AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 508 SW
8

autoreview

Peugeot 508 SW GT 2.2 HDi (2011)

Anoniem
  • Review
13 augustus 2011 om 13:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering508 SW GT 2.2 HDi
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rijervaringen Peugeot 508 SW GT

  • 5.600 km
  • 13 augustus 2011

De levering

Na veel heen en weer contact tussen de dealer (die de auto kwijt was) kreeg ik in de derde week van juli de bestelde 508.

Ik heb gekozen voor de 508 omdat ik een sportieve wagen wilde hebben die voldoende trekkracht heeft voor het trekken van een gemiddelde caravan (ongeveer 1800 kg) en bovendien ruimte kon bieden aan 3 opgroeiende kinderen die de achterbank bezetten. Bij eerdere selecties kwam ik telkens terecht in de MPV hoek maar dit vind ik geen plezierige auto's. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de 508. Bijzonder detail is dat de bevestigingen van de veiligheidsgordels op de achterbank verzonken zijn. Hierdoor heeft de persoon die in het midden zit nauwelijks meer last van de bevestiging van de gordel die in je achterste prikt en na uren zitten voor irritatie zorgt.

Ervaringen

De 508 SW heb ik uit het boekje moeten bestellen maar heeft de verwachtingen uit dit boekje zeker waargemaakt. De auto heeft een fantastische wegligging. Ook bij zijwind blijft de auto keurig op haar spoor. In vergelijking met de 407 heeft de 508 wel meer last van zijwind bij het trekken van een caravan. Ook inhalende vrachtwagens zijn meer voelbaar als voorheen. De 508 trekt met het grootste gemak de caravan door heuvels en bergen. De automaat in combinatie met de cruise controll is niet erg slim: de ingestelde snelheid blijft niet altijd gehandhaafd als gevolg van het veel te laat terugschakelen bij hellingen naar boven. Voor het trekken van de caravan ben ik dan ook overgegaan op handmatig schakelen met de handige flippers achter het stuur. Zonder caravan blijft de auto rustig en fantastisch reageren bij snelheden van meer dan 170 km/uur. Het bochtenwerk wordt strak uitgevoerd. Even snel inhalen op een 2-baans weg is een waar genot. Volgens de folder is de 508 een tussenvorm tussen de 407 en 607. Ik denk dat dit niet waar is. De auto is iets langer dan de 407 maar voor de rest lijken de maten op die van de 407. Gelukkig ook maar want de 607 is in mijn optiek meer een auto voor mensen die op een breed rijdend bankstel willen zitten.

Eigenlijk heb ik weinig anders dan veel lof voor deze auto. Er zit enorm veel pit in de 204 PK diesel. Het motorgeluid is in vergelijking met de 407 een stuk lager. De windruis is in vergelijking met de 407 weer wat hoger waardoor het motorgeluid ook zeker minder op zou vallen.

Bij het rijden in de stad valt mij op dat het terugschakelen wat laat gebeurd waardoor de auto uit de slaapstand lijkt te moeten komen als je weer eens gas geeft, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde.

De navigatie is zoals verwacht: loopt wat achter met de huidige stand van het wegennet en biedt weinig mogelijkheden in vergelijking met de veel voordeliger Tom Tom. Deze laatste hou ik er bij om een signaal te geven als we weer een flitspaal naderen. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om deze informatie ook in het Peugeot navigatiesysteem te krijgen maar mijn gevoel zegt dat deze informatie niet up-to-date kan zijn. Voorts biedt de Tom Tom voor weinig geld (27,50 per jaar) hier updates voor dus wat zou ik hiervoor gaan prutsen. De naviagie is in de afgelopen 4 weken een aantal malen uitgevallen en start na enige tijd vanzelf weer op. Ik vertrouw erop dat ze dit netjes gaan verhelpen. Ik heb het probleem al meer gelezen binnen de diverse reviews.

Verder valt mij op dat een fors deel van de 508 bestaat uit plastic onderdelen. Ik heb verder niets tegen plastic maar als ik dan naar de achterbumper kijk als de achterklep open is, dan krijg ik de indruk van een wat slordig ontworpen bouwpakket. Delen van de achterbumper schuren bij het openen en sluiten van de achterklep tegen elkaar waardoor er al slijtvlekken gaan ontstaan. Een van de plastic delen van de beplating steekt wat uit. Ook hiervan hoop ik dat de dealer hier een oplossing voor gaat vinden.

Klachten met betrekking tot de buitenspiegels heb ik niet maar ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen hier even goed zicht mee heeft. Bij mij staan ze in de uiterste stand en dit gaat net. De binnenspiegel functioneert uitstekend en dimt zodra er een auto met verlichting achter mij rijdt.

De Xeon verlichting biedt een duidelijk zicht tijdens de avonduren. De automatische schakeling naar grootlicht functioneert ook uitstekend. Met name het uitschakelen van het grootlicht als er tegenligger of andere auto wordt genaderd werkt best wel goed.

Interieur

Gemiddeld genomen geeft het interieur van de 508 SW GT een gevoel van luxe. Er zijn minder knopjes dan in de 407. Als het donker is wordt dit gevoel versterkt door een zacht donkerrode tint die door de sfeerverlichting wordt veroorzaakt. De 508 heeft een mooi afgewerkt dashboard. Enige minpunt zijn de opbergmogelijkheden. Deze zijn erg beneden de maat. Het handschoenenkastje biedt dan ook alleen maar plaats voor de autopapieren en handschoenen en daarna is die vol. Ook op andere plaatsen in de auto is er nauwelijks wat verantwoord weg te stoppen.

De stoelen zijn electrisch verstelbaar en zijn buitengewoon comfortabel in te stellen. In de eerste instantie was deze auto besteld met volledig leder echter het vooruitzicht om tijdens de zomervakantie met mijn blote benen aan het verhitte leder te plakken, spraken mij niet aan. Ik ben dan ook blij dat dit na de bestelling van de auto nog gewijzigd kon worden in het half leder wat standaard bij deze auto wordt geleverd.

De GT is uitgerust met een head-up display. Dit is ook een feature dat het autorijden veiliger en comfortabeler maakt. Voor het beoordelen van de snelheid hoef je niet door het stuur heen op de meters te kijken. In plaats hiervan worden belangrijke zaken als snelheid en navigatie als het ware in de motorkap geprojecteerd. Aan dit gemak moet je even wennen maar als je hier eenmaal aan gewend bent, dan kun je eigenlijk maar slecht zonder.

Het klokkenwerk vind ik niet bijzonder overzichtelijk. Wellicht wordt dit veroorzaakt door het gemak van het head-up display.

Het panoramadak is vooral voor de mede inzittenden een genot en zorgt ervoor dat je een minder opgesloten gevoel krijgt. Soms ook nog wel handig als je als eerste bij een stoplicht staat te wachten maar de lichten niet goed kunt zien. Naar believen kun je het dak gedeeltelijk of geheel afsluiten waardoor je ook minder last hebt van de extra hitte die door het glazen dak de auto in komt. De airco is overigens voldoende in staat om de auto op redelijke temparaturen te houden.

Verbruik

Ik ben geen zuinige rijder. Ik hou er van om wat sneller door te rijden dan de gemiddelde weggebruiker. Al met al lukt het om met deze auto gedurende de normale ritten zonder caravan een verbruik van ongeveer 1 op 12 te halen. Met de caravan achter de auto en een snelheid van ongeveer 110 km/uur ontstaat er een verbruik van ongeveer 1 op 7,5. Ik verwacht een lager verbruik tijdens de normale autoritten zodra de motor is losgereden.

Als extra is op deze auto de JBL geluidsinstallatie besteld. In vorige auto's heb ik hier ervaring mee opgedaan. Het is een welkome aanvulling op de geluidsinstallatie. Je krijgt hiermee een mooi en ook vol geluid in de auto waarmee het autorijden nog veel plezieriger wordt.

In de GT uitvoering mis ik wel een aantal, voor deze tijd, essentiële extra's die wel bij concurrenten terug te vinden zijn. Hiermee doel ik op adaptive cruise control en waarschuwing bij het wisselen van de rijstrook als er een andere weggebruiker in jouw dode hoek zit.

