Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 THP (2012)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerst 6000 km in nieuwe 508sw

  • 6.000 km

Begin februari de sleutels van mijn 508SW ontvangen (lease).Gemotoriseerd met 156pk 1.6 THP, blue lease executive pakket met als extra opties xenon en pack look (getinte achterruiten en 17" wielen).

Wat mij tot op heden is opgevallen:

- motor: ben er nog niet helemaal uit wat ik daar nou van moet vinden. In de lage toeren absoluut niet vooruit te branden, maar hoog in de toeren (turbo) redelijk rap. In het snelwegbereik (dus zeg maar tussen de 80 kmh en 150 kmh)kom ik zeker lekker mee, maar om nou te zeggen dat deze motor echt een snelheidsmonster is gaat me toch echt veel te ver. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet heb gekozen voor de kleinere motoren.... Voor mijn gevoel was mijn vorige auto (BMW 318) met minder vermogen (140 pk) een stuk rapper.

- rijgenot: op de snelweg prima, afvering is goed, motorisering (zie vorige punt) op de snelweg ook prima. Uiteraard is de auto wel wat 'logger' op bochtige binnenwegen. De sturing is naar mijn mening ook te licht, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

- afwerking binnenruimte: ziet er allemaal netjes uit, maar eerlijk gezegd op het tweede gezicht her en der wel wat goedkope plastic materialen (handremgreep, deurpanelen). Middenconsole ziet er netjes uit, maar ook hier zie je dat de chromen omlijsting (of is het ook plastic?) niet helemaal naadloos aansluit. Al met al teleurstellend en zeker niet op 'duits' niveau.

- Navigatie: mooi scherm en prima te spreken over de navi (al moet je na het intoetsen van een adres wel minimaal 4 verschillende vragen met OK beantwoorden voordat het systeem eindelijk de route gaat plannen...storend maar geen groot probleem). De file-info werkt bij mij ook goed, in tegenstelling tot eerdere berichten die ik op andere forums heb gelezen. Praktisch punt: op de kaartaanduiding is niet (of HEEL lastig) te zien wat de rij-richting van een snelweg file is. Dit is bv bij BMW een stuk duidelijker met zwarte driehoekjes aan de betreffende kant van de snelweg.

- Audio: ronduit beroerd. De standaard boxen hebben een zeer slecht geluid en beginnen al bij half volume te kraken. Spijt van het niet kiezen van de JBL soundpack. De standaard audio is wat mij betreft echt niet in orde voor een dergelijke auto.


- ruimte/gebruiksgemak. De laadruimte is erg ruim en het omklappen van de achterbank is erg simpel door de handige hendeltjes achterin de laadbak. Hierover echt prima te spreken.

- glazen panoramadak, dit geeft echt veel prettig licht in de auto. Tevens een grote hit bij mijn zoontje van 3 maanden.


Dus overall is mijn eind-oordeel dat dit een zeer praktische en 'verstandige' auto is voor een jonge vader zoals ik. Het helpt natuurlijk ook mee dat je een ruime en rijk aangeklede auto kunt rijden voor 33k, dus dan neem je de hogere (25%) bijtelling ook wel voor lief.

Maar helaas mis ik wel een beetje de 'kick' bij deze auto...misschien ben ik wel iets TE verstandig geweest in deze keuze!

weer 5.000 km verder

  • 11.000 km

Na mijn vorige review alleen wat kleine aanvullingen:

- probleem met audio nog niet opgelost. Ik heb een dealer mee laten luisteren, die aangeeft dat gebrekkige audio een veelgehoorde (maar niet makkelijk op te lossen) klacht is. Ik ga de achteraf inbouw van het JBL soundpack overwegen.

- Ik heb nu wel iets vaker last van een 'traag' opstartend systeem. Bij het starten blijft het centrale display soms tot 2 minuten op het peugeot logo staan, waardoor radio, nav en parkeersensoren dan niet werken. Met name dat laatste is nogal eens lastig bij het uitparkeren.

