Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 2.0 HDi 140pk (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 2.0 HDi 140pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst12.685 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 508 SW 2.0 HDi 140 pk. Blue lease Executiv

  • 12.685 km

Mijn Ford Mondeo waar ik met veel plezier in heb gereden moest per eind april jl worden vervangen. Ik mocht dus op zoek naar een andere auto. Hoog op mijn lijstje stond de Alfa 159 SW. Helaas was de leaseprijs van de Alfa dusdanig hoog dat ik zelfs geen ruimte meer had voor een stel mooie velgen. De auto viel dus af. Toen op de ratio verder gezocht. De Mondeo viel ook af. Die had ik al gereden en er zit op korte termijn een nieuwe aan te komen. Daarnaast heeft het aktiemodel achterin geen uitstroomopeningen voor de airco omdat die is gebaseerd op de trend-uitvoering. Dus vervolgens maar eens de Avensis bekeken. Ruime auto, waarschijnlijk erg goed, maar ik heb er niet eens in hoeven rijden. Zeg maar: iets te veel ratio... Natuurlijk ook de Passat gezien. Die heeft echter iedereen al en de veranderingen van de facelift zijn minimaal. Daarnaast had de dealer in Zwolle zo'n houding van: ik hoef er niks voor te doen, ik verkoop toch wel. Toen de Suberp bekeken. Goede Skodadealer in Zwolle en een mooie complete auto. Alleen viel het leasetarief mij tegen. Dat zelfde gold ook voor de C5. Het zijn beide auto's die alleen in de lease echt aantrekkelijk zijn in de 20% bijtellingsversies. En die wilde ik niet. Ik wil namelijk gewoon lekker (door)rijden, gas over hebben en m'n caravan zonder problemen kunnen trekken. Ook in de bergen. Vervolgens gekeken naar de Laguna. Een compleet aktiemodel en een goede verkoper bij Oving in Hattem trokken mij bijna over de streep. Totdat ik op internet de Peugeot 508 SW zag. Een fraaie auto en de enige nieuwe auto op dit moment. Helaas toen nog nergens in het wild te zien. Het is dan ook de allereerste auto die ik uit de folder heb besteld. Dat vond ik erg spannend. Zeker ook omdat het een Peugeot was en Franse auto's niet echt bekend staan om hun betrouwbaarheid. Dat was ook niet mijn ervaring met een Grand Scenic enige jaren geleden. Maar, door het goede gesprek en de behulpzaamheid van de Peugeotdealer in Zwolle heb ik het toch gedaan en tot nu toe heb ik daar absoluut geen spijt van.

De kleur werd Brun Guaranja. De uitvoering een Blue Lease executive. Lederen bekleding kleur Chestnut achteraf ingebouwd. En als enige optie een dure afneembare trekhaak. Verder is de auto in de blue lease uitvoering gewoon compleet.

Na lang wachten werd de auto eind april geleverd. De kleur is prachtig en de combinatie met het leer is erg geslaagd.

Helaas viel na 423 km het display van de navigatie uit en daarmee werkte de parkeersensoren, de radio en de telefoon ook niet meer. Een slechte start. Maar goed opgepakt door de dealer die ook geen ervaring had. Na veel zoeken bij de dealer zat er niks anders op dan een nieuw systeem in te bouwen. Dat is gebeurd bij 1600 km. Ik had inmiddels een schorre stem van het zingen...

Tot nu toe is het de enige storing die ik heb gehad. En met het nieuwe systeem heb ik ook gelijk 2011 navigatiekaarten dus ik ben er op vooruit gegaan. Al moet ik eerlijk zijn: ik had er flink de smoor in.

