Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 167.589 km |
Comfortabele metgezel
- 167.589 km
Na een klein jaartje rondgereden te hebben in de Grand Scénic kwam er een volgende auto uit de pool als lease-auto. Ditmaal een Peugeot 508SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi in de kleur donkergrijs.
Als Blue Lease Executive is de auto voorzien van het nodige. Standaard navigatiesysteem met West-Europa, cruise control, bluetooth, glazen panoramadak, meervoudig verstalbaar stuur en bestuurdersstoel.
De auto is gewoon een Franse auto. Stoelen zijn comfortabel, redelijk breed, maar niet te zacht. Qua stuurgedrag is de auto veel, maar niet scherp te noemen. Ik bemerk dat je algauw in situaties komt waarin onderstuur plaatsvindt. Wel is de vering prima on order en kun je redelijk vlot verkeersdrempels nemen.
Er is al veel geschreven over de motor in combinatie met de semi-automatische versnellingsbak. Het systeem is inderdaad niet perfect. Ja, het werkt allemaal als een automaat, maar hij schakelt echt ontzettend snel of traag naar gelang de situatie. Met name in de stad wilt 'ie nogal vlot opschakelen en zit je zomaar een rotonde te nemen in z'n 4, om vervolgens het gas helemaal in te trappen en de auto ineens abrubt terug te laten schakelen naar z'n 1 en vooruit te vliegen. Het activeren van de sport-stand helpt daarin wel iets. Nadeel daarvan is dat deze niet geactiveerd blijft en je het dus elke keer weer opnieuw moet doen en je er aan herinnert wordt als de bak weereens een bijzondere schakeling maakt.
Het verbruik van de Peugeot lag volgens de boordcomputer rond de 5,9l/100km. Op een tank van 70 liter diesel kon ik ongeveer 1200-1300 km rijden, op winterbanden een kleine 100 km minder.
In de anderhalf jaar dat ik met de auto heb mogen rijden heeft deze mij één keer in de steek gelaten. Tijdens de zomervakantie gaf de motor een waarschuwing waarna een relais van de turbopomp moest worden vervangen. Wel na afslepen van een parkeerplaats langs de Route du Soleil met twee kinderen op de achterbank, dus de timing had beter gekund. Het relais vervangen was met vijf minuten gebeurd en vervolgens konden we onze weg weer vervolgen. Verder heeft de Peugeot altijd dienst gedaan, weer of geen weer. Qua onderhoudskosten kan ik niet veel zeggen omdat de rekeningen naar de leasemaatschappij gingen. Wel veel lof voor Peugeot Hylkema in Sneek. Correcte ontvangst en de auto altijd keurig gewassen en stofgezogen terug na onderhoud. Klein gebaar, maar wel heel prettig.
Met 160.000 km liepen bij ons de leasecontracten af en zo mocht ik dan op zoek naar een vervanger voor de Peugeot. Contract werd iets verlengd vanwege de levertijd van de opvolger, een nieuwe Ford Mondeo Titanium Wagon.
Terugkijkend vond ik de Peugeot een fijne auto om in te rijden. Comfortabel en een prima uitrusting. Die combinatie met die semi-automaat zou ik echter niet zelf nemen als ik de keuze had gehad. Dan of zelf schakelen, of een echte automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.