Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2014)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze nieuwe auto en eerste ervaringen

  • 5.000 km

In oktober 2013 was het weer zover. Ik zat aan de kilometers met mijn Seat Altea XL 1.6 TDi E-Ecomotive en mocht weer op zoek naar een nieuwe auto (lease dus). Hiervoor had ik ook 3 jaar in een Altea XL gereden (1.9 TDi pompverstuiver) dus in totaal alweer 6 jaar. Dit overigens naar volle tevredenheid (zie andere review)
Ik ben echter een autorijder die zoveel mogelijk value voor money wil hebben. Daarom destijds ook voor de Altea gekozen. Naar mijn mening zijn er geen andere auto's die zoveel ruimte, luxe en kwaliteit bieden voor zo weinig geld als de XL.

Maar goed, inmiddels is er in de loop der jaren een en ander aangepast in de bijtellings regels en aangezien de Altea XL in de 25% categorie valt ben ik toch verder gaan kijken.

Doel was om een auto in de 14% categorie te bemachtigen. Aangezien ik moet dieselen vanwege de vele kilometers die ik maak is dan de keuze redelijk beperkt. Ook speelde mee dat in oktober nog niet precies bekend was welke auto's in 2014 onder de 14% zouden gaan vallen. Na enkele proefritten in meerdere auto's was mijn keuze gevallen op de Volvo V40 D2. Prima, mooi afgewerkte auto. Alleen behoorlijk klein voor een gezin met 2 kinderen. Ik had me daar echter gezien de financiele voordelen bij neergelegd. Toen kwam echter een mededeling van mijn werkgever dat er een merkenbeleid geintroduceerd ging worden. Volvo zat daar helaas niet bij. Dus opnieuw beginnen en de auto's die toen nog in aanmerking kwamen (14%) bevielen allen niet. Daarom maar verder gaan kijken in de 20% categorie. Ik heb ik verschillende auto's (ook zeer verschillend formaat) gereden. Dit waren de Skoda Octavia Station, Skoda Superb Station, BMW 116d, Volkswagen Passat Station, Opel Insignia Station en Peugeot 508 SW.

De Passat viel meteen af, veel me qua ruimte eigenlijk beetje tegen, maar vooral qua prijs als je hem enigszins aan wilde kleden. Standaard verschrikkelijk kaal. De Insignia vond ik lui, niet prettig schakelen en heeft een te druk dashboard. De BMW biedt echt te weinig ruimte voor veel geld, wel standaard behoorlijk aangekleed. De Octavia viel nadat ik in de Superb gereden had meteen af. Niet omdat hij niet beviel maar Skoda had een mooie actie waardoor de Superb zeer aantrekkelijk werd. De Peugeot viel me meteen in positieve zin op. Het blijft natuurlijk smaak maar ik vind hem mooi vormgegeven van de buitenkant, maar nog belangrijker, van binnen is hij zeer hoogwaardig afgewerkt. Er zijn prachtige materialen gebruikt en standaard is hij al redelijk luxe uitgevoerd.

Waarom uiteindelijk de 508?:
Doorslaggevend was het isolatieniveau. Deze is bij de Peugeot duidelijk beter dan bij Skoda. Dit was overigens ook een van de weinige negatieve punten van mijn vorige ALtea XL. Veel te veel lawaai aan boord (lage prijs moet toch ergens aan liggen)
Daarbij biedt Peugeot een automaat aan tegen dezelfde prijs als een handgeschakelde bak (ook al is het een 2-tronic, kom ik op terug)
Verder was er een actie bij Peugeot waarbij ik een afneembare trekhaak (1000 euro) gratis erbij kreeg. Voor mij handig omdat ik maar 1 of 2 keer per jaar iets achter de auto hang.

Eerste indruk 5000km:

Begin januari de auto opgehaald. Ik heb de 1.6 eHdi executive Blue Lease in het zwart. Deze is standaard uitgerust met o.a. statische bochtenverlichting, automatische ruitenwisser, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, gescheiden climate control, hill assist, 2-tronic 6 versnellingen, panoramadak met electrisch zonnescherm, etc etc. Al met al standaard op de exexutive versie al veel opties. Daarbij heb ik nog het Pack Look gedaan. Dit zijn donker getinte ramen achter, 17 inch velgen en gehele sieroplijsting ramen. Dit staat hem vind ik erg goed en maakt hem nog chiquer.

