Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 150pk (2014)

autoreview

Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 150pk (2014)

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 150pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst196.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geslaagde wittebroodsweken

  • 137.000 km

Na 7 jaar een vrij complete 307 SW 1.6 hdi 110 pk heb ik in april (2018) deze handgeschakelde 508 SW 2 liter e-Hdi 150 pk gekocht met 128.000 km op de teller. Daarvoor ook een diesels van peugeot gehad (306 1.9D) altijd ex lease (bij 170.000 gekocht en bij 300.000+ ingeruild). Mijn ervaring is dat ze boven de 200.000 km duidelijk meer mankementen gaan krijgen, daarom nu gekozen voor wat minder km's op de klok. Ook nu eerst weer op internet uitgebreid research gedaan naar de betrouwbaarheid en veel gemelde kwalen van de 508 SW diesel, maar bijna niks groots kunnen vinden op een spontaan oprollend afdekhoes van de kofferbak na. De 508 zou een doorontwikkeling van de C5 zijn, een model dat al heel lang rond rijdt, dus dat lijkt me een goede basis zonder kinderziekten. De benzine THP motor uit die jaren gaf wel veel problemen, maar benzine geen optie voor me. Bewust niet gekozen voor het gefacelifte model ivm de touchscreen. Ik wilde graag de draaiknop op de middelconsole, ik vind dat erg relaxed tijdens het rijden. Een touchscreen bedienen tijdens het rijden kan een uitdaging zijn bij hobbels in de weg. Trefzekerheid van je vinger is minder en vraagt langer je aandacht (veiligheid). Touch heeft natuurlijk ook voordelen, maar die vind ik niet opwegen tegen de nadelen (vette vingers op scherm e.d.). Vond de neus van facelift najaar 2014 wel fraaier/meer van deze tijd, maar de prijs is ook hoger. Als mensen schrijven dat ze de 508 verkiezen boven een bmw 3-serie dan doet Peugeot toch iets goed!
Mijn ervaringen zijn erg positief. De overgang van 307 1.6 hdi naar de 508 SW is groot. Altijd heerlijk gereden in de 307, begrijp me niet verkeerd, maar dit is echt een andere klasse. Heerlijke stoelen, zeer stijlvol interieur (relatief weinig hardplastic, en dat is dan in hoogglans pianolak zwart, chique.) Panorame dak prachtig groot en met de handige draaiknop op plafond direct (en snel!) in juiste stand te zetten. Enorm verschil met die van de 307. Vrij stil in de auto bij weinig toeren. De krachtige motor is een feest, als je veel passagiers hebt of met volle bepakking (vakantie), doet ie met twee vingers in z'n neus. Mijn vorige 1.6 hdi had dan weinig reserve om op snelheid te komen. Bij deze 2 liter heb je maximale koppel bij 2000 toeren, perfect dus (maximale aantal pk bij 4000 toeren). Bij 130 km/h maakt ie 2000 toeren in 6e versnelling. Mooi rustige loop. Als je goed doortrekt >2500 toeren, dan komt ie echt tot leven. Tot 2500 is ie vrij stil, erboven gromt de leeuw van plezier! Een rauwe roffel, ik vind het heerlijk. Powerrr. De versnellingsbak is veel beter dan van de 307, zeer trefzeker. Door het lage zwaartepunt blijft ie mooi rustig in bochten die je dan ook wat sneller kan nemen. De lage 508 SW zit dan meer als een jas in vergelijking met de 307 SW midiMPV. Brandstofverbruik is 1:20 na 10.000 km te hebben gereden. Ook bij 130 Km/h is ie nog vrij zuinig, bij de vorige 1.6 hdi ging het verbruik boven de 120 hard omhoog. Oftewel, je vind me tegenwoordig vaker op de linkerrijbaan ;)
Had recent het genoegen een aantal keer met de ford mondeo 2015 (2.0 diesel 150pk) van een collega te rijden, kan ik eens mooi vergelijken! Direct valt op dat het interieur van de 508 meer luxe uitstraalt dan de mondeo. De mondeo rijdt wel wat makkelijker en je kan verder doortrekken in z'n 2 (tot de 80). Ook is de motor wat stiller bij veel toeren, maar misschien wel wat te stil...bij even flink doortrekken hoor je nauwelijks meer geluid, weinig spannend allemaal. De 508 geeft een jankende grom als je het gas open gooit. YEAH! Het openen van de deuren voelt veel degelijker en soepeler bij 508, ook de naden zijn kleiner (toen ik een keer naar de geparkeerde mondeo liep was ik er zeker van dat de achterklep niet goed dichtzat. Bleek toch wel goed dicht...). Ook viel me bij de mondeo op dat de opdruk van knopjes en chroom van afstandsbediening e.d. duidelijk harder slijten. De 508 ziet er nog als nieuw uit en is toch een jaar ouder.
Tot zover!

recht zo die gaat

  • 160.000 km

Na 32000 km nog altijd een heerlijke auto waarin het goed toeven is. Verbruik 1:19,7 (berekend met tankbonnetjes, uitkomst bleek vergelijkbaar met boordcomputer). En ik rij vaak 130, maar trek wel rustig op. Door grote tank (70l) en laag verbruik soms 3 weken tussen tankbeurt. Geen olie verbruik. Geen mankementen gehad, geen lampjes vervangen. Goede muziekinstallatie (speakers door hele auto, mooi ruimtelijk), Goeie airco, goede handbak, al is z’n achteruit niet erg soepel (maar gaat wel altijd in 1x erin). De 150 pk maken hem niet heel snel of sportief, maar er zit wel een enorm vermogen in. Door mooie lineaire opbouw vd motor voel je geen duw in je rug zoals je bij de oude Volkswagen TDI pomp verstuivers had, maar hij gaat direct vanaf het eerste begin sterk.
Is ie perfect?Dat niet. Bij kou een kraakje in panoramadak als ie volledig open is. Het paneel met de knopjes op middenconsole (bv ventilatie) geeft soms ook een kraakje bij indrukken. Maar laatst gezeten in een audi Q5 uit zelfde bouwjaar, jee wat kraakten de gehele middenconsole/armsten als je erop leunt en ook bij de deuren! Bizar. Regensensor is soms wat stoeien! De 508 is wel een grote auto waardoor het parkeren soms wat lastiger is. De parkeersensoren helpen prima, maar Ik mis daar eigenlijk wel een achteruitrij camera. Voor de bediening van muziek (lijsten en mediumselectie) zou een touchscreen w.s. wat praktischer zijn, maar verder blij met mijn bewuste keuze om geen touchscreen te nemen. zover de enige minpunten...verder een prima auto met uitstraling die ons gezin comfortabel overal brengt.

Bijna 2 ton

  • 196.000 km

Korte update, de 508 houdt zich prima. Alles tip top, brandstofverbruik verbeterd naar 1 op 21.7 volgens boordcomputer door max 100km/uur. Past nog prima in straatbeeld. Naast reguliere beurten alleen een keer de carterpan moeten vervangen omdat de plug niet meer goed afdichtte. kennelijk een keer verkloot door een monteur? Recent adblue bijgevuld, maar melding bijvullen bleef dat ik nog maar 2400 km kon rijden. gelukkig na paar ritjes vanzelf weg. Pfewww...daardoor wel even wat gaan verdiepen in klachten van adblue tank, jeetje wat isdat een dure grap om te vervangen (1000+ euro als hele tank). Daarbij las ik over preventief gebruik admax om kristalvorming tegen te gaan, heb er nu wat ingedaan. Hopelijk doet het wat het moet doen. Vol gas naar de 200.000!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens