Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Active 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Eerste ervaringen
- 6.500 km
Na veel overwegingen toch een peugeot 508SW gekocht. Ik heb nog een skoda superb station, ford mondeo wagon en volvo v70 overwogen, maar vond het verbruik van de ford en volvo wat tegenvallen en de superb is kennelijk nog te nieuw en veelgevraagd, want voor een twee jaar oude superb station vragen dealers zowat nog de nieuwprijs. Daarnaarst is de peugeot op papier qua prestaties nagenoeg gelijk aan de superb. Alleen qua ruimte is de 508SW iets minder.
Ik heb een 508SW active gekocht met de volgende opties:
- bi xenon
- navigatie
- parkeersensoren voor en achter
- geperforeerd lederen bekleding, verwarmd en geventileerd
- afneembare trekhaak
Het verbuik was voor mij ook een belangrijke reden om deze auto te kopen. En dat is mij over de eerste 1500 kilometer niet tegen gevallen. De eerste rit wees de boardcomputer 1:14,5 aan. Daarna heb ik maar eens gemeten met tankinhoud. Ik heb de tweede rit 1:14 gereden volgens de boardcomputer, maar 1:13,5 volgens de benzinetank. Afijn, nog steeds redelijk zuinig, waarbij ik drie langere snelwegritten heb gemaakt, waarbij het verbruik op de boardcomputer naar 1:15,5 daalde (zal in het echt 1:15 zijn).
Ik mis met deze auto wel de trekkracht van mijn oude auto (177pk, 400Nm diesel), maar ik zal eraan moeten wennen dat benzine voor snellere prestaties hogere toeren moet maken. Ik vind de auto soepel genoeg. Ik rij de auto nog steeds als een diesel (onder de 2500 toeren) en vind dit erg prettig rijden zo. Bij tussenacceleraties moet je wel terugschakelen, maar in de sprint voelt deze auto net zo rap aan als mijn vorige auto. In de zomer zal deze met caravan iets minder rap naar boven klimmen, maar ach...het is vakantie dan.
Ik heb gekozen voor de lederen bekleding, omdat ik de standaard active bekleding niet helemaal top vond zitten tijdens een eerste proefrit. Wat ik wel erg prettig vind is het grote glazen dak. Dat geeft, zeker in combinatie met het lichte leer, een lichte indruk in de auto. Ik vrees alleen dat mijn kinderen de auto niet wit houden. Toch maar een kleedje voor de achterbank gekocht om het enigszins netjes te houden.
Problemen heb ik nog niet echt gehad. Het navigatiesysteem heeft zich wel een keer gereset (lees ik vaker hier bij reviews), maar dat was niet hinderlijk. Een computer loopt wel eens vast en reset dan..als het daarbij blijft.
Ik merk wel dat de auto bij constant 1500 toeren (of net iets gas geven) lijkt te stotteren. Ik weet niet of dat bij elke thp motor zo is, anders moet ik dat in de gaten houden.
Overigens kreeg ik van de dealer nog een tip in verband met rijden met caravan. In dat geval zou de spoiler aan de voorkant van de auto verwijderd moeten worden, zodat de motor minder snel te heet wordt. Wellicht interessant voor de lezers.
Ik hoop veel minder problemen met deze auto te hebben dan met de vorige. Ter compensatie zouden er de komende 6 jaar geen problemen moeten zijn.
Op termijn kan ik beter oordelen en mijn waarderingen aanpassen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.