Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2013)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Active 1.6 THP
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf72.700 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste half jaar

  • 77.077 km

In januari 2018 een beige metallic 508 Active met 1.6 THP benzinemotor en 6-traps volautomaat gekocht als opvolger van de toen bijna 18 jaar oude 406 Break. De wagen is van 2013 en nu 5 jaar oud.

De keuze

Hij staat op 17 inch lichtmetalen velgen, in mijn ogen een must want op de 16 inch wielen waarop het gros van het aanbod staat, oogt hij niet in balans. Voor de looks kan hij 18" goed hebben maar ik vind hem zo al vrij stevig voor een Franse auto, dus zoeken naar een exemplaar met 18" was geen optie voor mij.

Wel wat getwijfeld want de 1.6 THP-motor heeft problemen gekend met oprekkende distributiekettingen en interne vervuiling. Deze wagen had, net voor de aankoop, bij 72.000 km een nieuw motorblok gekregen. Dat gaf mij het vertrouwen dat ik in elk geval de eerste tienduizenden kilometers probleemloos kan rijden en ik maak weinig kilometers: amper 10.000 per jaar.

Als typische leasewagen is het tweedehands aanbod vrij eentonig. Ik had het liefst een lichtblauwe gehad maar dit siwa beige metallic staat hem heel goed.


Ervaringen

De eerste 2.000 km het blok ingereden. Sindsdien haal ik een verbruik van bijna 1:15 bij veel snelwegkilometers en 1:14 bij meer stadsritten.

De motor loopt mooi zacht en presteert uitstekend, zeker als je de turbo kietelt. De auto ligt als een dijk op de weg, ik haal veel hogere bochtsnelheden dan met de 406 die ik gewend was. Dat mag ook wel want hij staat op bredere banden. De auto voelt ook aanmerkelijk zwaarder aan.

De automaat schakelt heerlijk zacht en de kick-down is ook prima. Zelf schakelen met de flippers aan het stuur doe ik vrijwel niet.

Het meest positieve is zonder twijfel de rust in het interieur, direct gevolgd door het mooie dashboard waarvan ik elke rit weer geniet. Je zit goed, al zou de voorstoel voor mij nog wel een tandje lager mogen kunnen. Achterin is het voor kinderen goed toeven, voor volwassenen was een iets hogere achterbankzitting ideaal geweest. Zal wel komen doordat alleen de rugleuning van de achterbank nog (in twee ongelijke delen) neerklapbaar is.

De mooie laag aflopende daklijn betekent dat je iets minder laadhoogte hebt. De laadopening is wel iets breder dan in de 406 dus al met al valt het ongerief mee.

Het panoramadak is leuk maar in de zomer niet functioneel want dan wordt het erg heet binnen.

Hij heeft een relatief korte overhang achter, wat mij goed bevalt. Ik hang er een fietsendrager voor drie fietsen achter en dat gaat prima.
Storingen: al snel na aflevering een laadstoring in de accu die uiteindelijk te wijten bleek aan een defecte lastafhankelijke dynamo. Keurig onder garantie opgelost door dealer Nefkens waar ik de auto kocht.

Wat kan beter:
- Geen beschermstrips op de deuren. Bijna geen auto heeft dat tegenwoordig nog maar het blijft wennen;
- De lak op de achterbumper beschadigt snel bij in- en uitladen. Hebben al veel mensen over geklaagd;
- Ik ben nog niet gewend aan de betutteling door alle meldingen. Als je nog 100km kunt rijden op de tank benzine wordt je elke paar kilometer nadrukkelijk gewaarschuwd. Als je iets groots vervoert en de achterklep een stukje open hebt staan, wordt je bij elke keer optrekken gewaarschuwd...

Betrouwbaar

  • 94.000 km

Hij doet het onberispelijk. Echt een heerlijke reiswagen. Achterdempers geven wat te veel door maar zijn volgens de Peugeot-dealer nog niet versleten. Achterveren hadden van mij iets straffer gemogen. Geen malheur, conform wat je mag verwachten van een zes jaar oude auto met nog geen ton op de teller. Enige wat opvalt is dat de Aisin 6-versnellings automaat bij ingetrapte rem een hele lichte trilling produceert, alsof hij niet helemaal ontkoppelt. Volgens andermaal de Peugeot-dealer iets wat ze allemaal hebben en waar niets aan af te stellen zou zijn.

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens