Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2012)

Van twee walletjes

Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4
Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4
Bakken vermogen en toch 1 op 24 rijden, Peugeot beweert dat het kan met de dieselhybride- aandrijflijn in de 508 RXH. Daarbij moet de auto ook nog eens op elke ondergrond uit de voeten kunnen. Een perfecte allrounder dus, of een halfbakken compromis?

Peugeot probeert met een royale hoeveelheid kunststof rondom de bumpers een brave stationwagon om te toveren tot een ware terreinbeul. De fabrikant voegt bovendien verticale led-dagrijverlichting toe om het front van de RXH nog wat beter herkenbaar te maken. Het uiterlijk vertoon ten spijt zit echt lekker modderworstelen er niet in. De platte sportbanden van de Peugeot beloven niet veel goeds voor de terreincapaciteiten.

Bij de hybride aandrijflijn valt op dat het systeem niet, zoals bij de Prius, de kracht van de beide krachtbronnen naar één as dirigeert. Bij de 508 RXH is de verbrandingsmotor er alleen voor de voorwielen, terwijl de kracht van de elektromotor ter beschikking van de achteras staat. Daardoor kun je het vermogen van de twee krachtbronnen in principe bij elkaar optellen. Met een 163 pk sterke dieselmotor en een 37 pk sterke elektromotor kom je dan op een piekvermogen van 200 pk. Dan moet de verbrandingsmotor precies 3.750 toeren per minuut draaien. De 508 voelt minder krachtig aan dan de cijfers doen vermoeden. Dat heeft ook te maken met de gerobotiseerde handbak. De 2Tronicbak werkt (te) langzaam, voelt de bestuurder lang niet altijd goed aan en schakelt allesbehalve subtiel.

Uniek

Waar we wel positief over zijn, is het samenspel tussen de beide motoren. Eigenlijk merk je alleen via het scherm dat informatie over de vermogensstroom biedt, dat de ene motor het stokje van de andere overneemt. Verder ondersteunt de elektromotor bijna ongemerkt de verbrandingsmotor, zodat die laatste zo min mogelijk hoeft te doen en zoveel mogelijk uit kan blijven. Zodra je het gaspedaal loslaat, wordt de rolenergie van de wielen opgevangen om het accupakket van de RXH bij te laden, waardoor de auto sterker afremt dan je verwacht. Krijg je de accu's helemaal vol, dan kun je met de Hybrid4-knop de ZEV-stand inschakelen en zo'n vier kilometer volledig elektrisch rijden.

Bij Peugeot hebben ze er alles aan gedaan om de wegligging op asfalt zo min mogelijk te laten lijden onder de ophoogbehandeling. Dat betekent een stevige demping en platte banden voor een directe reactie. Natuurlijk voel je dat de koets hoog ligt en dat er bijna 1.750 kg de hoek om moet, maar de 508 ligt prettig op de weg zonder oncomfortabel te worden. Wie het terrein in wil, kan de 4WD-modus inschakelen. Dan leveren beide motoren hun bijdrage.

Het interieur van de RXH ziet er goed uit. Opvallend is dat de toerenteller is vervangen door een vermogensmeter. Daarin kun je zien hoeveel vermogen je op een gegeven moment gebruikt. Ook de Hybrid4-knop is een nieuwigheid. Hiermee schakel je tussen de standen Normal, Sport, 4WD en ZEV. Omdat het accupakket onder de bagageruimte is ingebouwd,
is de laadvloer hoger. Dat betekent dat de RXH minder bagage slikt dan een gewone 508. Het gemiddelde verbruik verbaast ons. Hoewel de power-meter zelden buiten het eco-gebied is geweest, komt de Peugeot niet verder dan 15,9 kilometer op een liter. Voor een forse D-segmenter met 200 pk niet slecht, maar toch wat mager in vergelijking met de 24,4 kilometer die de fabriek belooft.

Oordeel

4 sterren

De Peugeot 508 RXH is een fijne allrounder. De Fransman rijdt aangenaam en ziet er vanbinnen en vanbuiten goed uit.

Signalement

Merk Peugeot
Model 508 SW RXH 2.0 HDi HY4
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 47.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.750 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.813 mm / 1.853 mm / 1.476 mm
Wielbasis 2.817 mm
Massa leeg 1.670 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum