Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Waarom een 508?
In augustus 2011 ging ik weer op zoek naar een nieuwe leaseauto. De leaseauto moest in ieder geval een caravan tot 1300kg kunnen trekken, liefst een automaat hebben, uiteraard met 20%, veel ruimte hebben en ook niet te duur zijn. Gezien het feit dat ik al eens Ford Mondeo had gereden (overigens met veel plezier), viel deze toch af. Uiteindelijk werd de shortlist: Ford Focus Wagon, Renault Laguna, Peugeot 508. Na diverse proefritten is het de 508 geworden in SW met eHDI in Blue Lease Executive uitvoering. Waarom: het is voor dat geld een hele mooie auto, de eHDI rijdt prima, ruimte volop, een heerlijke motor, uitstekende uitrusting. Verder heb ik de volgende zaken toegevoegd:
- Parkeersensoren voor;
- Metallic lak: Bleu Iseo
- 17" lichtmetaal;
- Afneembare trekhaak;
- Lederen bekleding in kleur Amaretto met stoelverwarming;
- Extra sleutel met afstandsbediening
- Allesdragerset
Vrij compleet dus. Vandaag voor het eerst de auto bij de dealer gezien. Mooie combinatie van lakkleur en lederen bekleding. Zie de foto's.
In week 10 wordt de auto afgeleverd omdat het contract van mijn huidige leaseauto nog niet niet is verlopen. Even geduld nog.
De eerste kilometers
- 500 km
Zo, de 508 is woensdag 7 maart thuis afgeleverd. Wat een service door Davo Delft. De eerste 500 kms zitten erop en ik moet zeggen, de auto rijdt heerlijk. De kritiek over de versnellingsbak deel ik tot op zekere hoogte. Heb je last van inhouden, maak dan gebruik van de S-knop, geeft echt een heel ander beeld. Op de snelweg voldoet de normale stand meer dan voldoende. De enige irritaties die ik heb zijn waar ik mijn zonnebril en telefoon laat. Daar is niet echt over nagedacht. Verder kent het navigatieysteem geen thuis-knop, maar daar is wel overheen te komen. Verder blijft het genieten met het glazen dak, wat een licht en ruimtelijk gevoel.
De eerste 20.000 km zitten erop
- 20.000 km
Maar weer eens een update. Na 20.000 km blijft het beeld zeer positief over de Peus. In de zomervakantie er nog een caravan achtergehangen, het is bijzonder hoe soepel de auto de caravan over allerlei hellingen en bergen trekt. Wel veel handmatig geschakeld gereden, nooit het gevoel gehad dat de auto trekkracht tekort komt. Das toch knap voor maar 112 pk. Wat wel opvalt is dat de auto met caravan zeer ver doorhangt en af en toe wel eens een drempel wil pakken met onderkant trekhaak. Komt ook door het Twinny Load hulpstuk. Verder niets dan lof, ook tav het verbruik. 9,9 km per liter met caravan is gewoon goed, heb wel eens anders meegemaakt.
Valt er verder dan niets aan te merken. Jawel, het multimediasysteem start heel langzaam op, het zicht rondom is ronduit slecht, kaarten zijn verouderd, maar krijg van de dealer binnenkort een update. Verder gaat het rolscherm rechts vaak los, maar dit wordt nu verjolpen tijdens de beurt.
Het verbruik vind ik op zich ok, rond e 1 op 20.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.