Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 THP (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease Executive 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Comfort, prestaties én betaalbaar!
- 3.200 km
Nieuwe baan, nieuwe leaseauto, wat een luxe! Na mijn goede ervaringen bij VAG ben ik eerst gaan kijken bij de "nieuwe" Passat. Deze viel tegen, zeker qua prijs. De Laguna (geen interessante benzinemotor) en de V50 (te klein/duur) haalden de eindstreep. Uiteindelijk een gok genomen door de nieuwe 508SW uit de folder te bestellen in de Blue Lease Executive uitvoering (navi, panoramadak, etc.) met als extra’s xenon, zwart leer, 17” velgen en parkeersensoren voor en achter. Dit alles voor nog geen €36.000 en een zeer interessante leaseprijs.
Exterieur
De 508 heeft een moderne lijn en is een slanke verschijning tussen alle dikke stations tegenwoordig. Toch komt de auto niet iel over. De verhoudingen kloppen goed, t.o.v. de 407 is de neus het beste er op vooruit gegaan. De verzonken dakrails vind ik erg mooi, maar het is jammer dat de chromen omlijsting van de ramen niet aan de onderzijde doorloopt. De door mij gekozen 17” velgen passen goed bij de auto en de zwarte lak en de kleine LED dagrijverlichting zorgen voor een chique, zakelijk uiterlijk. Luxe is dat de spiegels automatisch inklappen zodra je de auto op slot doet.
Aandrijflijn
De motor is stil, zeer stil. Gelukkig zit er ook genoeg kracht in om de 508 gemakkelijk in het verkeer mee te laten komen. Een klein turbogat maar met een beetje extra gas is dat zo op te vangen. De schakelweg van de 6-versnellingsbak vind ik wat lang, maar het went wel snel. Verbruik tot nu toe is 7,1L/100
Weggedrag
Geen zweverig Frans onderstel, eerder Duits strak afgeveerd. Verwacht voor dit geld uiteraard geen sportstation, maar ik ben zeer tevreden! Vooral op de snelweg voelt de 508 zich thuis, maar ook op provinciale wegen en in de stad stuurt de auto zeer behoorlijk.
Interieur
Hier scoort Peugeot écht punten! Prachtig tijdloos maar ook modern interieur met goede materialen en knoppen waar je ze verwacht. Alleen die van de cruise control zijn m.i. te laag op het stuur geplaatst. Het panoramadak is fantastisch en de bagageruimte is voor een gezin meer dan zat. Op de achterbank kan ik zelf prima zitten met m’n 192 centimeters. De achterbank is neer te klappen zonder acrobatische toeren uit te moeten voeren. Helaas vind ik dat er voor wel erg weinig opbergvakjes zijn, ik kan m’n zonnebril nergens fatsoenlijk kwijt.
Comfort
Naar mijn mening een uitstekend compromis tussen Frans en Duits. Goede stoelen die prima (elektrisch) te verstellen zijn, de zitting had echter 2-3 cm langer mogen zijn. Het navigatiesysteem vind ik erg prettig en het scherm is mooi weggewerkt, gelukkig niet zo diefstalgevoelig als dat van VAG. Muziek kan via cd, ipod of usb, de speakers vind ik niet van denderende kwaliteit, misschien dat ik die nog laat vervangen. De carkit (bluetooth) doet het erg goed met mijn Android telefoon.
Samenvatting
Een zeer fijne, comfortabele en moderne reisauto voor zowel zakelijk als privégebruik. Tijdloos ontwerp, vooral het interieur en genoeg kracht om gemakkelijk in het verkeer mee te komen. Naar mijn mening de beste value-for-money in zijn klasse!
10.000 km!
- 10.000 km
Nou ik heb ook 10.000 op de klok staan hoor! Het duurde even maar ik rij dan ook niet zo veel als de gemiddelde lease-rijder.
