Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Active 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Heerlijke auto
- 5.600 km
Ja, wat moet je als Mercedes-fan, als je je C-combi na bijna 11 jaar toch eens wil vervangen.
Dealer uit onze stad is weg, nu 35 km verder en een maatje grotere auto (dus een E-combi) is gauw 60d euro. Niet echt reklame voor een nieuwe E-combi.
1.5 jaar geleden de Skoda Superb combi gezien en die stond bovenaan mijn verlanglijstje. Lekker groot van binnen (goed voor de opgroeiende kinderen en de reisbagage op vakantie). Betere prijs, zuinige motor, leuke opties.
Dan begin dit jaar foto's van de Peugeot 508SW. Mooie wagen en een mooie kleur (brun).
Allebei naast elkaar gelegd en naar de dealer.
Skoda-dealer geeft een sobere indruk en op de 1.4tsi BE kreeg je geen korting. Dat viel tegen.
Dan Peugeot. Fijne uitstraling, veel standaard, wel korting (en dus 4d euro goedkoper tov de Skoda) en apart de inruil. Moest nog wel even naar Breukelen om de SW in echt te kunnen zien. En na hem in het echt te zien, binnen 5 minuten verkocht.
Dus een Peugeot 508SW 1.6THP handm Brun Garanje bestelt. En hij kwam nog binnen voor de vakantie naar Spanje. YES, daar koop je hem oa voor.
De auto. Mooi van buiten en mooi van binnen.
Heerlijke stoelen, veel ruimte in de breedte zowel op het zitvlak, als bij de benen. Als ik bij gasgeven mijn knie laat leunen tegen het middenconsul zit er wel een vervelend randje, maar door de ruimte kan ik mijn voet iets anders plaatsen en is dit geen probleem meer. De handrem zit niet in de weg. De schakelpook werkt naar alle versnellingen prima. De knopjes op het stuur is voor mij wennen. Bij sturen raak ik wel eens de wieltjes aan. Voor de cruisecontrol moet je teveel knoppen indrukken en hadden ze voor mij eigenlijk op de plaats van de volumeknoppen mogen zitten en de volume van onder. Voor de cruisecontrol heb je je aandacht op de weg en op het stuur nodig en zit je linkerduim op dat moment bij de volmueknop volgens mij. Dus wanneer ik nu de cruisecontrol wil activeren moet ik mijn linkerhand naar onder doen om in te stellen en zelfs nu nog even kijken welke knop. Dan gebeurde het in het begin ook nog eens dat ik hem per ongeluk rechtsonder had uit gezet dus deed de knop niks. Dus Cruisecontrol zou gewoon altijd standbye moeten staan en de setknopjes op de plek van de volume.
Radio werkt prima, geluid is na afstelling prima. Mp3 cd's en Ipod werken goed via de knoppen op het stuur. Bij allebei af en toe statische tikjes tussen de liedjes en de shufflefunctie werkt slecht, ik krijg van 999 liedjes uit een mapje iedere keer dezelfde liedjes te horen, dus normaal afspelen is gevarieerder.
Verlichting van de auto is echt en dikke 10.
Zowel buiten (met xenon) mooi en goed in de bochten en de knipperlichten met 1 tik drie keer knipperen, en binnen spant de kroon met die rode ledjes, leesplampjes overal en mooi dashboard verlichting, niks op aan te merken.
Ruitenwissers werken goed, voor sproeien moet je de hendel naar je toe even vasthouden anders met een kort rukje geen sproeien.
De motor klinkt mooi en is rap genoeg. Je moet wel genoeg toeren maken want onder de 1500 toeren zit een turbogat. Schakelindicator niet altijd handig in de bergen, want bij helling op moet je toch doortrekken en andersom. Wel handig, omdat de auto heerlijk stil is gaf hij mij soms aan door te schakelen naar zes terwijl ik dacht dat hij al in zes zat.
Leuke, voor mij nieuwe noviteit, is hellinkje trekken. Als je op een helling naar boven staat en je wilt wegrijden blijft de rem +/- 2 seconden instaan, zodat je in die tijd met gas en koppeling moet kunnen wegrijden zonder de handrem.
Dit werkt ook achteruit, gaaf.
Dan na de lange rit van en naar Spanje kan ik zeggen. Zeer comfortabele auto zowel voor als achterin, we waren allemaal duidelijk minder vermoeid en de rit was voor ons langer dan normaal. Verbruik, volle auto 140 km/uur is 1 op 14.5.
Ga je +/- 110 km/uur rijden kom je op 1 op 17.5 uit.
Parkeersensoren werken prima, geblindeerde ramen achter werken voldoende om geen extra zonwering te willen hebben, glazendak prachtig, verwarming en ventilatie prima, 12 volt voorzieningen handig, kinderslot superhandig te bedienen vanaf de bestuurder.
Ik heb nog niet veel hinder gehad van de dikke B-stijl.
Uiterlijk auto. Vanaf links of rechtsvoor bekeken ietwat Mercedes R lijnen. Vanaf links of rechtachter mis ik op de achterkant een chroom accent vanwege de chromen omlijsting rond de zijramen.
