Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 135.745 km |
KM-stand laatst | 356.290 km |
Fijne auto
- 170.000 km
Ik heb er nu bijna twee jaar mee gereden dus lijkt het me tijd mijn ervaring te delen. Ervaring voor iemand die overweegt een tweedehands Peugeot 508 aan te schaffen want deze uitvoering wordt niet meer geleverd.
De auto diende als vervanging van de P406 volautomaat, dus twijfel over de robotbak was er volop. Liefst had ik weer gekozen voor een volautomaat, maar deze was net niet in staat om de caravan te trekken. De robotbak is dat wel (1400kg). Ik kan alleen maar raden naar het waarom. Het lijkt wel of het extra gewicht van de versnellingsbak/motor afgetrokken wordt van het totaal toegestaan trekgewicht.
Tijdens de proefrit was al duidelijk dat het niet hetzelfde rijdt als een volautomaat. Het schakelen gaat met onderbrekingen in het koppel gepaard, eigenlijk precies zoals dat bij een handbak ook het geval is. Alleen nu rijdt je mee en bepaald de Fransoos in het vooronder wanneer het moment daar is.
Ander groot verschil is dat deze automaat niet kruipt. Filerijden is een stuk minder aangenaam. Heel langzaam rijden (langzamer dan 10km/uur) gaat soms wat horkerig. Ik heb begrepen dat de latere uitvoeringen wel een kruipfunctie hebben gekregen. Zeker iets om op te letten bij aankoop.
Is het dan alleen maar kommer er kwel? Nee echt niet, deze auto rijdt verder heerlijk. Schakelen kan op verschillende manieren. Volledig automatisch, volledig automatisch in de sport stand, en handmatig. De volledig automatische stand is de standaard na starten en die vind ik ook het fijnst. In de sport stand loopt hij wat verder door in de toeren wat wel als positief gevolg heeft dat onderbreking van het koppel wat minder aanvoelt. Nadeel is dat hij dan ook echt wat langer in een lagere versnelling blijft hangen. Ik ben gesteld op comfort, dus dat wil ik niet.
Handmatig schakelen kan ook en werkt prima. De automaat neemt het toch wel over als je het al te bont maakt. Gewoon in de 6 blijven rijden zonder terug te schakelen bij het rode verkeerslicht doet de motor niet afslaan. Handschakelen kan met flippers aan het stuur of met de pook. Dat werkt gewoon heel goed, maar ik heb geen automaat gekocht om zelf te schakelen. Als je overstapt van een handbak en twijfelt over de robotbak, weet dan dat je altijd zelf kunt schakelen. Maar ik verzeker je dat je de robot verkiest boven het handwerk.
Vakantie met caravan.
Hier komt de auto echt goed uit de verf. Hij rijdt subliem, heeft voldoende vermogen en de automaat schakelt zoals ik dat zelf ook zou doen. Hij schakelt zelfs beter dan de volautomaat die ik gewend was. Geen gepingel tussen de versnellingen bij rijden op cruisecontrol. En als ik dan 90 rijdt en er komt een flinke helling, dan probeert hij niet terug naar de laagste versnelling te schakelen om de 90 met heel veel toeren vast te houden, maar zakt gewoon iets terug. Het leek eerst of hij minder vermogen had, maar door zelf gas bij te geven trok hij hem alsnog door naar de 90. Niet comfortabel want met vol toeren.
Bij het langzaam rijden op een grashelling (camping) gaat de koppeling stinken. Daar merkt je weer dat het een koppeling met droge platen is en geen koppelomvormer.
Verbruik.
Hier verbaast de auto me echt. Ik haal het verbruik wat de fabrikant opgeeft (1 op 22). In de verbruiksmonitor sta ik met deze auto ook gelijk onderaan (wat verbruik betreft). Ik trek normaal tot pittig op, maar op de snelweg ga ik nooit sneller dan 100. Simpelweg omdat elke overtreding geautomatiseerd geïncasseerd wordt :-( (trajectcontrole A2). Maar met ook redelijk wat stadsverkeer erbij haal ik elke rit een verbruikt van beter dan 1 op 20. Boven de 120 stijgt het verbruik wel boven de 5l/100km. Ervaring leert dat vanaf ongeveer 20km per rit het verbruik zakt tot onder de 5l. Korte ritten zijn uiteraard funest voor het verbruik.
Stop-start
Dat werkt prima. Het is heerlijk stil voor de rode verkeerslichten. Voet van het rempedaal en nog voordat ik het gas aanraak loopt hij weer. Dat systeem zit meestal niet in de weg. Op 1 keer na dan. Verandert het systeem van stop-start in stop-stop. Dus wel afslaan maar niet meer aanslaan. Alleen door opnieuw met de sleutel te starten kom je dan weer weg. Systeem kan uitgezet worden maar het knopje zit verscholen achter een service luikje. Voor je dat gevonden hebt, heb je een rij claxonerende medeweggebruikers achter je in je nek hijgen. Het is gerepareerd (nieuwe riem en spanner), maar punt eraf voor de betrouwbaarheid! Echt jammer dat je niet een goed bereikbare knop op je dashboard hebt. Soms zie je al aankomen dat het motor beter kan blijven lopen, zoals bij achteruit inparkeren. Het onnodig stoppen en starten zal best wat slijtage geven, dus ik had graag zelf de controle hierover gehad. Uitzetten moet overigens bij elke rit weer opnieuw, het staat standaard aan. Beneden de 10 graden buitentemperatuur werkt de start/stop eigenlijk nooit meer.
