Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2013)

autoreview

Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2013)

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer tijd om te bestellen!!

  • 500 km

Altijd weer leuk, in maart viel de brief van de leasemaatschappij in de brievenbus: het is weer tijd voor het bestellen van een nieuwe leaseauto.
Tijdens de autosalon van Geneve heb ik mij maar eens goed georiënteerd op een aantal mogelijke vervangers voor de Citroen C5 tourer.
Met dit lijstje kwam ik weer terug in Nederland:
- Citroen Ds5 Hybrid: 14% bijtelling, prachtige auto maar kleine kofferruimte
- Skoda Octavia Combi: bij de introductie op Geneve was een 14% bijtelling beloofd maar de levering van de combi in de 14% schuift steeds verder naar achteren. Best een goede auto, veel waar voor weinig geld/bijtelling maar minder comfortabel.
- Volvo V60 station: prachtige auto maar kleine kofferruimte en een beetje aangekleed nog aardig aan de prijs.
- Mazda 6: mooie auto van buiten maar het interieur vind ik vrij saai.
- Volkwagen Passat: tjsa prima auto maar zo standaard

En dan natuurlijk de Peugeot 508 SW, ik moet zegen dat was geen liefde op het eerste gezicht.
Ondanks dat het een hele logische opvolger zou zijn voor de C5 had ik toch mijn bedenkingen.
Je ziet ze iets te vaak rijden op de Nederlandse wegen en dan vaak niet in de meest aantrekkelijke uitvoeringen.
Ik kan niet in iemands portemonnee of leasebudget kijken maar dan vind ik de auto een beetje saai.

Maar goed toch naar de Peugeot dealer geweest een proefrit gemaakt met de 508 SW en een offerte opgevraagd.
Ik werd eigenlijk erg positief verrast door een aantal zaken:
- Scherpe (lease)prijs voor de 508: lage fiscale waarde en 20% bijtelling
- Kan de auto mooi aankleden voor een gunstige prijs
- Ruime en mooie gezinsauto
- Wat geeft het panoramadak een mooi effect in de auto!
- Ondanks de kritiek van vele op de 2-tronic is het automaat rijden voor mij een pluspunt
- Comfortabele auto, de 1.6 heeft voldoende vermogen en stuurt uistekend.

De auto met de volgende specificaties besteld:
- Peugeot 508 SW Blue Lease executive 1.6 e-HDI 2-tronic
- Kleur Blue Bourrasque
- Parkeerhulp voor en achter
- Pack look: 17 inch velgen, chroomstrip rondom en achterste zijruiten extra getint
- Finesse leerpakket (3444 PS14)
Een zeer complete en mooie auto voor een fiscale waarde van 33.390 euro

Afgelopen dinsdag heb ik de Peugeot opgehaald en wat is de auto mooi geworden!
Ondertussen 500 kilometer op de teller staan en volgende week reizen we met de auto af richting Toscane dus gaan we genoeg ervaringen met deze auto opdoen.
Eerste indruk is super maar bij de volgende update meer over mijn ervaringen met de Peugeot.

Weer terug uit Italië

  • 4.400 km

Italië ligt ondertussen alweer een dag en bijna 1500 kilometer achter me, dus tijd voor een review.
De 508 een paar dagen voor onze vakantie naar Toscane mogen ophalen dus in twee weken tijd lekker wat kilometers gemaakt met de Peugeot.
Algemene indruk is erg goed, heerlijke auto voor een reis zoals deze maar zeker ook voor kortere afstanden.

Enkele punten die mijn afgelopen weken zijn opgevallen:

+ interieur, mooie materialen en afwerking
+ 1.6 diesel motor doet goed en stil zijn werk, voldoende power
+ lekker compact en sportief stuur
+ snelle Bluetooth verbinding met de telefoon
+ ruimtelijke effect door panoramadak, maar bij >30 graden was het echt te warm en zat het afdekzeil er voor.

- navigatie kon een bepaald adres in Rotterdam niet vinden
- zitting van de stoel had wel iets langer gemogen, Ik heb de standaard stoelen dus de niet verstelbare zittingen.

Dan toch even een apart stukje over de 2-tronic automaat.
Want ondanks dat het rijden van een automaat voor mij een reden was om deze auto te bestellen was ik door de negatieve recensies in de autobladen toch wat angstig geworden.
Mijn eerste indruk: het valt reuze mee en ben nog steeds blij met mijn keuze.
Natuurlijk rijdt een DSG of BMW automaat beter en verfijnder maar vergeleken met zelf schakelen is het heerlijk.
De 2-tronic bak heeft een duidelijk doel: brandstof besparen door zo snel mogelijk naar de 6e versnelling te gaan en weinig toeren te maken.
Je moet er even wat gevoel mee krijgen maar geef je weinig gas dan schakelt de bak snel op en geef je wat meer gas dat laat de bak de motor wat meer toeren maken.
Zeker de eerste twee versnelling gaan wat minder soepel maar een beetje gas loslaten op het schakel moment heeft duidelijk effect.
De automaat heeft ook nog een S (sport) stand maar daar ben ik minder fan van, dan maakt de motor wat meer toeren en dat vindt ik niet altijd passen bij een stille en comfortabele auto zoals deze.
Wel is de S stand erg prettig bij het beklimmen van hoge heuvels en bergen. In Italië heb ik bergop deze stand vaak gebruikt zodat de bak wat sneller terug schakelde en wat meer toeren maakt.

Op naar meer kilometers en de volgende review.

De kop is er af.......

  • 10.000 km

De kop is er af, de eerste 10.000 kilometers staan op de teller.
Mijn beeld over deze 508 is in de tussentijd niet veranderd en ben nog steeds erg tevreden over deze auto.
Vooral de 1.6 e-hdi motor rijdt heerlijk, voldoende vermogen en soepel.
Niet overdreven snel maar kan voor een “spaardiesel” erg goed meekomen.

Blijft ook grappig om te merken dat collega’s zien dat deze 508 veel te bieden heeft voor een goede prijs.
Van de week stapt er een collega bij mij in de auto die zelf een VW passat variant rijdt van ongeveer 40.000 euro.
Als je dan ziet wat je bij Peugeot krijgt iets meer dan 33.000 euro……daar was deze Volkswagen rijder toch even stil van.

Afgelopen weken de auto nog beter leren kennen en er zijn mij toch nog een paar kleine minpunten opgevallen:
- Geluid van de radio-installatie is matig. Zeker niet slecht maar het geluid is wat vlak. De auto is ook verkrijgbaar met een JBL update, misschien is het dan beter.
- Ik krijg regelmatig klachten van bellers die mij slecht kunnen verstaan via de carkit. Veel gehoorde klacht is dat ik af en toe weg val. Iemand nog tips?

Tijd voor de eerste servicebeurt

  • 22.000 km

Ondertussen staat er 22.000 kilometer op de teller dus was het gisteren tijd voor de eerste servicebeurt van de 508.
Bijzonderheden of klachten had ik zelf niet, de auto bevalt nog steeds prima.
Enige aandachtspunt was dat de auto een paar weken geleden wel eens een beetje kon gaan “sputteren” na een tijdje lage snelheden gereden te hebben, bijvoorbeeld in de stad. Maar waarschijnlijk was het een tijdelijke fase want de laatste weken heeft dit zich niet meer voorgedaan.
Ook Peugeot kon tijdens de servicebeurt geen bijzonderheden vinden.

De auto bevalt nog steeds prima, heerlijke comfortabele auto.
Uiteraard blijven er dingen die beter kunnen maar het is niet heel storend:
- bij navigatie blijft het systeem files tonen waar je al lang voorbij bent
- geluid van de stereo blijft voor deze klasse van een matige kwaliteit
- bluetooth verbinding van de telefoon is slecht, bel weer met een oortje in want anders was ik slecht verstaanbaar

Verbruik volgens de boordcomputer is 5.2 liter per 100 kilometer.

Korte update

  • 43.000 km

Gisteren de auto weggebracht voor de 40.000 km onderhoudsbeurt.
Naast het reguliere onderhoud geen echte bijzonderheden.
Alleen had ik sinds een paar weken een licht piepend geluid met het insturen naar links.
Bleek te gaan om een rubber in het stuurhuis en is keurig opgelost door Peugeot.

Als vervangend vervoer had ik gisteren een Peugeot 508 2.0 diesel 140 pk mee.
Deze motor is duidelijk sterker en krachtiger dan de 1.6 hdi in mijn auto.
Wel viel mij weer op hoe soepel en stil de 1.6 hdi is in vergelijking met het 2 liter blok.

Het nieuwe is er wel een beetje af.....

  • 85.000 km

Ondertussen zijn we twee jaar verder en ruim 85000 km op de teller. Je kunt dus wel zeggen dat het nieuwe er ondertussen af is.
De 508 is een comfortabele en ruime gezinsauto, aan dat beeld is eigenlijk niks veranderd. Ondertussen is dit model wel een ingehaald door diverse concurrenten maar ook Peugeot heeft de 508 wat opgefrist en dat was ook wel een beetje nodig.
Technisch gezien geen rare zaken of gebreken in de afgelopen twee jaar, dus dat is prima voor elkaar.
Eén punt roept wel wat ergernis op en dat is het twijfelde karakter van de 2tronic bij lage snelheden. Vrij lang blijft de bak in de tweede versnelling hangen en dan op eens gaat het vrij hard toch terug naar het eerste verzet. Dat hadden ze toch echt beter kunnen afstellen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.