Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2012)
Van twee walletjes
Peugeot probeert met een royale hoeveelheid kunststof rondom de bumpers een brave stationwagon om te toveren tot een ware terreinbeul. De fabrikant voegt bovendien verticale led-dagrijverlichting toe om het front van de RXH nog wat beter herkenbaar te maken. Het uiterlijk vertoon ten spijt zit echt lekker modderworstelen er niet in. De platte sportbanden van de Peugeot beloven niet veel goeds voor de terreincapaciteiten.
Bij de hybride aandrijflijn valt op dat het systeem niet, zoals bij de Prius, de kracht van de beide krachtbronnen naar één as dirigeert. Bij de 508 RXH is de verbrandingsmotor er alleen voor de voorwielen, terwijl de kracht van de elektromotor ter beschikking van de achteras staat. Daardoor kun je het vermogen van de twee krachtbronnen in principe bij elkaar optellen. Met een 163 pk sterke dieselmotor en een 37 pk sterke elektromotor kom je dan op een piekvermogen van 200 pk. Dan moet de verbrandingsmotor precies 3.750 toeren per minuut draaien. De 508 voelt minder krachtig aan dan de cijfers doen vermoeden. Dat heeft ook te maken met de gerobotiseerde handbak. De 2Tronicbak werkt (te) langzaam, voelt de bestuurder lang niet altijd goed aan en schakelt allesbehalve subtiel.
Uniek
Waar we wel positief over zijn, is het samenspel tussen de beide motoren. Eigenlijk merk je alleen via het scherm dat informatie over de vermogensstroom biedt, dat de ene motor het stokje van de andere overneemt. Verder ondersteunt de elektromotor bijna ongemerkt de verbrandingsmotor, zodat die laatste zo min mogelijk hoeft te doen en zoveel mogelijk uit kan blijven. Zodra je het gaspedaal loslaat, wordt de rolenergie van de wielen opgevangen om het accupakket van de RXH bij te laden, waardoor de auto sterker afremt dan je verwacht. Krijg je de accu's helemaal vol, dan kun je met de Hybrid4-knop de ZEV-stand inschakelen en zo'n vier kilometer volledig elektrisch rijden.
Bij Peugeot hebben ze er alles aan gedaan om de wegligging op asfalt zo min mogelijk te laten lijden onder de ophoogbehandeling. Dat betekent een stevige demping en platte banden voor een directe reactie. Natuurlijk voel je dat de koets hoog ligt en dat er bijna 1.750 kg de hoek om moet, maar de 508 ligt prettig op de weg zonder oncomfortabel te worden. Wie het terrein in wil, kan de 4WD-modus inschakelen. Dan leveren beide motoren hun bijdrage.
Het interieur van de RXH ziet er goed uit. Opvallend is dat de toerenteller is vervangen door een vermogensmeter. Daarin kun je zien hoeveel vermogen je op een gegeven moment gebruikt. Ook de Hybrid4-knop is een nieuwigheid. Hiermee schakel je tussen de standen Normal, Sport, 4WD en ZEV. Omdat het accupakket onder de bagageruimte is ingebouwd,
is de laadvloer hoger. Dat betekent dat de RXH minder bagage slikt dan een gewone 508. Het gemiddelde verbruik verbaast ons. Hoewel de power-meter zelden buiten het eco-gebied is geweest, komt de Peugeot niet verder dan 15,9 kilometer op een liter. Voor een forse D-segmenter met 200 pk niet slecht, maar toch wat mager in vergelijking met de 24,4 kilometer die de fabriek belooft.
Oordeel
De Peugeot 508 RXH is een fijne allrounder. De Fransman rijdt aangenaam en ziet er vanbinnen en vanbuiten goed uit.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 47.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.750 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.813 mm / 1.853 mm / 1.476 mm |
Wielbasis | 2.817 mm |
Massa leeg | 1.670 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,1s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 508 SW 1.6 THP – 2011 – 316.493 km - Klokje Rond

Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163pk (2012)

Test: Volkswagen Passat Variant - Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak

Peugeot 508 SW 508 1.6 HDIe 2Tronic - Klokje Rond

Peugeot 508 RXH HY4 - Volvo XC70 D4

Peugeot 508 RXH (2012) - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.