Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst49.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4e verslag

  • 100.500 km

4e verslag 100.500 km. 27-02-2013

Helaas ik ben niet positiever geworden over de Peugeot 508.

Mijn belangrijkste opmerkingen:
* Teveel - gevaarlijke - dode hoeken.
* Te zijwindgevoelig.
* Te harde zitting. Na een paar honderd kilometer altijd een zere kont.
* 'Kleeft niet aan de weg' in b.v. flauwe bochten die met een wat hogere snelheid kunnen worden genomen. Vooral de krimpnaden in de weg laten de auto stuiteren.
* Panoramdak: onnodig, ik heb het nooit open. Vanaf de bestuurdersplaats kijk je aan tegen de bovenstijl, dus niet naar de lucht. Er is met 'open dak' teveel weerspiegeling in de meters op het
dashboard.

Jammer:
* De ecometer staat na elke contactonderbreking weer op nul. Het is juist interessant om te zien hoeveel uren de motor in totaal, voor b.v. de verkeerslichten, werd uitgeschakeld.
* De verbruikscijfers worden maar verzameld tot 10.000 km! Dan begint het weer vanaf nul. Ook hier is het verbruik over de gehele periode dat ik de auto gebruik juist interessant.

Wat is oké:
* De auto is inderdaad heerlijk stil.
* Het automatisch schakelen bevalt goed. Alleen nu neemt de garage mij niet serieus met de opmerking: 'Dat het net lijkt of hij overschakelt met een slippende koppeling'.

3e verslag 49950 km 18-03-2012

Ik ben eraan begonnen dus ik wil het proberen vol te houden. Nu na bijna een jaar en 50000 km weer een verslagje.

Soms vraag ik mij af of ik in een andere auto rijd dan b.v.journalisten of andere berijders. Een paar opmerkingen herken ik namelijk niet.

Positief:
De auto is stil en gaat vrijwel geruisloos zijn gang.

De semi automatische versnelling. Deze doet het in mijn optiek goed. Zeker als je een paar duizend kilometers hebt gereden en het systeem de rijstijl van de berijder herkent.
Het schijnt dat het systeem zich aanpast aan de rijstijl. Niks geen geschok en met het hoofd tegen de voorruit slaan. Flauwekul!

Het verbruik. Bij mij ligt dat rond de 1:18. Inclusief lange stukken snelweg in het buitenland. Maar mijn maximum snelheid is hooguit 145.

Navigatie:
Redelijk tot goed. Soms als ik in de buurt van de bestemming kom moet ik stoppen en opnieuw het adres bevestigen. Vooral na een lange rit en in het buitenland.

Negatief:
Het onrustig en zoekerig weggedrag. De windgevoeligheid. Bij elke vrachtwagen die ik passeer voel ik de verplaatsing van de rijwind. Je wordt als het ware even opzij geduwd. Al vanaf een beetje zijwind voel je de drukverschillen wanneer je b.v. onder een viaduct door rijdt. Ik blijf dit erg vervelend vinden.

In lange flauwe bochten waar de snelheid gehandhaafd kan worden verliest de auto het contact met de weg als je b.v.over een aansluiting in het wegdek rijdt. Het is net alsof je even vrij van de grond komt!

En inderdaad de opbergruimte. Ik mis toch enige ruimere vakken om spullen te kunnen wegleggen.

Het panoramdak. Ik blijf het zonde van het geld vinden. Eventueel de achterpassagier kan er van genieten. De bestuurder kan er niet door kijken omdat je te ver naar voren zit en er is teveel weerspiegeling in de meters.

De bediening van de CC onhandig onderop het stuur.

De stoel:
Ik krijg nog steeds een zere kont na zo'n drie a vier honder kilometers.

Helaas. Voor mij geen volgende 508.

===========
2e verslag 22250 km

In het begin twijfelde ik nog dus heb ik hierover nog niet geschreven. Het zou namelijk ook aan mij kunnen liggen.

Nu weet ik het zeker.

De 508 mist het limousinegevoel dat ik had in mijn 3 stuks Peugeots 406'n en in de Mondeo.

Vooral op de Duitse en Franse autobanen.

In Frankrijk met een wat lagere snelheid maar in Duitsland zo rond de 155 km per uur. Nog niet ontzettend hard maar snel genoeg voor mij.

Wat mij opvalt is dat de auto dan onrustig en zoekende is. Ik heb nooit dat ontspannen rijdend gevoel als dat ik wel had in de P 406 en in de Mondeo.

Wat mij vooral irriteert is dat van elke auto die ik passeer en elke auto die mij inhaalt de rijwind verplaatsing voel. Ik voel het aan de druk op de auto en de correctie in het stuur.

Zere ko...

