Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze...

Mijn vorige leasewagen, een Citroën C4 Coupé HDI, liep tegen de 4 jaar aan en moest dus het veld ruimen voor een nieuwe leasewagen.

Inmiddels was ik omhoog gegaan in leaseklasse, dus kwamen grotere auto's binnen bereik. Daarnaast zijn onze leasevoorwaarden wel wat aangescherpt, zo moeten we een auto nemen met minimaal 4 deuren en voldoende ruimte om met 4 volwassenen + bagage op stap te kunnen. Dit om te voorkomen dat men met onhandige auto's blijft zitten. Daarnaast moeten we een auto nemen die bij het leasebudget past. Verder moet het een A,B of C label zijn, waarbij het leasebudget voor een A label het hoogst is, om zo te stimuleren dat er voor zuinige auto's wordt gekozen. Tot slot is diesel verplicht, wat begrijpelijk is bij 35-40k per jaar gemiddeld.

Door de strenge voorwaarden kom ik automatisch uit in de klasse van de 508/mondeo/passat/laguna/superb/etc., waarbij ik zelf graag eentje wilde met 20% bijtelling. Het lijstje werd snel klein:
- Mondeo: was toen nog te duur (ook in bijtelling), facelift model was er nog niet
- Passat: binnen budget alleen een vrij kale variant mogelijk, valt daardoor af. Bovendien vind ik het een saaie auto.
- Laguna: vind ik niet mooi
- Superb: Redelijk compleet, maar spreekt me toch niet echt aan. Motorblok (105pk diesel) schijnt wat traag aan te voelen, maar heb er zelf niet in gereden
- Peugeot 508: Altijd wel Peugeot liefhebber geweest, alleen de laatste jaren weinig mooie modellen. 308, 3008, 407, ze spraken me niet aan, maar dat veranderde met de 508. Prachtige wagen en in Blue Lease Executive erg compleet. Het enige wat nog roet in het eten kon gooien, was de versnellingsbak (2tronic op de 20% bijteller), dus daar heb ik wel in proefgereden. De eerste paar kilometer vielen tegen, maar daarna ging het steeds beter. Tegen het einde van de proefrit was ik er eigenlijk best tevreden over...

De keuze voor de 508 was dus gemaakt. Het moest ook een SW worden, want de sedan vind ik minder mooi en is minder praktisch. De uitvoering Blue Lease Executive heeft alles wat ik wil (cruise control, climate control, navigatie) en paste in het budget. Keuze voor de kleur was nog een twijfelgeval: eerst dacht ik aan blauw, maar toen ik die kleur bij de dealer zag staan, viel het me tegen. Zwart vond ik ook niet zo mooi (terwijl ik dat vaak wel mooi vind op veel auto's), maar donkerbruin gaf net even wat extra's. En die is het toen geworden.

Binnen het leasebudget pastten ook nog 17" wielen, wat ik wel een must vind voor de 508. Xenon werd helaas te duur, achteraf gezien had ik daar wel een eigen bijdrage voor willen betalen, maar goed, gewone lampen geven ook licht. Over 4 jaar zien we wel weer (meer) ;)

Dag van levering

De levering van de 508 ging erg vlot. Eind maart besteld, eind mei geleverd, dat was een maand eerder dan vooraf ingeschat. Dit kwam ook perfect uit, want de C4 moest op 30 mei ingeleverd worden.

Bij de lokale Peugeot garage (welke de bestelling en levering mocht doen van de leasemaatschappij) aangekomen, stond de donkerbruine 508 SW in de showroom op me te wachten. Wat een mooie wagen! Vervolgens even het papierwerk geregeld en even rond de auto gelopen met de verkoper. Hij heeft hem vervolgens naar buiten gereden en vroeg of ik nog uitleg wilde, maar daar heb ik hem vriendelijk voor bedankt, ik wilde gaan rijden!

De eerste kilometers waren weer even wennen aan de bak, maar door rustig te rijden, werkt de bak het beste en heb je weinig last van de schakelovergangen. Verder viel het me op dat de auto lekker stil is. Ik kon ook snel een goede zitpositie vinden door de stoel en het stuur wat te verstellen. Ik was zo blij als een kind!

Eerste maanden zitten erop

  • 19.000 km

Inmiddels staat de teller op 19000 kilometer en staat de afspraak voor de eerste 20k beurt ook al gepland. Nog steeds ben ik erg blij met de auto. De gerobotiseerde handbak ben ik aan gewend en rijdt prima, met een rustige rijstijl. Ga je trappen, dan wordt hij wat irritant en daarvoor schakelt hij te langzaam. Maar ik vind hem over het algemeen genomen lekkerder dan een handbak, zeker in druk verkeer of files. Een volautomaat is nog wel een klasse hoger, daarmee moet je hem dan ook niet vergelijken.

De algemene rijbeleving is goed: ik heb het gevoel in een luxe auto te rijden, wat het natuurlijk ook is. De auto is snel genoeg om met het verkeer mee te kunnen, het voelt aan als meer dan de 112pk. Het dashboard is rustig en goed afgewerkt, wel zitten op het stuur de cruise control en volumebediening van de radio precies verkeerd om naar mijn zin, bij de C4 was dat volgens mij ook omgedraaid. Maar dat went wel.

