit enorm veel pit in de 204 PK diesel. Het motorgeluid is in vergelijking met de 407 een stuk lager. De windruis is in vergelijking met de 407 weer wat hoger waardoor het motorgeluid ook zeker minder op zou vallen.

Bij het rijden in de stad valt mij op dat het terugschakelen wat laat gebeurd waardoor de auto uit de slaapstand lijkt te moeten komen als je weer eens gas geeft, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde.

De navigatie is zoals verwacht: loopt wat achter met de huidige stand van het wegennet en biedt weinig mogelijkheden in vergelijking met de veel voordeliger Tom Tom. Deze laatste hou ik er bij om een signaal te geven als we weer een flitspaal naderen. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om deze informatie ook in het Peugeot navigatiesysteem te krijgen maar mijn gevoel zegt dat deze informatie niet up-to-date kan zijn. Voorts biedt de Tom Tom voor weinig geld (27,50 per jaar) hier updates voor dus wat zou ik hiervoor gaan prutsen. De naviagie is in de afgelopen 4 weken een aantal malen uitgevallen en start na enige tijd vanzelf weer op. Ik vertrouw erop dat ze dit netjes gaan verhelpen. Ik heb het probleem al meer gelezen binnen de diverse reviews.

Verder valt mij op dat een fors deel van de 508 bestaat uit plastic onderdelen. Ik heb verder niets tegen plastic maar als ik dan naar de achterbumper kijk als de achterklep open is, dan krijg ik de indruk van een wat slordig ontworpen bouwpakket. Delen van de achterbumper schuren bij het openen en sluiten van de achterklep tegen elkaar waardoor er al slijtvlekken gaan ontstaan. Een van de plastic delen van de beplating steekt wat uit. Ook hiervan hoop ik dat de dealer hier een oplossing voor gaat vinden.

Klachten met betrekking tot de buitenspiegels heb ik niet maar ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen hier even goed zicht mee heeft. Bij mij staan ze in de uiterste stand en dit gaat net. De binnenspiegel functioneert uitstekend en dimt zodra er een auto met verlichting achter mij rijdt.

De Xeon verlichting biedt een duidelijk zicht tijdens de avonduren. De automatische schakeling naar grootlicht functioneert ook uitstekend. Met name het uitschakelen van het grootlicht als er tegenligger of andere auto wordt genaderd werkt best wel goed.

Interieur

Gemiddeld genomen geeft het interieur van de 508 SW GT een gevoel van luxe. Er zijn minder knopjes dan in de 407. Als het donker is wordt dit gevoel versterkt door een zacht donkerrode tint die door de sfeerverlichting wordt veroorzaakt. De 508 heeft een mooi afgewerkt dashboard. Enige minpunt zijn de opbergmogelijkheden. Deze zijn erg beneden de maat. Het handschoenenkastje biedt dan ook alleen maar plaats voor de autopapieren en handschoenen en daarna is die vol. Ook op andere plaatsen in de auto is er nauwelijks wat verantwoord weg te stoppen.

De stoelen zijn electrisch verstelbaar en zijn buitengewoon comfortabel in te stellen. In de eerste instantie was deze auto besteld met volledig leder echter het vooruitzicht om tijdens de zomervakantie met mijn blote benen aan het verhitte leder te plakken, spraken mij niet aan. Ik ben dan ook blij dat dit na de bestelling van de auto nog gewijzigd kon worden in het half leder wat standaard bij deze auto wordt geleverd.

De GT is uitgerust met een head-up display. Dit is ook een feature dat het autorijden veiliger en comfortabeler maakt. Voor het beoordelen van de snelheid hoef je niet door het stuur heen op de meters te kijken. In plaats hiervan worden belangrijke zaken als snelheid en navigatie als het ware in de motorkap geprojecteerd. Aan dit gemak moet je even wennen maar als je hier eenmaal aan gewend bent, dan kun je eigenlijk maar slecht zonder.

Het klokkenwerk vind ik niet bijzonder overzichtelijk. Wellicht wordt dit veroorzaakt door het gemak van het head-up display.

Het panoramadak is vooral voor de mede inzittenden een genot en zorgt ervoor dat je een minder opgesloten gevoel krijgt. Soms ook nog wel handig als je als eerste bij een stoplicht staat te wachten maar de lichten niet goed kunt zien. Naar believen kun je het dak gedeeltelijk of geheel afsluiten waardoor je ook minder last hebt van de extra hitte die door het glazen dak de auto in komt. De airco is overigens voldoende in staat om de auto op redelijke temparaturen te houden.

Verbruik

Ik ben geen zuinige rijder. Ik hou er van om wat sneller door te rijden dan de gemiddelde weggebruiker. Al met al lukt het om met deze auto gedurende de normale ritten zonder caravan een verbruik van ongeveer 1 op 12 te halen. Met de caravan achter de auto en een snelheid van ongeveer 110 km/uur ontstaat er een verbruik van ongeveer 1 op 7,5. Ik verwacht een lager verbruik tijdens de normale autoritten zodra de motor is losgereden.

Als extra is op deze auto de JBL geluidsinstallatie besteld. In vorige auto's heb ik hier ervaring mee opgedaan. Het is een welkome aanvulling op de geluidsinstallatie. Je krijgt hiermee een mooi en ook vol geluid in de auto waarmee het autorijden nog veel plezieriger wordt.

In de GT uitvoering mis ik wel een aantal, voor deze tijd, essentiële extra's die wel bij concurrenten terug te vinden zijn. Hiermee doel ik op adaptive cruise control en waarschuwing bij het wisselen van de rijstrook als er een andere weggebruiker in jouw dode hoek zit.

Al met al ben ik heel tevreden met deze 508. Ik ben een liefhebber van auto rijden en verheug mij op iedere rit die ik met deze auto mag maken. Voor de GT moet je wel diep in de buidel tasten maar de echte liefhebber zal het verschil met de andere 508 uitvoeringen zeker weten te waarderen. De 508 vind ik een auto waar je zowel zakelijk als prive goed mee voor de dag kunt komen.

Inmiddels rij ik een half jaar in de 508. Tijd om de aankoop opnieuw te beoordelen.
De 508 blijft een auto met een fantastische acceleratie. Bij 140 km per uur het gas onderin trappen voelt aan als een vliegtuig dat opstijgt.
De navigatie is het meest opvallende punt. Deze is gewoon slecht en niet van deze tijd. Verkeerde instructies en trage starts zijn helaas een dagelijks terugkerend ritueel. Een Tom Tom van 200 euro functioneert vele malen beter! Soms duurt het minutenlang voordat de navigatie start. Intussen doet de radio en parkeersensoren het ook niet. Dat is wel vervelend als je bedenkt dat met name de parkeerhulp handig is bij het in- en uitparkeren wat overwegend aan het einde en begin van een rit plaats vindt.
Ook de keyless entry werkt niet meer als het iets vriest. In dat geval moet je de deuren met de afstandsbediening ontgrendelen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.