Deze auto is echt aan te bevelen. We hadden in het buitenland behoorlijk bekijks zelfs in Frankrijk een fransman die ons diverse keren liet inhalen en met gebaren vroeg of de auto beviel. Op de heenweg een rijdende franse versie gezien en op de terugweg een Nederlandse SW in Frankrijk. In Spanje alleen bij de dealer zien staan.
Hopelijk heeft iemand wat aan deze review.
opmerkelijk
- 6.400 km
Afgelopen week wat bekende ritten gedaan en wat meer toeren getrokken, bochtenwerk en remacties gemaakt.
Hij blijft lekker rustig overkomen. Spoorvorming duidelijk minder (eigelijk geen) last van, dus wel goed opletten of je niet van je baan afwijkt. Ook minder windgevoelig, wel iets op de kop, waardoor je meer gas moet geven qua gevoel.
Bochtenwerk minder sportief dan mijn vorige auto, die ook op 17" stond maar dan met minder rubber.
Het uitrollen van de auto is opvallend lang bij verschillende snelheden, waardoor je eerder kan/moet anticiperen en ook bij afdalingen in de bergen moet je veel bijremmen om geen snelheidsovertredingen te maken, je rijd iedereen zonder gas te geven gewoon voorbij.
Zeer opmerkelijk is het doortrekken in oa zijn tweede versnelling. De toerenteller loopt bij 6250 toeren in het rood en in zijn twee rijdt je dan 100 km/uur!!!!!!.
Verbruik tijdens een rit van Vlissingen naar Genemuiden en terug, 1 op 15 (vorige auto 1 op 11). Tijdens deze rit rijd ik altijd 5 kilometer harder op de teller dan toegestaan, dus stukken 125, 105 en 1 uur file rijden in totaal van de 7 uur en 600 kilometer.
Heb na 6400 kilometer nog geen mankementen gehad.
Kinderen vinden de deurvakken achterin prettig, maar jammer dat de ramen achterin niet helemaal open kunnen.
Parkeersensoren maken het benaderen van een object een eitje. Aanrader om bij te bestellen.
nog iedere dag blij met deze auto.
- 11.500 km
Na 11.500 kilometer, zou ik nog steeds voor dezelfde auto kiezen. Misschien zou een automatische versnellingsbak nog meer luxe gevoel geven.
De auto nog vrij van ongewenste geluiden.
De motor hoor je nauwelijks en bij het stevig doortrekken geeft hij een lekkere sound.
Prettig is dat de deuren makkelijk sluiten, wat bij onze vorige auto nogeens opnieuw moest omdat hij niet helemaal goed dichtviel (erg vervelend).
Bediening van de ventilatie is prima te regelen en duidelijk.
Sommige meters in het dashbord gaan stapsgewijs en daar moest ik aan wennen.
Nog steeds tevreden over de ruimte in de auto en de looks van de auto.
Ondertussen ook een paar keer boven de 200 gereden. Tot +/- 185 nogsteeds rust aanboord en lijkt het niet eens hard te gaan. Ga je harder vind ik het gelijk minder ontspannend en is de lol eraf. Bij mijn vorige auto had ik dat niet. Dus superhard rijden is passe. Waarschijnlijk wel goed.
De dosering van het rempedaal vinden zowel mijn vrouw als ik wel eens moeilijk. Soms weinig reactie of dan ineens flink. Het zal goed helpen bij een noodstop.
In en uitladen bij de achterklep is eng, vanwege het mogelijke beschadigen van de bumper. De strip die Peugeot levert zal niet veel helpen, dus zoek ik naar een andere oplossing.
Deze bovenste puntjes vinden wij onbelangrijk.
De naar ons idee verkeerd geplaatste cruisecontrol en het randje bij je rechterknie op het middenconsul vinden wij wel vervelend.
Nogmaals de auto geeft ons nog iedere dag een zeer luxieus gevoel, en daar gaat het om.
Slotwoord
- 52.000 km
Twee en een half jaar en 52.000 kilometer.
Wat een prima auto.
Ruim, comfortabel, behoorlijk zuinig enz.
Het lijkt of deze auto supergeschikt is voor normaal en Nederlands gebruik.
Waarom?
We willen veel voor een goede prijs. We willen een mooi design en een goed uitgeruste wagen. Sportief en eigelijk zeer sportief tot 120 a 130 km per uur. Daarboven raak je de sportiviteit kwijt en rijd hij comfortabel tot +/- 170km per uur.
We zijn nooit ruimte tekort gekomen en konden op iedere vakantie nog door de binnenspiegel achter ons kijken.
Het glazendak in de auto was een openbaring voor velen die achterin hebben gezeten.
De verlichting in de auto is prima op iedere plek in de auto zonder storend te zijn voor de andere in de auto.
De beslagen voorruit was altijd binnen een mum van tijd helder.
Ruitenwissers voldeden altijd.
En zo kan ik blijven doorgaan.
Complimenten over de auto hebben we veel gekregen.
Wie de volgende eigenaar word van onze auto zal zich een bofkont voelen.
O ja, let wel op dat bij stapvoets rijden vaak voetgangers en fietsers je niet horen aankomen.
Ben benieuwd wat ik van onze volgende auto vind.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.