Wel wat nuanceringen op mijn eerdere review:
Aandrijflijn en onderstel - alles blijft soepel draaien, rijdt als een trein en op een onbewaakt ogenblik in Duitsland de 225-op-de-teller aangetikt. Dan merk je dat het geen M5, S6 of E63 is. Maar op normale Nederlandse snelheden is de wegligging prima. Inmiddels rij ik dik 900 kilometer op een tank, dus ongeveer 1 op 14.
Interieur - de stoelen blijven prima zitten, sinds kort ben ik er achter dat het achterin ook prima toeven is! Niet zoveel ruimte als in een Superb maar ik zat heerlijk met mijn 192 centimeters.
Comfort - ja, daar zijn dus wel een paar puntjes van aandacht. Ten eerste kun je nergens fatsoenlijk je zonnebril kwijt, behoorlijk irritant. Hij zit nu in de middenarmsteun maar de kans op beschadigingen is daar groot. De zon schijnt toch wel eens in Frankrijk? Ten tweede is de plaatsing van de cruise control knopjes zeer onhandig. Je moet bijna altijd je handen van het stuur halen én kijken welk knopje je in moet drukken. Als laatste de service van Peugeot m.b.t. de kaarten in de navigatie, die is echt rampzalig. Ik rij rond in een auto van april 2011 waar kaarten in zitten van Q3 2009! En updaten? Ik dacht het niet. Zo ben ik al twee keer te laat gekomen op een afspraak wegens de veranderde situaties bij Den Bosch en Eindhoven.
Over het algemeen genomen ben ik nog steeds tevreden, de comfort punten kunnen in een facelift versie worden opgelost.
Weer 5K verder
- 15.000 km
Ja, nu zelfs de 15.000 km gehaald! Diesel is echt niet aan mij besteedt.
De dealer heeft de navigatie naar de laatste versie geupdate. Helaas staan nog veel wegen er niet goed op. Zo is de rondweg bij Ommen (Overijssel) al sinds een maand of 9 open maar staat deze niet op de kaart.
Ander puntje van kritiek is dat het voor mijn gevoel vrij lang duurt voordat je de stoelverwarming voelt. Dat was bij mijn vorige auto een stuk sneller én warmer.
Aan de andere kant lijkt de auto steeds prettiger te gaan rijden. En ook de meedraaiende koplampen (xenon) zijn erg goed, je weet pas wat je mist als je in een andere auto stapt. Ook heb ik voor het eerst de achterbak geheel moeten gebruiken en toegegeven: er past een zeecontainer aan troep in.
Ben ik al met al tevreden? Ja. Zou ik 'm weer nemen? Nee. Dan zou ik voor de Bleu Lease Premium gaan die pas in juni beschikbaar is gekomen (balen!!!!!!).
Zo, al 20.000 op de teller!
- 20.000 km
Winterbandjes er op en rijden maar. Iets meer lawaai binnen nu, maar dat ligt niet aan de auto.
Verder geen problemen te melden eigenlijk, rijden (zeker langere afstanden) is nog steeds een genot al betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik voor de binnenstad toch liever de boodschappenwagen van mijn vrouw pak. Die parkeert zo lekker makkelijk.... De 508 is nou eenmaal bepaald geen middenklasser.
Nog steeds een aanrader!
En weer een stukje verder
- 53.000 km
Net de 50K voorbij. Problemen: geen grote, maar wel kleine "irritaties". Zo stoor ik me er steeds meer aan dat er zo weinig opbergruimte voorin is. Zonnebril kun je nergens fatsoenlijk kwijt en ook parkeermuntjes belanden uiteindelijk in de asbak die onhandig achter de versnellingspook zit.
Sinds kort hebben mijn parkeersensoren voor ook kuren, ze gaan kort af als ik nog 4 meter afstand heb. Verder vind ik de opstarttijd van de navi soms echt dramatisch, het kan wel een minuut duren. POI's zijn slecht gecategoriseerd en simpele dingen als geldautomaten staan er niet in. Wel musea en wijnhuizen (Frans???).
Motorisch is de auto echter nog tip-top in orde, niks mee gehad.
Wellicht wordt de volgende weer een 508, maar dan wel een RXH.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.