Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst30.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 508 SW BLE 1.6 e-HDI

  • 2.250 km

Als leaserijder heb ik gekozen voor de 508 SW. Belangrijk voor mij is, dat het een automaat is, een station en dat ik er in alle comfort lange afstanden mee kan afleggen aangezien ik veel in het buitenland werk. Goede stoelen en veer- en geluidscomfort zijn dus belangrijker voor mij dan snelheid of sportiviteit. Daarnaast is 20% bijtelling een pré.

Bij het uitzoeken van de auto, waren in eerste instantie de VW Golf Variant 1.4 TSI en de Renault Megane 1.5 DCE in de picture. Aangezien beiden een zeer lange levertijd hadden, en de Golf ook vrij duur als je hem een beetje op hetzelfde niveau als de Megane (qua opties) wilt krijgen, twijfelde ik enigszins wat te kiezen. De 508 was niet in de picture omdat ik dacht dat ie er nog lang niet zou zijn, en dat ie veel duurder zou zijn. Mijn werkgever, die goede banden heeft met de locale Peugeot dealer, maakte mij erop attent dat de 508 redelijk snel zou kunnen komen (sneller of in ieder geval even snel als de overige gegadigden) en dat de prijs erg meeviel.

Een blik op de website en prijslijst van Peugeot waren voldoende om de beide andere auto's direct te vergeten. Levertijd zou ongeveer 3 maanden zijn. Ik heb wagen na het bekijken bij de dealer, maar zonder proefrit te hebben gemaakt (was toen nog niet beschikbaar) besteld, in de volgende uitvoering:

Peugeot 508 SW BLE 1.6 e-HDI 2-tronic:
- 17" Style 04 wielen
- Kleur Brun Guaranja

Voor de rest zat alles dat ik wilde er al op, zoals navi, USB aansluiting voor de Ipod en achteruitrijsensoren.

Na een tot tevredenheid stemmende proefrit 2 weken na bestelling, kon het wachten beginnen...

2250KM
Ik heb de auto nu inmiddels 5 dagen in bezit en in die tijd een eerste ervaring kunnen opdoen, voornamelijk op 2 langere ritten.

Opvallend is het goede comfort en de ruimtelijkheid in de auto (door het grote glazen dak), zonder dat de auto aan stevigheid in het weggedrag inlevert, zoals bij de 407 het geval was. Het geluidsniveau is zeker goed te noemen.

Er wordt veel geschreven, vooral in negatieve zin, over de 2-tronic halfautomaat. Na de eerste 2000 km kan ik niks anders doen dan eenieder uitnodigen er eens mee te gaan rijden. Ik vind het een zeer goede automaat, die, als je er eenmaal aan gewend bent, snel en schokvrij schakelt. Je moet hem rijden als een handbak, dan is er weinig negatiefs over te zeggen.

Het Start-Stop systeem werk probleemloos en gemakkelijk. De auto houdt bij hoe lang je tijdens een rit stilstaat. Dat is een openbaring, op een rit van een uur in zowel de stad als op de autobaan, kan dit zomaar 5 minuten zijn. Dat is toch een goede besparing, en lekker rustig voor het verkeerslicht.

De 1.6 motor heeft voldoende vermogen en trekkracht om goed mee te komen met het verkeer. Meer of minder wordt het niet.
Door de combinatie met de 2-tronic, ga je een stuk rustiger rijden.

Voordelen:
- Comfort (geluid-stoelen-vering)
- Glazen dak
- Prima carkit met probleemloze en snelle synchronisatie (HTC Touch Diamond2
- Goede audio, met Ipod aansluiting (USB)
- Veeeeel ruimte
- 2-tronic
- Alles vanaf het stuur te bedienen
- Super airco, ook na een middag in de zon met open dak binnen 1 minuut koel!
- Peugeot Assistance functie werkt prima (jammer dat ik nu al weet...)

Nadelen:
- Weinig opbergvakken. Ik kan maar net alles kwijt, en dan ben ik maar alleen...
- bediening instrumenten vergt gewenning door de vele functies en knopjes
- Onoverzichtelijke voorkant. Hoop dat ik geen spijt krijg dat ik de sensoren vóór niet heb gekozen (Tevens een tip dus).
- bladeren door telefoonboek kan alleen per contact, niet op naam of letter: shame on you Peugeot!


Onderhoud/pech/kosten:

Verbruik tot noch toe: 1 op 16 (veel Duitsland, 140-160 kmh)


Na 1100 km:
Opeens een trillend geluid onder de auto, bij 130 kmh. Één van de plastic bodemplaten aan de bestuurderskant zat aan de voorzijde los. Via Peugeot Assistance naar een dealer geleid (was bij Berlijn). Daar aangekomen, auto op de brug, blijken die bodemplaten vast te zitten met een soort plastic splitpennen. 2 daarvan waren eruit en deze waren eenvoudig weer vast te zetten, al met al 10 minuten bij de garage geweest. Nu moet wel de beschadigde plaat vervangen worden... Wel erg jammer bij een voor het overige bijna perfecte reis-mobiel.

Vandaar een betrouwbaarheidsscore van 3 sterren: kan er 1 van maken maar dat is overdreven. De tijd zal leren of Peugeot haar zaken voor de rest wél op orde heeft.

Update 11.095 KM

  • 11.095 km

Ondertussen is de wagen goed ingereden. Het comfort en de compleetheid van de auto bevallen nog steeds uitstekend. De motor is goed losgekomen, wat zich vooral in een pittigere reactie op het gaspedaal uit. Dit is tot 100km/h goed merkbaar, maar echt veel harder gaat ie niet.
Soms is op de Duitse autobahn meer vermogen wenselijk. Je moet echt goed anticiperen en met de flow meegaan.

Aan de automaat ben ik goed gewend, ik varieer veel tussen de handmatige en automatische stand, omdat de automaatstand niet snel reageert op gas (terugschakelen duurt even bij bijvoorbeeld invoegen op de snelweg) en naar mijn zin niet snel genoeg opschakeld wanneer dit wel zou kunnen (70 in z'n 6, doet ie in z'n 5). Al met al ben ik best tevreden.

Een pluim verdient het Start/Stop systeem. Dit werk echt geweldig, is nagenoeg nooit iritant. Het gaat haast onvoelbaar te werk waardoor het een sport wordt het zoveel mogelijk te gebruiken. Als je onder de 10km/h de bak in N zet, schakelt de motor uit. Dit kun je vaak goed doen bij het stoplicht of in de file, of de laatste 30m uitrollen naar je parkeervak!

Wat mij tot noch toe zéér tegenvalt, is het verbruik. Ik rij vooral veel snelweg, in binnen- en buitenland, afgewisseld met binnenwegen. Ik ben een vrij rustige rijder. Toch is het verbruik met 6,1 l/100km maar liefst 35% ongunstiger dan door Peugeot opgegeven. Veel hoop dat het zuiniger wordt, heb ik gezien de km stand niet. Het kleine motortje moet er op hoge snelheden (120+) erg hard aan trekken heb ik het idee, waardoor hij niet zuiniger is dan een 2.0 motor met veel meer vermogen. Jammer, zeker wanneer je de auto voor z'n zuinigheid privé zou hebben gekocht (niet in mijn geval overigens). Gebruikskosten naar 4 sterren.

Tot slot de betrouwbaarheid. Ik heb nog geen technische problemen gehad, dus dat is OK. Wel moest was mijn dashboardkastje stuk (af-fabriek) dat inmiddels vervangen is.

Verder lopen de meters schokkerig en sproeien de ruitensproeiers te laag. Aan beide zaken is helaas niets te doen.

Tot nu toe 11000 tevreden kilometers afgelegd, op naar de 25000!

Update 30.350 KM

  • 30.350 km

De 508 doet zijn werk nog altijd voortreffelijk, al is het nieuwe er nu wel af: hij staat inmiddels op iedere straathoek. Dit geeft maar aan wat voor prima auto het is!

Alle bovenstaande positieve punten gaan nog steeds op. Het verbruik wordt (helaas) niet beter, 6 liter op 100 gemiddeld. Ik ben helemaal aan de omvang van de auto gewend, en kan de onoverzichtelijke neus nu op de centimeter langs muurtjes manoeuvreren. Géén spijt dus van geen-parkeersensoren-vóór.

Helaas heb ik rond de 1e beurt (20.000 km) de garage een paar keer te vaak van binnen gezien. De klachten waren van het soort "kinderziektes":

- De navi functioneerde niet altijd goed, zat er vaak naast bij TMC info en stuurde me er wel eens af waar ik niet moest zijn. Hiervoor is een update gekomen, (2011 editie 2) maar veel effect heeft het gevoelsmatig niet. Je moet heel goed zelf blijven opletten. Niet ideaal, maar het went.

- Tijdens een aantal lange ritten in het buitenland, viel het navi systeem spontaan meermaals uit. Erg lullig als je net midden in Munchen bent. Na de update is dit wel beter geworden, maar het is toch nog één keer gebeurd.

- Lekkend dak! Bij wasstraat bezoek opeens een plas op m'n achterbank. Hiervoor is de auto 2 dagen bij de dealer geweest, probleem is gefixed (slechte kitnaad). Hiervoor zijn er wel 2 handgrepen kapot gegaan. Aangezien Peugeot deze "ooit eens" zal produceren, wacht ik nu al meer dan 2 maanden op de handgrepen...

Al met al, veel plezierige kilometers gemaakt, met veel echt lange ritten (2000-3000 km per week). Binnenkort op wintersport, weer een paar duizend kilometer genieten van het comfort!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.