Peugeot 508 SW Allure 1.6 THP (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Allure 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.500 km |
Veel licht!
- 850 km
Na twee jaar enorm verwend te zijn met een C5 Tourer in december reeds de Peugeot 508 besteld. Proefrit nog niet mogelijk, alleen de sedan gezien in breukelen. Kleur gekozen vanaf een printje. Doe maar donker grijs (Gris Haria) want Bleu Bourasque hebben we nu op de C5 al.
Besteld:
Peugeot 508 SW 1.6 thp Allure automaat
- Gris Haria
- Xenon verlichting
- Lederen bekleding met stoelverwarming via achterafmontage
Wachten, wachten, 1 april arriveerde de auto bij de dealer. Ging nog naar DK voor leder inbouw. Bleek er voor de Allure nog geen mal voor de achterbank te zijn. Mijn auto heeft daar dus 4 weken (!) gestaan voordat deze klaar was. Uiteindelijk op 6 mei de nieuwe auto kunnen ophalen.
Meteen een rit van 180 km voor de boeg, inmiddels staan er 850 km op in een week, tijd voor een eerste indruk;
Stuurgedrag is communicatief en zeer prettig. Tevens een erg prettig dik, klein stuurwiel, ligt lekker in de hand. Moet nog even wennen aan de knoppen op het stuur, simpelweg omdat deze bij de C5 op andere posities zaten.
Door het (standaard) panoramadak heerlijk veel licht in het interieur. Alleen, wel dicht maken bij parkeren, zodat de auto geen sauna wordt. Ik heb wel het gevoel dat door dit dak de auto wat extra lawaai in het interieur doorgeeft. Voor mijn gevoel was de C5 stiller.
De stoelen zitten geweldig. Met de elektr. verstelbare lendensteun is het makkelijk een goede positie te vinden. Ivm leder via achterafmontage kent de stoelverwarming slechts twee standen.Ivm hoge temperaturen buiten deze nog niet uitgeprobeerd.
Demping van de auto is stevig, maarja, wat wil je als je hiervoor een C5 met pneumatische vering hebt gehad... Er is prima mee te leven, voordeel is dat de auto weinig helt in bochten en niet duikt bij het remmen.
De 1.6thp met 6-traps automaat is de grootste verassing: heerlijk soepel, stil en snel, wat een aanrader, wat een genot is deze motor en automaat!! Verbruik eerste tank bijna 1 op 12.
Navigatie werkt prima, ook snel.
De blue tooth koppelt snel, jammer dat je bij de a in je telefoonboek moet beginnen, ook als je naar een contact met de z moet. Hierin had ook een snelkeuze moeten zitten in mijn ogen. Dit werkt niet handig. Nu zoek ik op de telefoon het nr, dat is niet de bedoeling van handsfree bellen.
Tevens mis ik (tov de C5) de voice control.
Geluid van de audio installatie voldoet, de bass op -2, dan is het goed te luisteren, de standaard bass instelling is te zwaar voor de speaker (wederom was in de C5 beter)
Externe audio bron aansluiten gaat makkelijk en is overzichtelijk weergegeven in display in de auto.
Xenon met led verlichting: naast de meedraaiende xenon verlichting is er ook nog een aparte bochtverlichting, ik ben er speciaal 's avonds een blokje voor om geweest, 't werkt fantastisch. Net zoals de groot licht assistent overigens. Leuke gimmick!
Auto is ruim voldoende gebleken tijdens een korte vakantie.
Een minpuntje waarvoor ik nog naar de dealer moet: er zit een rammeltje in de achterklep en de auto rammelt licht tijdens rijden over een klinkerweg. Even naar laten kijken. Verder uitermate tevreden, we kunnen weer kilometers maken!
17/5:
zojuist geinstalleerd: flitspalen in europa
Flits info:
wisten jullie dat je flitsinfo via de usb kunt inlezen in het navisysteem van je 508?
op www.wipinforadars.fr kun je 21250 flitspalen van europa (vaste lokaties) downloaden voor 5,- en deze inlezen in je navigatie.
usb stick bij de hand houden en je creditcard. is een officiele site van Peugeot, dus gewoon vertrouwd. (website staat vermeldt in je instructieboekje op pag 245).
