Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 140pk (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Allure 2.0 HDi 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Peugeot 508 SW 2.0 140 Allure
- 500 km
Het kon niet mooier uitkomen. Net toen het leasecontract van mijn Laguna afliep en ik me ging orienteren op een andere auto kwamen de eerste foto's van de 508 in omloop. Dit is voor mij de "echte" opvolger van de 406. Ik heb de 407 nooit een echte kandidaat gevonden. En destijds was de nieuwe Laguna net op de markt. En wat is er nou leuker dan in een nieuwe auto te rijden die nog niet op elke hoek van de straat staat. De keuze was wel meteen duidelijk; geen automaat en verplicht een diesel. De blue lease uitvoeringen gaven niet de door mij gewenste opties en dus gekozen voor de Allure en die verder aangekleed.
De auto is als volgt samengesteld:
Uitvoering: Allure
Kleur: Gris Thorium
Extra uitrusting:
- Afneembare trekhaak
- Xenon
- Leer (af fabriek)
Gisteren heb ik de auto opgehaald en meteen genoeg kilometers gemaakt om een eerste indruk te kunnen geven.
In het begin ging alles stroef en klonk het ook nog een beetje rauw maar inmiddels begint de auto een beetje los te komen.
Wat me opvalt in positieve zin:
- De auto is erg stil (maar niet stiller dan de Laguna)
- De wegligging is comfortabel maar stevig
- Het interieur is bijzonder mooi!
- De standaard radio klinkt zeer goed en mijn Ipod classic wordt meteen herkend.
- De stuurbediening is na enig uitzoekwerk erg fijn
- Pretting en gebruiksvriendelijk navigatie systeem.
- Wat een ruimte!
Wat me opvalt in negatieve zin:
- De bediening van de koppeling is aan de zware kant
- De middenstijlen zijn erg breed en vormen daarmee een flinke dode hoek
- De achterruit is niet erg groot en geeft daardoor een beperkt zicht naar achteren
- De linkerbuitenspiegel kan niet ver genoeg naar buiten gesteld worden waardoor je de (erg mooie) zijkant van de auto ziet. Ik ben niet zo groot dus voor mij kan het nog, maar als je langer bent kan dit wel problematisch worden.
- Ik mis een plekje voor mijn telefoon
Algemene eerste indruk:
Nu de auto wat los begint te komen en ik er wat verder mee gereden heb ben ik erg tevreden met mijn keuze. Ten opzichte van de Laguna mis ik wel wat verfijning. De hele bediening van de Peugeot gaat wat zwaarder en net wat minder subtiel maar het gaat dan wel echt om details.
Overigens zijn bij mijn auto wel de laatste kaartupdates geinstalleerd. Op de A50 bij knooppunt de Hogt staat alles er op zo als de situatie nu is compleet met parallel banen. Wel heeft de dealer bij het monteren van de trekhaak een achterlicht beschadigd. Daar ga ik nog mee terug.
Zodra ik wat meer kilometers gemaakt heb zal ik deze review bijwerken met mijn ervaringen.
Afscheid
- 43.000 km
Helaas, helaas. Door een wisseling van werkgever heb ik afscheid moeten nemen van mijn zorgvuldig uitgezochte Peusje. Nog erger is wat ik er voor terug krijg; een Skoda Octavia. Ook daar zal ik een review van schrijven.
Bij het afscheid moet ik vaststellen dat deze 508 niet op het zelfde kwaliteits niveau staat als zijn voorganger de Laguna.
Hieronder de staat van dienst na 43000 kilometer:
Laat ik voorop stellen dat dit een van de fijnste auto's is die ik ooit gehad heb en de kans dat er nog weer net zo'n fijne komt is niet zo groot want een auto met zo'n hoge bijtelling als deze zal ik niet snel weer bestellen. Maar toch waren er een aantal ergernissen die niet bij een auto van deze prijsklasse horen. Laat ik maar beginnen met de minpunten:
- na 39000km begon de koppeling te slippen. Voor ik hem in ging leveren was het al zo erg dat hij er voor naar de garage moest.
- De bediening van de koppeling was erg zwaar. Ik heb me wel afgevraagd of er een verband was tussen het slippen en de zware bedieng
- De grootlicht assistent is waardeloos. Zodra ik de knop inschakelde ging het grootlicht aan en begon het grote verblind spektakel. Ik moest altijd handmatig ingrijpen.
- De automatische ruitewissers waren irritant. De ruitenwissers zelf gingen boven de 140km/u zweven, en de automaat schakelde veel te snel naar de hoogste stand waardoor je altijd van die zenuwachtige dingen voor je neus had. In de praktijk stonden die dus vaak op een vaste stand.
- Rond de 30000km begon zich een rammel te ontwikkelen in het dashboard achter het navigatie scherm.
- Navigatie en telefoonbediening; genoeg over gezegd.
Maar dat gezegd hebbend kan ik toch wel stellen dat de pluspunten ruimschoots de negatieve punten compenseren:
- Wat een mooie carrosserie! Naar mijn smaak een van de mooiste middenklassers van dit momentt.
Geweldig interieur. Kan in deze klasse maar weinig tegenop.
- De ruimte voor- en achterin. Ja, er zijn ruimere auto's in deze klasse maar die vallen om andere redenen af.
- Geweldige wegligging. Eindeloze grip en een laat ingrijpend esp. De afstelling van het onderstel is wat mij betreft de perfecte combinatie van comfortabele vering met een stevige demping. De auto deint nooit.
- Goede caravan trekker. Gek genoeg is de combinatie met een flinke caravan stabieler dan de losse auto.
- De stilte in het interieur is oorverdovend.
Alles bij elkaar heb ik van deze auto vooral genoten en ik zal hem zeker gaan missen.
N.B. Ik heb aanvankelijk een verkeerde kilometerstand opgegeven. Dit heb ik nu gecorrigeerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 508 SW 1.6 Blue Lease Executive Clima Cruise Pano-Dak Navi LMV Trekhaak NL-Auto
- 2014
- 175.759 km

Peugeot 508 SW 1.6 THP Blue Lease Executive
- 2011
- 237.512 km

Peugeot 508 SW 1.6 THP Blue Lease Executive head-up display, panorama, cruise, elec pakket navi, climatronic, 119.000 km *rijklaar
- 2011
- 119.226 km