In het begin dacht; 'ik moet wennen aan de stoel'.
Nu weet ik het zeker. De stoel is niet geschikt voor mijn zitvlak of mijn zitvlak is niet geschikt voor deze stoel.
Na zo'n 300 a 400 km krijg ik nl. en zere kont. En dit gaat ook niet over met even verzitten of even een korte stop.

Ook hier mis ik dus het comfort van de 406 en de Mondeo.

Wat ik ook mis op de langere ritten is de ondersteuning op de juiste plek voor zowel de linker- als rechterarm.

Misschien ligt het aan mijn lichaamsbouw maar ik krijg bij de langere ritten last van mijn schouders.


Met de Mondeo heb ik teveel ‘pech’ gehad o.a.;
- De koppeling maakte steeds bijgeluiden, reactie Ford; ‘hoort bij dit type’.,
- In het eerste jaar veel terug naar de garage i.v.m. de elektronica en navigatie,
- Twee keer begaf de airco het op de eerste dag van de zomervakantie, steeds de auto een paar dagen bij de garage in het buitenland
- Na ca. 160.000 km begaf de koppeling het, reparatiekosten ruim € 2100,=
- Naar mijn beleving is de lak erg zacht, er komt snel een krasje op.
Wel was ik zeer tevreden over de rijeigenschappen en de binnenruimte van de Mondeo

Op zoek naar een andere auto dus. Het werd de 508 SW 1.6 e-HDI 112pk 2 Tronic Bleu Lease E uitvoering.
Vooral ook omdat ik in het verleden goede ervaringen had met Peugeot. De 508 is net weer even wat anders en moderner vormgegeven dan de andere merken in deze klasse.

Mijn ervaringen na drie maanden en ruim 13500 km. Ik rijd zowel korte stukjes op een dag als soms weken met meer dan 2500 km.
· Rijdt rustig en stil op mooie gladde wegen.
· De auto maakt veel rijgeluiden op wegen met ruw asfalt.
· Korte hobbels maken de auto wat schokkerig.
· Voor mijn rijstijl is deze motor sterk genoeg.
· Het ‘automatisch’ schakelen bevalt goed.
o Met de caravan er achter gaat dit ook goed, dan wel vaker in de ‘S’ stand. In de bergen op bochtige binnenwegen omhoog gebruikte ik vaak de flippers om eerder terug te schakelen vóór de bocht dan dat de automaat hiervoor koos.
o Ik kan mij voorstellen dat iemand met een ‘snellere’ rijstijl het automatisch schakelen wat gezapig vindt.
· In flauwe bochten op de snelweg, waar de snelheid, 110 a120, gehandhaafd kan worden, ‘stuitert’ de auto teveel over de aansluitnaden in het wegdek. Het is net of je even het contact met de weg verliest.
· Het stuur had ik graag nog wat verder naar mij toe kunnen halen.
· Van mij mogen de buitenspiegels ook meer zicht naar opzij bieden.
· De binnenspiegel vind ik vaak hinderlijk ‘in het zicht’ zitten. Vooral bij rotondes en in de bergen wanneer de auto bij bochten achterover of voorover helt neemt hij veel zicht weg. Je (ik tenminste) ziet dan erg snel een andere auto over het hoofd!
· Dode hoek.
o Inderdaad de voorstijl, let goed op bij b.v. rotondes. Het is mij al een paar keer overkomen dat er toch een auto reed die ik bij een eerste blik niet had opgemerkt.
o De middenstijl. Ook deze neemt (te) veel zicht weg bij het over de schouder kijken.
· Windgevoeligheid. Dit viel mij tegen. Je voelt de wind van opzij tegen de carrosserie drukken. Zodra je bij een wat sterkere zijwind onder een viaduct rijdt of er weer onder vandaan komt moet je corrigeren.
· Rijden met de caravan. Je voelt de caravan veel meer invloed uitoefenen op de auto dan dit het geval was bij de Mondeo. Zodra je wordt ingehaald door b.v. een bestelbus voel je de verplaatsing van de lucht die dat teweeg brengt. Ook ‘het zuigen’ van een vrachtwagen is duidelijk merkbaar zodra je die inhaalt.
· Navigatiesysteem.
o Goed is dat het mij naar verschillende kleine plaatsen en hotels in het buitenland bracht.
o Een tegenvaller is dat aanpassingen in (snel)wegen die al meer dan een jaar klaar zijn niet zijn verwerkt.
· De cruisecontrole, vind ik nu wel prettig werken. De bediening mag van mij wat hoger op het stuur geplaatst zijn. De mogelijkheid om in stappen van vijf km/uur plus of min te versnellen of te vertragen vind ik prettig.
· Het kiezen van telefoonnummers is een verouderd systeem. De hele lijst door scrollen, het is erg onhandig.
· De bodemplaat van de kofferbak lijkt mij te zwak, ik durf er niet goed met m’n knie op te leunen want dan ben ik bang dat hij het begeeft.
· De kofferruimte valt mij in de breedte wat tegen. In de Mondeo schoof ik er vaak een fiets in. Bij de 508 gaat dat niet zonder het stuur van de fiets te verzetten. Maar ik wist wel dat de auto wat smaller zou zijn dus ik moet eigenlijk niet zeuren.
· De opbergruimten voor kleine dingen voorin de auto vind ik veel te weinig. Nog niet eens een plekje voor de zonnebril. Het dashboardkastje bezorgt je bijna een hernia om daarin te kunnen kijken.
· De verstelmogelijkheden van de hoofdsteun vind ik te beperkt. Voor kleine personen zit de hoofdsteun al snel te hoog.
· De rechter ruitenwisser maakt bij gebruik constant een vervelend geluid.
· Het panoramadak. Ik heb gevraagd of het zonder kon, maar het was standaard bij deze uitvoering. Mij ontgaat elk genot hiervan. Als het openstaat weerspiegelt er van alles in de meters op het dashboard. Ik vind dat erg onplezierig. En als ik het open had staan bij erg mooi weer heb ik de indruk dat het invloed heeft op mijn ogen. Net of ze eerder vermoeid raken door de grotere hoeveelheid licht die binnenkomt. Ik heb het een paar keer geprobeerd tot ca. 5000 km. Nu is het altijd gesloten. Zonde van het geld dus. (Voor mij althans)
· De kleur, Brun Guanranja. Het licht moet er wel op een speciale manier op vallen. Meestal wordt het gezien als zwart. Behalve als hij naast een echt zwarte auto staat dan is het verschil duidelijker.
· Parkeerhulpen, voor en achter. Ze werken goed. Lastig is dat bij het opstarten er allerlei teksten op scherm overheen komen van ‘verbindingen’ die zijn gelukt. Dit duurt te lang. Op dat moment is nl. niet zichtbaar waar de auto dichtbij een obstakel is.
· Het verbruik.
o Jammer dat het totaaloverzicht maar tot 10000 km gaat. Daarna moet die weer op ‘0’. Ik heb nu dus geen gemiddeld gebruik inclusief ca. 2500 km caravan. Tijdens het rijden met de caravan en een snelheid van ca 95 km per uur gaf het verbruik ca. 1:11.5 aan.
o Zonder caravan gemiddeld nu 1: 18.2
Alles bij elkaar tellende moet ik op dit moment concluderen dat tot 15.000 km m.b.t. betrouwbaarheid de 508 mij beter bevalt dan de Mondeo.
Het totale rijplezier valt echter uit in het voordeel van de Mondeo.
Let wel, bovenstaande opmerkingen zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen en beleving. Misschien dat een ander aan bepaalde punten minder waarde hecht.
Over de betrouwbaarheid en kosten kan ik nog niets zeggen. Dat moet de langere termijn uitwijzen.