Al met al ben ik heel tevreden met deze 508. Ik ben een liefhebber van auto rijden en verheug mij op iedere rit die ik met deze auto mag maken. Voor de GT moet je wel diep in de buidel tasten maar de echte liefhebber zal het verschil met de andere 508 uitvoeringen zeker weten te waarderen. De 508 vind ik een auto waar je zowel zakelijk als prive goed mee voor de dag kunt komen.

  • 1 januari 2012

Inmiddels rij ik een half jaar in de 508. Tijd om de aankoop opnieuw te beoordelen.
De 508 blijft een auto met een fantastische acceleratie. Bij 140 km per uur het gas onderin trappen voelt aan als een vliegtuig dat opstijgt.
De navigatie is het meest opvallende punt. Deze is gewoon slecht en niet van deze tijd. Verkeerde instructies en trage starts zijn helaas een dagelijks terugkerend ritueel. Een Tom Tom van 200 euro functioneert vele malen beter! Soms duurt het minutenlang voordat de navigatie start. Intussen doet de radio en parkeersensoren het ook niet. Dat is wel vervelend als je bedenkt dat met name de parkeerhulp handig is bij het in- en uitparkeren wat overwegend aan het einde en begin van een rit plaats vindt.
Ook de keyless entry werkt niet meer als het iets vriest. In dat geval moet je de deuren met de afstandsbediening ontgrendelen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 508
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    SW 1.6 e-THP Blue Lease Executive Navigatie | Panoramadak | ISOFIX | Parkeersensoren

    Peugeot 508 SW 1.6 e-THP Blue Lease Executive Navigatie | Panoramadak | ISOFIX | Parkeersensoren

    • 2016
    • 76.329 km

    € 19.900

    GT-Line 180pk Automaat Navigatie | Panorama Schuifdak | Camera | 18 inch Velgen | Full LED

    Peugeot 508 GT-Line 180pk Automaat Navigatie | Panorama Schuifdak | Camera | 18 inch Velgen | Full LED

    • 2019
    • 17.578 km

    € 34.400

    GT-Line 180pk Automaat Navigatie | FOCAL | Elektr. Achterklep | Adaptive Cruise

    Peugeot 508 GT-Line 180pk Automaat Navigatie | FOCAL | Elektr. Achterklep | Adaptive Cruise

    • 2019
    • 7.027 km

    € 34.800

Meer Peugeot 508 occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 508 specificaties
  • Peugeot 508 occasions
  • Peugeot 508 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 508 tests
  • Peugeot 508 gebruikersreviews
  • Peugeot 508 index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant - Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak

Volkswagen Passat Variant - Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak

Stationwagons in de middenklasse worden voornamelijk gekocht als auto van de zaak. Maar de...

Lees meer
 

Peugeot 508 reviews

  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease Premium 2.0 HDi 163pk (2012)

    Peugeot 508 SW Blue Lease Premium 2.0 HDi...

    • 26 juli 2019
  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2012)

    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6...

    2
    • 13 juni 2019
  • Review
    Peugeot 508 SW GT 2.2 HDi (2012)

    Peugeot 508 SW GT 2.2 HDi (2012)

    3
    • 12 september 2018
  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 150pk (2014)

    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 2.0...

    1
    • 1 september 2018
  • Review
    Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2013)

    Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2013)

    1
    • 26 juli 2018
  • Review
    Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2012)

    Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2012)

    1
    • 21 september 2017
  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)

    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 27 maart 2016
meer reviews
Klokje Rond - Peugeot 508

Klokje Rond - Peugeot 508

125

Op de brug van TüV Nord, ons Klokje rond testcentrum, komen we normaal gesproken wat oudere...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge - Dubbeltest

    Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60...

    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Peugeot 508 PSE is sterkste productie-Peug ooit!

    Peugeot 508 PSE is sterkste productie-Peug...

    56
    • 24 september 2020
  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180 (2020)

    Peugeot 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180...

    26
    • 23 september 2020
  • Review
    Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech 180 (2019)

    Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech...

    1
    • 11 september 2020
  • Review
    Peugeot 508 GT PureTech 225 (2018)

    Peugeot 508 GT PureTech 225 (2018)

    6
    • 2 augustus 2020
  • Review
    Peugeot 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi 130 (2019)

    Peugeot 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi...

    3
    • 9 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    15
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    6
    • 19 januari 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Review
    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    4
    • 11 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep