Peugeot 508 SW Active 2.0 HDi 140pk (2011)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508 SWPeugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 SW Active 2.0 HDi 140pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers met de nieuwe 508 - België

  • 1.200 km

Na twee Volvo's gereden te hebben als lease-wagen (S40 en V50) werd het tijd voor iets anders. Bij het zoeken naar een nieuwe leasewagen was het volgende belangrijk:
- meer ruimte hebben dan de V50
- gemakkelijke bediening neerklapbare achterbank (er moeten regelmatig grote stukken bagage mee)
- BIJ VOORKEUR een 2-liter diesel (veel 1,6 DI Eco/Blue/Green etc... modellen op de kooplijst, echter, vermits ik ongeveer 50.000 km rij per jaar wens ik graag een wagen die ook richting => vooruit gaat wanneer je het gaspedaal indrukt)
- goed uitgerust: GPS, regensensor, parkeersensor, goede zithouding, liefst nog een te gekke muziekinstallatie, ...

De laatste jaren is op de Belgische lease-markt het aanbod een pak beperkter geworden. Vroeger had je veel waar voor je geld, dat is echter recentelijk veranderd. Je moet al goed zoeken om een auto te hebben die voldoet aan de vereisten die ik voor mezelf heb gesteld en dit met nog een degelijke motorisatie. Vermits ik niet hoger mocht gaan dan 145 gr/km CO2-uitstoot en ik verplicht ben een Diesel te nemen, waren al een groot aantal automodellen geëlimineerd, zoals:
- alle monovolumes met cilinderinhoud boven 1,6 liter
- de Volvo S40 en V50, dus geen nr.3 voor mij (en dit model is zowiezo al te klein)

Na heel wat zoeken bleven de volgende kanshebbers open:
- Opel Insignia 2 liter: klein, betrekkelijk duur als je wat uitrusting wenst
- Ford Mondeo 2 liter : kanshebber. De testrit viel echter tegen. Vooral het bochtengedrag en de vinnigheid van de 2-liter was teleurstellend.
- Skoda Superb 2 liter : kan nét in het leasebedrag. Echter, de verkoper kreeg de achterbank wel plat met heel veel moeite (is écht een vooroorlogs systeem), bij het weer opklappen had hij gewoon de zitting losgekregen => no, thanks
- VW Passat 2 liter: wanneer je enige deftige uitrusting wenst ga je royaal over je budget
- BMW 3-serie, Audi A4 => te klein
- Renault is geen optie (vraag me niet waarom)

Andere modellen die enkel geschikt waren met 1,6 motor laat ik liever links liggen.

- en de Peugeot 508 2 liter HDI: past perfect in het budget met goede uitrusting én een 2 liter motor. Testrit gemaakt en overtuigd => Winnaar

Wat had ik uiteindelijk besteld?
- Peugeot 508 Active 2.0 HDI
- Bourrasque Blauw
- Pack Look (17" velgen Style, donkere ruiten achteraan en verchroomde zijruitlijsten)
- Fleet Pack Max (beige leder, el. verst. zetels, Navigatie, H-UD, Bluetooth, park assist V+A)

Na het eerste weekje rijden:

Positief:
- heel stille wagen
- heel comfortabel, kilometervreter
- goede zitpositie
- goede wegligging, soms voel je wel dat je met een vrij grote/logge auto op weg bent
- vrij goede prestaties (auto is nog niet "losgereden", wel minder vinnig dan de Volvo V50 2.0 D)
- heel, heel veel ruimte
- het onderaan afgeplatte stuur ligt goed in de hand
- achterbank neerleggen en terug op is heel simpel, gemakkelijk verwijderbaar koffergordijn
- actieradius is heel goed (zeker in vergelijking met de V50)
- glazen dak is een plezier voor de kids

Negatief:
- ergonomie: veel knopjes met overlappende functies op verschillende plaatsen op het dashboard
- bediening geconnecteerde IPhone, liedjes "zappen" is een ramp
- bediening telefoonlijst via Bluetooth IPhone (werkt echt niet goed)
- GPS aanwijzingen zijn wel goed (ook via de HUD, dat is echt goed), maar de bediening van de GPS en de gebruikersopties laat te wensen over, niet logisch opgebouwd. Zeker in vergelijking met de Volvo-GPS
- Cruise Control werkt niet onder de vierde versnelling (onder een bepaalde snelheid niet => OK, maar onder een bepaalde versnelling niet, dat vind ik heel gek)
- zicht rondom (middenstijlen)

Meer kilometers rijden levert misschien nog meer feed-back op.

11.800 km later...

  • 13.000 km

... en in het algemeen nog steeds tevreden van de Peugeot 508 SW. Bedankt voor alle positieve reacties die ik kreeg na de vorige review. Na wat intensiever gebruik kan ik de volgende zaken opmerken:

- de combinatie van de te gekke velgen, de donkerblauwe kleur, het glazen dak, de donkere ruiten en het wit-lederen interieur zorgt nog steeds voor bewonderende uitingen van vrienden, familie en collega's. Wanneer ik, nadat ik word gevraagd "met wat ik nu rij", antwoord met "Peugeot 508" dan zijn sommige reacties in de aard van "oh, is het dat maar..." totdat men de wagen dan ook effectief ziet. Dan zijn de reacties allemaal positief en vol van bewondering.

- De wagen is, desondanks z'n niet-ultragroene-label (HDI 140 PK 2.0) heel zuinig. Uiteraard is er veel gelegen aan je eigen rijstijl, maar met de laatste tank had ik een gemiddelde op de boordcomputer van 5,4 l/100 km en dat is toch een hele prestatie. Desondanks beweeg ik me niet als een slomerd door het verkeer, integendeel, de motor is vinnig genoeg om je elke keer weer uit te nodigen tot een "leuk stukje in de toeren gaan".

- De electronica: hier doel ik dan vooral op het bluetooth systeem en de bijbehorende GPS. OK, met de bluetooth-nukken en bugjes heb ik leren leven (af en toe valt de connectie weg of crasht het systeem aan het einde van een gesprek zodat ik niet eens het gesprek meer kan afdrukken) en andere merken zijn hier kennelijk eveneens niet van gespaard. Maar de GPS blijft me toch parten spelen: wat een klungelige bediening en het is net alsof het systeem van 10 jaar terug stamt. Ik vind er uiteindelijk wel (meestal) mijn weg mee en dat is het voornaamste. Maar alle verkeersinformatie-meldingen staan ondertussen gewoon uit omdat dit toch niet deftig bruikbaar is. Ik ben er bijvoorbeeld niets mee dat er nog file is op een afslag waar ik een uur geleden reeds ben gepasseerd. Muziek afspelen via het USB-stickje dat je dan rechtstreeks vanop je stuur kan bedienen, net zoals de mappen in de Explorer op PC, is dan weer wel ultra-handig.

- Ergonomie: de knoppen op het stuur staan gewoonweg niet logisch ingedeeld. Zo staat de volumeregeling recht onder je duimen maar om de bediening van de cruise control die je, naar mijn mening, veel meer bedient vanop het stuur, voor mekaar te krijgen moet je dan weer héél lange duimen hebben. En links staat dan een functietoets van je stereo en rechts dan weer een andere functie van je stereo... de logica is ver te zoeken.

- de ruimte is fantastisch en het gemak waarmee bv. de zetels zich laten neerklappen is voorbeeldig. De lederen zetels zitten ook fantastisch en de ideale zithouding is gemakkelijk te vinden.

- de audio-installatie (Arkamys-systeem met centrale luidspreker): is niet slecht, maar ook niet denderend. Spijtig, een gemiste kans.

- op algemeen verzoek voeg ik binnenkort nog enkele foto's toe

Al bij al is dit een auto die regelmatig een grote smile op mijn gezicht tovert. Zet jezelf op de autosnelweg, aan 120 km/u, cruise controle op, zetel electrisch wat meer achteruit, een leuk muziekje op en geniet van de stilte, rust en het comfort die de Peus je biedt. Je komt er meer ontspannen uit dan je erin bent gekropen: één van dé eigenschappen die een echte kilometervreter moet bieden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.