Tevens even de installatieprocedure downloaden, is met een kwartiertje gebeurd.
25/5/2011:
inmiddels in behoorlijk wat plaatsen geweest met de 508. De flitspalen worden ook in NL goed weergegeven. Je kunt zelf ingeven of je wel of niet gewaarschuwd wilt worden bij naderen flitspaal.
Mbt auto: nog steeds geweldig, ik ga de motor/versnellingsbak (automaat) elke dag meer waarderen, wat een heerlijke combinatie! Deze kan ik echt iedereen aanraden! Door de 6-traps automaat blijft het interieurgeluid bescheiden.
Als je de hemel sluit, is de auto stiller binnen, zal te maken hebben met weerkaatsing van het geluid tegen het glazen dak.
Hetzelfde geldt nl. ook bij telefoneren. Met de hemel gesloten is de "andere kant" beter verstaanbaar dan met hemel open. De galm is dan weg.
Verbruik zit na 2000 gemiddeld op 8.3 ltr per 100 km volgens de boordcomputer, komt aardig overeen met de werkelijkheid. Trek met regelmaat stevig op, op snelheid mooi zuinig.
rammeltje
- 5.600 km
De 508 bevalt me ook na twee maanden meer en meer als een plezierige auto.
Enige minpuntje is dat er voor mijn gevoel in het linker achterportier/scharnier een rammel zit. Wellicht heeft dit te maken met de leerinbouw achteraf, ik laat er bij het volgende garagebezoek naar kijken.
De stoelen zitten ook op de lange afstand heerlijk, retourtje zuid-belgie op 1 dag is geen enkel probleem, over een paar weekjes mag hij 1000 km naar zijn thuisland gaan maken.
Verbruik zit momenteel rond de 1:13, keurig gezien automaat en gewicht van de auto. En beduidend zuiniger dan de C5 aut. die ik hiervoor heb gehad. De grote tankinhoud is ook erg prettig, in combinatie met het lage verbruik een grote acciradius, heerlijk!
Misser is de linker bekerhouder. als je hier een blikje in hebt staan, zit je met de hendel van de ruitenwisser in de knoei, zit te dicht op elkaar. Probleem is op te lossen als je alleen in de auto zit, je kunt dan ook prima de rechtse bekerhouder gebruiken, deze is ook binnen handbereik.
Op een paar kleine puntjes na een grandioze auto die ik iedereen kan aanraden!
de eerste 10.000 km zitten erop
- 10.100 km
De km teller is de 10.000 gepasseerd, mooie tijd voor een update van mijn review.
Onlangs een lange vakantierit achter de rug. Door de elektr. verstelbare lendensteun vind je een goede zit en rijdt je de afstand probleemloos! De motor is stil, ook op snelheid 130 / 140 km/h en er is altijd voldoende trekkracht over. In de bergen schakelt de automaat optijd terug als je gasgeeft. Bij afdalen kun je handmatig de flippers gebruiken om op de motor af te remmen. Ik vind de stapjes klein, schakelde meestal twee versnellingen terug om hem echt te laten afremmen.
Verbruik in nederland ligt rond de 1:12,5, de vakantierit, veel lange afstand, veel cruisecontrol, zat op ruim 1:13,5, incl. volle bepakking en 4 personen, netjes dus. Fijn is de grote tank, met gemak 900 km op een tank, een acciradius die je meestal bij diesels tegenkomt.
De software van de navigatie is een keer warmgelopen (midden in Lyon), heeft zich gereset, probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Mijn C5 heeft dat ook eens gehad.
de ipod aansluiting pakte hij niet elke keer toen er ook nog een cd in de cd/speler zat. telkens foutmelding koppelen ipod. Radio uitzetten, ipod aan, dan radio aan, dat was de enige manier om dit te tackelen. Normaal heb ik een mp3 speler in de auto, deze wordt altijd zonder problemen herkend.
Wat me in nadelige zin opvalt is dat de lichtsensor gevoelig staat afgesteld. Op een weg met veel bomen (en schaduw) gaan de lampen diverse malen aan en weer uit. Hou dan de ingeschakelde stand een minuut of 5 vast, dit is volgens mij niet bevorderlijk voor de lampen.