Eigenlijk heb ik op de auto maar 1 echt kritiekpunt kunnen vinden: het RT6 multimedia/navigatiesysteem. Paar problemen/ergernissen:
- Al 2x een spontane reset meegemaakt tijdens het rijden. Het scherm en geluid vallen weg en pas een paar minuten later is alles weer opgestart. Erg onhandig als je net wilt weten waar je heen moet...
- 2x is de tijd spontaan gereset... Geen idee waarom, de rest deed het nog prima
- Er zitten fouten in de kaart, waardoor ik al een keer 10 kilometer 'off target' was bij een afspraak... Daarnaast is hij niet up-to-date, ondanks dat het 2010-2011 maps zouden moeten zijn...
- Bij afspelen van muziek vanaf USB stick, zet hij een pauze tussen de nummers. Erg irritant bij mixen of doorlopende live registraties

Afgezien van de RT6, voldoet de auto verder prima aan mijn verwachtingen!

Laatste 40k zijn ingegaan...

  • 140.000 km

Inmiddels ben ik net de 140.000km gepasseerd, een flink eind sinds de laatste update. Bij 180.000km moet de auto eruit (lease) wat naar verwachting eind dit jaar zal zijn. Goed moment om de balans nog eens op te maken, om zo de keuze voor een opvolger goed te kunnen maken. Wat is me bevallen en wat niet? Waar zou ik bij een opvolger beter op moeten letten?

Allereerst de motor en de versnellingsbak. De motor voldoet simpelweg aan de verwachtingen. Het vermogen houdt niet over maar de auto voelt ook weer niet heel langzaam. Vooral de souplesse en het geluidsniveau zijn erg prettig. Helaas doet de versnellingsbak wel een beetje tekort: ik vind hem toch te traag reageren en schakelen en merk dat ik in de loop der tijd steeds vaker de bak in M-stand zet, waardoor ik in ieder geval zelf kan bepalen of en wanneer hij moet schakelen. Ook als hij in Automaat staat, gebruik ik de flippers nog regelmatig om zelf even terug te schakelen (bij inhalen bijvoorbeeld). Er is wel mee te leven, maar ideaal is het gewoon niet en ik verlang eigenlijk toch terug naar een handbak.

Het comfortniveau is prima. De auto is goed geveerd, niet te zacht maar ook niet te hard. De stoelen stellen me licht teleur, deze had ik toch beter verwacht in een grote Peugeot. Ze zijn op zich niet slecht, maar echt goed zal ik ze ook niet noemen, niet beter dan de standaard stoelen in andere (bijv. Duitse) merken. De zithouding is wel goed overigens. De climate control is wel weer erg fijn, doet zijn werk goed. Hij staat vrijwel altijd op dezelfde temperatuur ingesteld en zowel in de zomer als in de winter regelt hij goed bij. Ook de cruisecontrol werkt fijn en voegt veel rust toe bij het rijden, ik gebruik deze erg veel.

De navigatie/infotainment heeft zo z'n voor- en nadelen. Navigeren doet de RT6 prima, mits er actuele kaarten in zitten (standaard zaten er vrij oude kaarten in). Heel af en toe valt hij uit (eens per kwartaal gemiddeld), waarna het een paar minuten duurt voor hij weer bruikbaar is, dat is wel irritant als je net ergens heen moet waar je de weg niet weet... De bluetooth connectie met telefoons hangt erg af van de telefoon. Met de iPhone5 gaat de connectie bijvoorbeeld erg snel, maar is de geluidskwaliteit matig tot slecht, mijn huidige Nexus 5 (Android) connecteert iets langzamer maar is wel weer beter in de geluidskwaliteit. Overigens heb ik niet de nieuwste firmware in de RT6 zitten, dus dit kan nog verschil maken. Geluidskwaliteit van muziek is matig, meer kan ik er niet van maken. Met USB sticks heb ik wat rare kuren af en toe (niet herkennen van mp3'tjes, randomizen buiten de map terwijl ik ingesteld heb dat hij binnen de map moet blijven etc..), maar verder werkt het redelijk. Radio ontvangst is verder prima.

Verder is de 508 SW natuurlijk heerlijk ruim en praktisch. Regelmatig met 4 volwassenen in de auto en dat gaat goed. 5 kan ook nog,maar achterin middenin is nooit de fijnste plek in de auto natuurlijk.

Grote problemen heb ik overigens niet gekend. De auto heeft me één keer in de steek gelaten toen een onderdeel van de versnellingsbak niet goed meer functioneerde (ging niet goed meer in versnelling). Met moeite de dealer kunnen bereiken en een paar dagen later was het hersteld.

Al met al ben ik best tevreden met de 508 SW, maar desondanks kijk ik uit naar een opvolger. Punten waar ik op ga letten: stoelen, multimedia (m.n. geluidskwaliteit), versnellingsbak (goede automaat of handbak, geen 2tronic meer) en motorvermogen (wil toch wat meer pit).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.