Navigatiesysteem
Het navigatiesysteem is overigens niet best en doet afbreuk aan de rest van de auto. Je kunt je aan zoveel onbenulligheid flink ergeren. Zo kun je er niet van op aan dat zij je om de files heen leidt. Zonder topografische kennis van ons land rijd je flink om of sta je toch gewoon stil. Logische alternatieven worden er niet of nauwelijks gegeven, welke instelling je ook probeert. Omleidingen via een B-weg komen vrijwel niet voor in de mogelijkheden, terwijl die er wel zijn. Daarnaast word je helemaal gek van de trafficmeldingen. Die krijg je namelijk of allemaal, of alleen op je route, of op een afstand rondom je route. Kies je voor de eerste variant, dan blijf je in de spits de hele weg meldingen wegklikken, kies je voor de tweede variant, dan leidt ze je in de spits van de ene file in de andere file omdat ze meldingen niet ziet, kies je voor de laatste variant, dan krijg je meldingen die niet voor je bedoeld zijn, of die achter je liggen ipv voor je. Ik heb nog steeds de neiging om mijn oude VDO weer aan het raam te hangen. Al is dat in het mooie interieur van de auto echt geen gezicht. Het is gewoon erg slecht als je kijkt naar wat ze vragen voor zo'n systeem als je die los bestelt: 2500 euries.

Uitrusting
De auto is verder qua uitrusting erg compleet. Parkeersensoren achter, een prachtig mooi glazen panoramadak, goede airco, een uitgebreide boordcomputer en een handig display tussen de toerenteller en de kilometerteller. De cruisecontrol vind ik minder praktisch. Die werkt pas vanaf de 4e versnelling. Met de 30 kilometerzone's kom je daarmee niet uit de voeten. Ik had dat nog niet eerder meegemaakt. De auto's die ik hiervoor had kon ik vanaf 30 kilometer altijd in de cruisecontrol zetten. Wel is de bediening vanaf het stuur erg prettig. De standaard radio is prima, zolang je geen audiofiel bent en werkt ook nog eens erg fijn met mp3's via een usb aansluiting. Ik heb betere autoradio's gehoord, maar ook veel slechtere. Het valt mij heel erg mee en ik kan prima met het geluid leven. Er zit ook een cd-speler op, maar die gebruik ik nooit meer. Er is ook geen ruimte in het interieur om cd's op te bergen.

Aflegbakjes/ruimte
Dat is trouwens een tweede nadeel aan de auto. Het interieur is prachtig, mooi afgewerkt ook en geeft in combinatie met het bruine leer een erg luxe uitstraling/gevoel. Echter, opbergruimte zijn ze vergeten mee te nemen in het ontwerp. De vakken in de deuren zijn klein. In de middenconsole zit een klein vakje en onder de armsteun is het al niet veel ruimer. Je went er aan, maar handig is het niet. Er staat tegenover dat je nooit veel troep in je auto hebt liggen. Da's dan wel een voordeel.

Stoelen
De stoelen zijn standaard aan de korte kant. Als je zoals ik lange benen hebt, dan mis je de steun onder je bovenbeen tijdens het rijden. Dat heb je niet als je leer af-fabriek bestelt. Die stoelen kunnen electrisch kantelen en geven dan net het stukje steun wat je niet hebt bij de standaard stoel. Ik kwam er achter toen ik in maart in Breukelen een blokje om mocht met een 508. Ik heb toen nog weten te regelen dat de bestuurdersstoel iets werd verlengd tijdens het leer inbouwen. Ik ben blij dat ik dat heb laten doen. Daarmee zit de stoel prima. Ik rijd veel lange stukken en stap beter uit dan bij de Mondeo. De stoel is stevig genoeg, maar een stuk comfortabeler dan de stoel van de Ford. Die was standaard langer, maar ook veel harder.