Ook in frankrijk rijden er nog niet zoveel peugeots 508, onderweg aardig wat bekijks gehad van de fransen zelf! Da's altijd leuk.
Ik merk dat ik, naarmate ik langer in de auto rijdt, er steeds tevredener over wordt.
Tot de volgende update...
minpuntjes: rammel en navigatie, plus: motor/bak c
- 18.250 km
Inmiddels de 18.000 km gepaseerd. De auto is nog steeds een fijne metgezel. Verbruik is over de laatste 9000 volgens de boardcomputer 7.6 ltr p 100 km (ruim 1:13).
Actiradius door de grote tank van 72 ltr ruim 900 km, erg fijn voor een benzine auto!
De rammel begint me meer en meer te irriteren, heb met mezelf afgesproken dat ik pas naar de garage ga bij de 30.000 km, moeten ze hem maar meteen goed onderhande nemen.
Het navigatiesysteem is inmiddels al een paar keer vastgelopen. tevens diverse malen gemerkt dat de tijd ineens op 12.00u staat, spanning eraf geweest? of ook complete reset? ik weet het niet, is wel lastig. Je moet toch telkens de dag, datum en tijd opnieuw instellen, niet handig.
Navigatie/radio start traag op, de parkeersensoren doen het dus niet meteen als je wegrijdt! blijven opletten dus!! soms duurt dit wel 30 seconden, gewoon te lang, Peugeot dit MOET beter kunnen!
Stoelen zitten ook op lange afstand heerlijk. En wat een genot is de motor/bak combinatie! tot de 160 km/h meer dan voldoende vermogen. Heb in Duitsland even de top geprobeerd. bij 225 km/h bergaf was de fut er echt uit. Maar wanneer rijd je dat nou? Voor het dagelijkse verkeer is de motor meer dan krachtig genoeg, de automaat schakelt zeer soepel, zowel op als terug.
Bij plankgas een lekker kickdown en een behoorlijke duw in de rug!
De flippers werken goed als je 1 versnelling wilt op- of terugschakelen, 2 ineens pakt ie niet, da's jammer.
Al met al best tevreden, met name het navigatiesysteem verdient aandacht door psa!
kleinigheidjes
- 34.000 km
Bij de 30.000 km beurt even de chroomstrip laten vastzetten op het achterportier. Het blijft een heerlijke, prettige auto om in te rijden. Wel valt sinds een paar dagen de verlichting weg in de wijzer van de snelheidsmeter. Lastig, je ziet niet direct hoe hard je rijdt. En aangezien de auto heerlijk stil is, valt er post van het CJIB te verwachten. Moet in mijn ogen niet kunnen. Dus even een afspraak maken in de garage.
Bij de beurt is ook de navigatie geupdate, dwz nieuwe snellere software erin. Ik heb er nog niet veel van gemerkt moet ik eerlijk zeggen. Systeem start soms traag op, waardoor de parkeersensoren niet meteen werken. Da's jammer.
Verbruik blijft ook in de (strenge) winterperiode veelal rond de 1:13, netjes voor een auto van dit formaat met automaat.
Paar kleine smetjes op het blazoen van deze verder fantastische auto! Het is elke keer een genot om in te stappen!
paar minpuntjes, maar overall heerlijk!
- 60.500 km
Wat blijft de 508 toch een fijne reisauto! er hebben zich het afgelopen half jaar wel wat probleempjes voorgedaan, maar alles is keurig onder garantie verholpen. Zo weigerde de keyless entry op de klink rechtsvoor. Tevens liep de motor bij 55.000 km niet lekker. Beiden zijn verholpen.
Bij de 60.000 km beurt is een software update carkit uitgevoerd. Het bellen met de Iphone is beter geworden, maar nog niet perfect.
Perfect blijft wel het rijcomfort van de auto. Comfortabel, stil en altijd voldoende vermogen! Het verbruik blijft schommelen tussen de 1:13 en 1:13,5. (7.3 liter over de laatste 6.000 km volgens de boordcomputer)
Auto is nu anderhalf jaar in bezit. Een paar kleine minpuntjes, maar hoofdzakelik Genieten! En ja, ik schrijf Genieten bewust met een hoofdletter!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.