Tussentijds verslag

  • 49.500 km

Ik ben eraan begonnen dus ik wil het proberen vol te houden. Nu na bijna een jaar en 50000 km weer een verslagje.

Soms vraag ik mij af of ik in een andere auto rijd dan b.v.journalisten of andere berijders. Een paar opmerkingen herken ik namelijk niet.

Positief:
De auto is stil en gaat vrijwel geruisloos zijn gang.

De semi automatische versnelling. Deze doet het in mijn optiek goed. Zeker als je een paar duizend kilometers hebt gereden en het systeem de rijstijl van de berijder herkent.
Het schijnt dat het systeem zich aanpast aan de rijstijl. Niks geen geschok en met het hoofd tegen de voorruit slaan. Flauwekul!

Het verbruik. Bij mij ligt dat rond de 1:18. Inclusief lange stukken snelweg in het buitenland. Maar mijn maximum snelheid is hooguit 145.

Negatief:
Het onrustig en zoekerig weggedrag. De windgevoeligheid. Bij elke vrachtwagen die ik passeer voel ik de verplaatsing van de rijwind. Je wordt als het ware even opzij geduwd. Al vanaf een beetje zijwind voel je de drukverschillen wanneer je b.v. onder een viaduct door rijdt. Ik blijf dit erg vervelend vinden.

In lange flauwe bochten waar de snelheid gehandhaafd kan worden verliest de auto het contact met de weg als je b.v.over een aansluiting in het wegdek rijdt. Het is net alsof je even vrij van de grond komt!

En inderdaad de opbergruimte. Ik mis toch enige ruimer vakken om spullen te kunnen wegleggen.

Her panoramdak. Ik blijf het zonde van het geld vinden. Eventueel de achterpassagier kan er van genieten. De bestuurder kan er niet door kijken omdat je te ver naar voren zit en er is teveel weerspiegeling in de meters.

Helaas. Voor mij geen volgende 508.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.