- Ik blijf van mening dat de 1.6THP motor qua vermogen redelijk (maar zeker niet super) is. Hierin verschil ik zo te lezen behoorlijk van de meeste mede-schrijvers op dit forum.

Verder dus nog steeds tevreden. Vandaag moet ik een dagje zonder de 508 doen vanwege een schade-herstel nadat een (uiteraard anoniem gebleven) plaatsgenoot bij het uitparkeren mijn halve voorbumper heeft bekrast...

Inzake kwaliteit

  • 13.000 km

Na wat discussie op dit forum en met vrienden over de kwaliteit van de afwerking van de 508 heb ik de volgende opmerkingen:

De afdekhoes van de kofferbak is dramatisch. Dit is een typisch psa probleem want een eerdere citroen C5 die ik heb gereden had precies hetzelfde systeem en dus ook hetzelfde probleem. De hoes sluit gewoon niet goed aan en om deze weer terug in te laten rollen moet je er kort aan trekken, waarbij ik elke keer het idee heb dat het systeem niet werkt. Daarnaast beginnen de randen bij mij al kartels te vertonen...na 5 maanden..

De bekleding van mijn bestuurdersstoel begint al slijtplekken te vertonen terwijl ik er max een uurtje per dag (en 9 van de 10 keer in kostuum, dus geen harde jeans oid) op zit.

Mijn tankdop sluit niet goed, na elke tankbeurt onderneem ik ongeveer zes pogingen voordat deze daadwerkelijk dicht blijft zitten.

Onderaan de middenconsole zit een bol klepje dat de asbak afdekt. Deze sluit bij mij net zoals de tankdop, dus herhaaldelijk naar beneden drukken voordat het daadwerkelijk blijft zitten.

Al met al ben ik het dus niet bepaald eens met eenieder die vindt dat de afwerking op 'duits'.niveau is. Het blijft een Fransoos en dat is natuurlijk prima. de prijs is ook niet voor niets lager dus verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Positieve update

  • 16.000 km

Inmddels weer een paar werken en kilometers verder en dit keer met 2 zaken die mij zeer positief zijn opgevallen:

- Afgelopen week voor een lang weekend heen en weer gereden naar Parijs. Dit soort ritten is echt het domein van deze auto, op constante kruissnelheid (rond de 130/140) nog voldoende power over om in te halen en wat een rustig rijgedrag! Deze auto is absoluut geheel afgestemd op dergelijke ritten, die hem dus ook veel makkelijker afgaan dat het korte/bochtige werk. De navigatie was soms een beetje in de war in Parijs, maar dat hoort er ook wel een beetje bij.
Ik verheug me nu al op de rit naar Italie over een paar weken!

- De auto blijkt standaard (op de BLE uitvoering dan) Bluetooth audio streaming te hebben. Hier kwam ik eigenlijk bij toeval achter toen ik mijn ipod niet goed aan de praat kreeg (er verscheen ineens 'BT audio streaming' onder het media knopje). Voor een Spotify adept als ik echt een super briljante feature, want volledig draadloze toegang tot alle muziek via Spotify. Hier moet bij andere merken flink betaald voor worden, dus een mooie meevaller van Peugeot!

Bij aflevering van de auto werk ik overigens gewezen op het service-interval van 30.000 kilometer, maar wel verzocht om bij 15.000 km terug te komen voor een 'kleine' check-beurt. Braaf gedaan bij een andere dealer, die nergens van wist. Volgens hem (en mij) een verkapt trucje van de leverende dealer om nog een (onnodige) beurt te kunnen factureren. 508 rijders opgelet dus, de officiele interval is gewoon 30.000 km.

Tenslotte nog iets over het verbruik: 7,8l / 100km gemiddeld over de eerste 16.000 km (grotendeels snelweg, wel veel files). Lijkt mij erg keurig voor zo'n grote/zware auto!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.