De 1e ervaringen zijn positief; de auto komt zeer goed mee in het verkeer, is stil en erg confortabel. Dit terwijl de stoelen niet van vroegere Franse slag zijn maar meer Duits. Alles is goed in te stellen en er is veel ruimte aan boord. Er wordt veel in negatieve zin geschreven over de 2-tronic bak. Ik kan daar heel duidelijk in zijn. Vind je het belangrijk om altijd snel op te trekken met zo kort mogelijke schakelmomenten, neem dan de handbak of een volautomaat. Daar is deze bak simpelweg niet voor gemaakt. Op alle andere fronten is het echter een prima bak. Hij schakelt mooi over, moet wel even spelen soms met gas om nog smoother over te gaan. Er kan met de flippers geschakeld worden als je zelf je moment wilt kiezen of als je even wat hoger in de toeren wil zitten voor een inhaalmanoevre. En als je toch wat pittiger wilt rijden is er de S stand waardoor er verder in de versnelling word doorgetrokken. Mijn 1e indruk is dat de auto je onthaast. Je wordt wat rustiger en toch schiet je lekker op in het verkeer. Een echte snelwegvreter....

Niet alles is echter positief, het telefoonboek is een drama. de contacten uit je telefoon komen gewoon in alphabetische volgorde in het scherm te staan en dan scrollen maar. Aangezien ik er ongeveer 600 in mijn telefoon heb staan gaat dit niet werken. Er zit dus geen zoekfunctie op. Dit terwijl dit met navigatiesysteem wel is. Ik heb dit uiteraard meteen bij Peugeot aangekaart. Hier waren al veel klachten over en mogelijk wordt dit een keer in een update aangepast....ik hoop het. Verder heeft het systeem ook lang nodig om intern naar iets anders te schakelen. Als bijvoorbeeld Navi is ingeschakeld en je wilt gaan bellen en drukt op het telefoontje dan duurt dat zo'n 8 seconden voordat het telefoonmenu komt. Gewoon een beetje irri..

Onderstaand kort samengevat de positieve en negatieve zaken tot op dit moment:

Postitief:
+ Ruimte
+ Stilte
+ Afwerkingsniveau
+ Panoramadak (maakt auto gevoelsmatig nog ruimer)
+ 2 tronic

Negatief:
- telefoonboek
- bij regen en openen achterklep opletten voor douche

In zal binnenkort ook een paar foto's plaatsen en proberen regelmatig een update door te voeren.
Ik hoop dat ik daarmee andere mensen kan helpen een goede keuze te maken bij mogelijke aanschaf van een nieuwe auto.

Als er vragen zouden zijn, plaats dan een bericht en ik zal daarop reageren.

update

  • 8.000 km

Inmiddels alweer 8000km gereden. In zijn algemeenheid ben ik zeer tevreden. De auto rijdt in de "A" stand zeer zuinig. Haal nu al 1:20 terwijl in niet zo zuinig mogelijk bezig ben. Mocht je wat meer willen dan is de "S" stand best een redelijke uitkomst. Bij volledig intrappen gaspedaal blijft auto doortrekken tot bijna in het rood van de toerentellen en is hij redelijk vlot (maakt dan uiteraard wel meer geluid) Zelf betrap ik me erop dat ik ook regelmatig in de "M" stand rij om met de flippers te schakelen of een tikje tegen het pookje te geven. Is was interactiever en het mooie is dat de automaat het gewoon overneemt mocht je een keer vergeten op of terug te schakelen.
Verder valt me de geluidsisolatie in positieve zin op. Aan boord is het rustig. Het panoramadak is een waar genot en maakt de auto gevoelsmatig nog ruimer dan dat ie al is.

Het is natuurlijk niet alleen maar top wat de klok slaat (wel heel veel):
Traagheid multimediasysteem is irritant. Wat wel werkt is om de gebruikte contacten regelmatig te verwijderen. Dan is het systeem ineens wel gewoon snel. Keuze maken uit telefoonboek is ook omslachtig (hopen dat er snel een update komt).
Ik ben verder ook niet echt tevreden over de ruitenwissers. Die trekken het water telkens weer een beetje terug de ruit op en maken ook strepen. Al een keer terug geweest om af te stellen maar dit heeft niets geholpen. Net of er te weinig druk op staat??
Wat simpelweg irritant is is de waterafvoer. Die loopt midden over de zijruiten heen wat op dat moment al vervelend is qua zicht maar ook daarna als het opdroogd met vieze strepen tot gevolg. Ook kun je het beste 10 seconden van de achterklep wegblijven als je hem opent na een regenbui. Ook daar is de waterafvoer ronduit slecht. Ik snap niet dat dit niet naar boven komt bij het ontwerpen van een nieuwe auto??

Verder: Als iemand concreet een vraag heeft stel hem dan gerust. Ik hoop zo een bijdrage te kunnen leveren bij het maken van een keuze van een nieuwe auto. Ik heb zelf in het verleden meerdere merken gereden dus kan ook een redelijk vergelijk maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.