Ruimte
De auto is de opvolger van de 407 en de 607. Ik kan er kort over zijn: de auto is ruim, maar zeker kleiner dan de Ford. Zowel voorin (smaller) als achterin als je kijkt naar de ruimte tussen de bank en de voorstoel. Ook de kofferruimte is kleiner dan bij de Ford. Of het dus een volwaardige opvolger is van de 607 betwijfel ik. Ik denk dat ze gewoon met de 607 gestopt zijn en vastgesteld hadden dat de 407 als auto gewoon te klein was tov z'n concurrenten. Ik mis de extra ruimte van de Ford niet.

Overzichtelijkheid
De Ford was al niet een bijster overzichtelijke auto, de Peugeot gaat daar nog een paar stappen verder in. Waar ik toch al redelijk snel gewend was aan het formaat van de Ford bij het inparkeren (zonder sensoren) ben ik erg blij dat de Peugeot die sensoren wel heeft. Doordat de B-stijl erg dik is probeer je tijdens fileparkeren daar steeds omheen te kijken om voetgangers, fietsers en andere parkeerder niet over het hoofd te zien. Dat maakt het parkeren niet makkelijker. Daarnaast kijk je door een soort tunnel als je naar achteren kijkt. Ook tijdens het rijden bij inhalen of tijdens het afslaan word je gehinderd door de B-stijl. Daar kan een hele auto, of busje prima in verdwijnen, dus zeker ook een fietser of voetganger. De spiegels zijn verder prima instelbaar en geven voldoende zicht. Het nadeel aan de spiegels is wel de enorm bolle vorm. Voor de caravanners: spiegels die met een rubberen band om de spiegel heen vastgezet moeten worden kun je weggooien. Dat gaat niet meer passen.

Het rijden
Het belangrijkste aan de auto en wat doet hij dat goed. De 2.0 hdi is een geweldig goede motor. Erg soepel, vlot, zuinig en stil. De versnellingsbak schakelt prima, eerlijk gezegd zelfs beter dan de bak van de Ford. Motorisch is de auto sowieso een paar enorme stappen verder dan de Ford. Er zit bijna geen terugval meer in koppel als je overschakelt van versnelling. Constant is er voldoende trekkracht beschikbaar. Daarnaast kan de auto bij 90 prima in zijn 6. Dat vond de Ford niet prettig. De wegligging is Comfortabel, maar je kunt er ook prima wat vlotter mee door een bocht. De auto is overigens beslist niet sportief, maar echt gebouwd om snel Comfortabel van A naar B te rijden. Heerlijke reisauto waar je uitgerust mee aankomt. Ik rijd met enige regelmaat enkele reis +250 kilometers en dat doet de auto prima.

Rijden met caravan
De 2.0 hdi heeft uiteraard geen moeite met onze caravan van 1250 kg. Hij trekt hem moeiteloos. Als er een vaste trekhaak leverbaar was geweest had ik dat gedaan, maar ook de afneembare voldoet goed en is snel aan te haken of op te ruimen. De auto heeft met mijn combinatie niet echt hulpveren nodig. Ik heb echter recensies gelezen van mensen die voor de caravan hulpveren hebben laten monteren. Ik vind het achterover hangen erg meevallen. Wel vind ik de auto met caravan minder stabiel als bij de Ford. Die Mondeo lag als een blok op de weg, ook met de caravan er achter. Dat gevoel heb ik minder met de Peugeot.

Verbruik
De 2.0 hdi is een zuinige motor. 1 op 17 red ik prima. De Ford reed 1 op 13 en dan moest ik nog mijn best doen. Ik rijd gemiddeld 100 kilometer meer op een tank met de Peugeot. En dat met een sterkere motor.

Problemen:
Navigatiesysteem vervangen
Leer binnenkant 3 deuren laat los. Is nu 1 keer opnieuw vastgezet, maar moet opnieuw naar worden gekeken.

Conclusie tot 12685 kilometer:
Geweldige auto. Rijd heerlijk. Is erg comfortabel. Is erg compleet en de afwerking is fraai en luxe. De dealer in Zwolle bevalt me ook goed. Dus tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn eerste Peugeot.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.