Navigatie
Werkt goed. Laatste kaarten er wel even opgezet om geen rotonde te missen. Het is geen perfect systeem, maar als eenmaal de route ingevoerd is, dan zijn de instructies duidelijk. Fijn dat je de gesproken begeleiding uit kunt zetten. Ook fijn dat de instructies niet alleen op het grote kleurenscherm maar ook op het scherm in het instrumentpaneel komt. Recht midden voor je.
Telefoon
Goed verstaanbaar, dat is het belangrijkst. Adressen zijn onlogisch te vinden, dat is vaker gemeld. Maar met de laatste update kun je van de Z naar A scrollen. Die Fransozen toch.
Bediening
Die is onlogisch en inconsequent. Radiobediening is Frans, autobediening lijkt wel Duits. Zo mag je in de verlichting/cruisecontrol instellingen niets wijzigen tijdens het rijden (heel veilig hoor). Maar de navigatie en de radio is geen enkele beperking opgelegd. Als je met 180km/h de kleur van de achtergrond wilt veranderen, ga je gang. Maar owee als je komt aan de voorgeprogrammeerde snelheid van de cruisecontrol. Ook bij het scrollwieltje op het stuur blijft het een gok wat er gaat gebeuren. Duim omlaag betekent omhoog of omlaag? Elke toepassing kiest daar zelf wat voor met als gevolg dat ik nog steeds maar wat scroll om te zien wat er gaat gebeuren.
Veel bediening op het stuur, echt een pluspunt. Wel jammer dat de cruisecontrol pauzeer knop op het midden van het stuur zit. Dat zat op een pookje bij de Peugeot 406. Blindelings op de tast te vinden. Het uitzetten van cruisecontrol is nu juist iets wat je doet omdat je dreigt iemand voor je gaan raken. Dus ik wil dan niet op mijn stuur gaan zoeken waar die knop zit.
Interieur
Luxe, ruimte, stilte. Prachtig panoramadak. Vooral voor de passagiers, want zelf kijk ik meer tegen het stuk dat net boven het voorraam aan. Geeft wel lekker veel licht binnen.
Verlichting binnen is heel mooi met amberkleurige leds. Buiten wemelt het van de lampjes. Zo zitten ze in de buitenspiegels, maar ook aan de onderkant van de portieren. Koplampen kunnen middels een ingewikkeld menu ingesteld worden om een bepaalde tijd na te lichten bij uitstappen en ontgrendelen. Bochtverlichting zit er in. Nut ontgaat me volkomen maar ik zie wel eens een schijnsel van deze lampen als ik het stuur bedien. Maar het kan aan en uitgezet worden. Kortom een compleet circus aan instellingen. Zelf vind ik dat nog wel leuk om een keer uit te zoeken, maar in de praktijk zal het na eenmalig instellen niet meer gebruikt worden.
Stoelen
Die zitten goed, dat zegt ook mijn vrouw. Tevens twee lange zonen hebben nu eens geen klachten (die waren er wel met de P406) wat beenruimte zat.
Betrouwbaarheid
De eerste keer dat het servicelampje aanging was toch even schrikken. Bleek het te gaan om een kapot lampje. Dat viel weer mee. Ook een fietsendrager met een verkeerd geplaatst remlichtje (180 graden gedraaid) gaf een keurige melding in het display bij het remmen.
Zoals al gemeld heeft het start/stop systeem het een keer begeven.
Ook heeft de automatische versnelling het 1 keer laten afweten. Kon alleen nog handmatig schakelen. Na het contact een poosje uit te hebben gehad loste dit probleem zichzelf weer op. Ik vermoed dat de stand van de pook tijdens het starten hier mee te maken heeft. Onhebbelijkheid is dat je de pook niet in de N moet zetten als het contact uitstaat, want dat kun je niet starten met de melding dat de pook in de N moet zetten (maar dat staat ie dan al). Even heen en weer halen en hij ziet het weer. Beetje slordige software fout, ik ben er al aan gewend.
Ruim drie jaar verder
- 265.259 km
Alweer ruim drie jaar verder en het zijn vrij probleemloze jaren geweest. Al kreeg ik wel af en toe een melding over de versnellingsbak. Eerst heb ik het maar genegeerd omdat na het starten alles het nog deed. Maar later werd dit erger. Het begon bij heel warm weer als de auto 10 minuten had stil gestaan. Soms kon ik dan niet meer starten of wilde de auto niet meer in ander versnelling. Even tien minuten laten afkoelen was steeds voldoende, maar niet fijn. Zelf maar Diagbox software en schemas gedownload. Bleek fout P1718 te zijn (versnellingpook coherentie). De versnellingsbak ECU moet eigenlijk vervangen worden. Ik kan het zelf fixen, maar dit had anders een dure reparatie geworden. Buiten deze storing om verder geen problemen gehad, ik rij er dus nog maar een poosje mee verder. Rijdt verder heerlijk :-)
Tot over drie jaar...
Tien jaar na aankoop
- 356.290 km
Redelijk probleemloos verlopen. Elektrische ramen zijn stuk gegaan (zowel links als rechts) dus dat zal wel een bekend euvel zijn. Plastic wat afbreekt na verloop van tijd. Koppeling is ook vervangen wat niet vreemd is gezien het aantal km. Verder alleen normaal onderhoud.
Hij rijdt nog als nieuw. Niets rammelt, geen olie lekkage. Goede aankoop geweest. Overweeg nu wel wat nieuws.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.