Peugeot 508 SW Blue Lease 1.6 VTi (2012)

autoreview

Peugeot 508 SW Blue Lease 1.6 VTi (2012)

Signalement

Uitvoering508 SW Blue Lease 1.6 VTi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 1.700 km

Inmiddels al een paar weken onderweg in de peugeot 508SW. Voor mij inmiddels de 6e Peugeot. De 307 en 407 modellen van Peugeot vond ik niet mooi. De nieuwste series zijn dat echter wel vandaar een hernieuwde kennismaking met Peugeot. De ervaringen zijn positief. Wat opvalt is de mooie en goede bouw-kwaliteit (kraak- en rammelvrij) en het ruime interieur met prettig zittende stoelen. Daarin doet de auto beslist niet onder voor b.v. een Insignia, Mondeo of Passat.

De andere Review van hetzelfde type auto omschrijft goed hoe de auto is. Daarop heb ik weinig toe te voegen en deze review geeft een goede weergave van de plussen en de minnen. Het benzineverbruik ligt bij mij ongeveer bij 1:13 bij hoofdzakelijk gebruik op de snelweg (130-140 km/u). De 120pk voldoet prima hier in Nederland. In de bergen in het buitenland of met de 1575kg aanhangwagengewicht zal je vermoedelijk tegen beperkingen aanlopen. De accelaratie is niet top maar eenmaal op snelheid komt de auto prima mee in het verkeer vermoedelijk ook door het relatief lage gewicht van de Peugeot. De auto heeft een goed weggedrag en een, voor dit formaat auto, strakke besturing waarbij de auto niet lomp aanvoelt. De banden (Michelin) voldoen prima. Inmiddels rijdt de auto op Continental winterbanden waarbij overigens opvalt dat de auto meer windgevoelig is. Een afrader voor deze auto dus de TS830.

Tot slot de versnellingsbak. Na het lezen van testen en rij-impressies word je wellicht afgeschrikt door de negatieve kritieken. Bedenk dat deze wel wat overdreven zijn. Indien je bij ieder stoplicht als eerste weg wil zijn moet je deze versnellingsbak (en de VTI) niet nemen. Bij normaal gebruik valt er echter prima mee te leven en ben je niet langzamer dan een handgeschakelde versie. Voordeel is dat handbediend (stuur) schakelen en volledig automatische bediening door elkaar werken en dat je geen keuze vooraf hierin hoeft te maken.

Probleemloos.

  • 6.700 km

Inmiddels al weer ruimschoots de 6000 km gepasseerd. Geen mankementen gehad of terug geweest bij de garage. Prima. Hier geen bijzonderheden te melden dus. Sluit overigens ook aan bij mijn ervaringen met vorige Peugeot's

De blackberry functioneert uitstekend met de bluetooth via de radio. Om door de adressenlijst te scrollen is wellicht wat omslachtig. Deze begint altijd met de letter A. Als je veel nummers in de telefoon hebt kost dat relatief veel tijd. De navigatie werkt ook goed en de kaarten zijn behoorlijk up to date.

De auto kent verder veel menu's m.b.t. de instellingen. Deze gebruik je eigenlijk te weinig om blindelings te kunnen bedienen. Hiervoor heb je dan echt even het instructieboekje nodig. Bij vorige auto's lukte dat meestal zonder.

De auto kent ook een sportief (sport is een te groot woord) programma waarmee de prestaties best redelijk zijn. Had dat in het begin nog niet in de gaten. Een ster erbij dus voor de prestaties.

Verder valt tijdens het rijden op hoe stil en ruim de auto is. Comfortabel en prettig. Dit blijft ook op hogere snelheid zo hetgeen ontspannen rijden mogelijk maakt. Beenruimte voor en achter zijn prima. De kofferruimte is ook behoorlijk groot hoewel qua beladen en vorm niet zo praktisch als onze (zweedse) station.

Het verbruik is teruggelopen tot net boven de 1:15(75% snelweg) waarbij opgemerkt wordt dat het verbruik boven 125 km/u behoorlijk toeneemt en daaronder juist sterk afloopt voor iedere kilometer die eraf gaat. 125 aanhouden dus. Meters en tellers zijn functioneren sowieso opvallend precies.

Probleemloos II

  • 15.800 km

Geen bijzonderheden. Verbruik ligt bij de 1:16,5. Geen olie bij hoeven vullen tot nu toe. Alles werkt prima.

Probleemloos III

  • 31.400 km

Inmiddels alweer de 30000 km gepasseerd. Tot nu toe geen problemen. Kort geleden klein beetje olie (minder dan een halve liter) bijgevuld. Benzineverbuik ligt nog steeds bij de 1:16. Geen rammels of gebreken. Al met al een prima auto dus. Het 1e onderhoud (kleine service beurt ; 30000 km)is ingepland.

richting de 60000 km

  • 56.500 km

Inmiddels wordt met de auto bijna alleen nog snelweg gereden. Het verbruik is ongeveer 1:17 (veel 100 km/u gedeelten op de route). Over de auto niets te klagen. Er hebben zich geen gebreken voorgedaan en de auto is vrij van rammels en alles functioneert zoals het hoort. De komende tijd gaat er vrij veel mee gereden worden. Kijken of de goede ervaringen met de auto zo blijven.

Prima!

  • 79.000 km

Klein probleem in de fiscaalbox. Is een accessoire overigens en geen onderdeel van de Peugeot dus. Kilometer-administratie weer tijdelijk handmatig bijhouden dus. Wordt gelukkig op korte termijn gerepareerd. De auto is verder probleemloos. Ook bij de laatste service (63.000km) waren er geen bijzonderheden. Op naar de 100.000 km.

112.000 km

  • 112.000 km

Niet zoveel te melden. De auto is storing- en rammelvrij. Olieverbruik is niet waarneembaar. Brandstofverbruik ligt tussen de 1:16 - 1:17. Van de linker deurgreep laat de soft-lak los iets waar m'n vorige VW ook nogal last van had. Als het toch geen auto-leven heel blijft laat het dan weg zou ik zeggen. Recent kleine inbraakschade gehad en verder vertoont de voorruit een behoorlijke ster. Dat wordt vernieuwen. De michelin banden (1e set) houden zich uitstekend.

130.000 km

  • 130.000 km

Auto functioneert uitstekend. Prima comfort.Geen klachten. Alles kraak en rammelvrij. Benzine en olieverbruik is nog steeds hetzelfde. Binnenkort de 4e onderhoudsbeurt.

Eerste probleempje

  • 147.000 km

Eerste storing gehad met de auto: de Lambdasonde was stuk. Auto sloeg af en toe een keer af en liep soms onregelmatig. Inmiddels hersteld , hoewel de katalysator nu ook storing geeft en vervangen wordt. Bij 135000 km is de 4e servicebeurt uitgevoerd. Hier waren geen bijzonderheden.

166000 km

  • 166.000 km

Blijft een zeer goede auto de Peugeot. Geen rammels , geen mankementen anders dan de vervangen Lambda sonde en katalysator. Bij 149000 km heeft de auto voor het eerst een nieuwe set zomerbanden gekregen (Kleber Dynaxer) welke ook prima voldoen. De oude Michelin banden waren na 100000km echt op. Kosten voor onderhoud van de auto iets onder de norm , brandstof iets boven de norm. beide een procentje overigens. Al met al een aanrader deze auto. Het afscheid nadert echter. Over een week of 8 wordt de auto vervangen door een VW Passat Variant TDI. Een 51%-49% besluit t.o.v. weer een 508SW overigens.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.